Författare Ämne: Imponerad av Genney!  (läst 2229 gånger)

Lars-Anders

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
    • rolfhamre.se
Imponerad av Genney!
« skrivet: 2019-11-12, 12:45:38 PM »
Vill bara säga att ju mer jag lär mig av alla funktioner i Genney, ju mer imponerad blir jag!!! Och det finns ytterligare funktioner, och kombinationer av funktioner, att upptäcka. Och det älskar jag.

Efter en månads konverteringsarbete från MyHeritage har jag nu full koll.

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
    • Visa profil
SV: Imponerad av Genney!
« Svar #1 skrivet: 2019-11-13, 08:06:36 AM »
Tack, det var roligt att höra!

Det vore intressant att få ta del av dina erfarenheter av att konvertera från MH.

Lars-Anders

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
    • rolfhamre.se
SV: Imponerad av Genney!
« Svar #2 skrivet: 2019-11-13, 12:43:03 PM »
Jag började samla all slätträdsinformation (550+ personer) i MyHeritage, men fann denna programvara stel och långsam. Deras lokala program Family Tree Builder hade måna brister som inte åtgärdades och web-versionen var långsam och hade alldeles för många steg för även den enklaste ändringen. Dessutom var deras support inte vad jag krävde. Jag gick ett tag över till MinSläkt, men det programmet var alltför begränsat.

Efter mycket utvärderande fann jag Genney och har nu konverterat mina träd dit, via en gedcom från MyHeritage. Ett arbete som inte varit helt enkelt:
•   Bilderna inte hängde med
•   Gedcom-standarden är gammal och används lite olika av de olika programmen
•   Innehållet i ”Bosatt” var tomt
•   Andra händelser var inte kompatibla
•   Källorna var internlänkar till MyHeritage och inte till grundkällorna

Så efter att ha importerat gedcom-filen fick jag:
•   Återskapa ca 250 bilder och koppla dessa till rätt person. Jag hade inte jätteordning på dem på disken, men nu är det exemplarisk ordning 😊
•   Gå igenom alla (pågående arbete) tomma ”Bosatt” och flytta data in till Genney
•   Gått igenom alla (pågående arbete) källor från MyHeritage, värderat dessa och ändrat vid behov.
•   I och med att jag, allt eftersom, lärt mig hur Genney fungerar så hittar jag andra saker som måste åtgärdas, saker som var fel i MyHeritage.

Summa
Nu har jag allt i Genney och betraktar det som min primärkälla. Dvs jag har ingen annan info och genererar dokument och html-sidor från Genney.
Nu har det blivit roligt att förvalta mitt arv  :)


larsgmb

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
SV: Imponerad av Genney!
« Svar #3 skrivet: 2019-11-14, 10:22:54 AM »
Välkommen i gänget Lars-Anders :)
Jag kan bara hålla med.

StefanH

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Imponerad av Genney!
« Svar #4 skrivet: 2019-11-14, 16:47:33 PM »
Instämmer med föregående "talare".
Jag har fortfarande inte använt alla de finesser som finns tillgängliga och vissa kan jag ibland önska att de fanns.
Det är ett stort plus för interfacet, sökfunktionera, platsregistret, källhanteringen mm.

Jag är glad att jag valde Genney som mitt släktforskarprogram. Jag sökte och läste om flera innan jag, efter rekommendation av en vän, bestämde mig för Genney.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

KentLJ

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 183
    • Visa profil
SV: Imponerad av Genney!
« Svar #5 skrivet: 2019-11-14, 21:15:10 PM »
Ja, jag instämmer vad ni andra skrivit. Det finns mycket att lära fortfarande, men jag är väldigt nöjd med bytet från Holger 8 till Genney. Kanonbra.

BengtDNilsson

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 420
    • Visa profil
SV: Imponerad av Genney!
« Svar #6 skrivet: 2019-11-15, 09:34:01 AM »
Jag testade Genney tidigt, innan det blev en färdig produkt.
Jag blev direkt imponerad av designen, som hann ändras till ännu bättre innan programmet kom i version 1.
Jag märkte att det var en produkt som utvecklades och att jag kunde påverka med förslag och kommentarer.

Jag har fortfarande inte använt alla de finesser som finns tillgängliga och vissa kan jag ibland önska att de fanns.

Stefan, ha du skickat in förslag på det som saknas via knappen "Synpunkter"?

Lars Arén

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
    • Vår familjehistoria
SV: Imponerad av Genney!
« Svar #7 skrivet: 2019-12-02, 10:32:28 AM »
Jag är också väldigt nöjd med Genney. Jag har erfarenhet av Holger, som bara blev sämre med åren. Fungerar det för någon fortfarande tro?
P g a synproblem lämnade jag Windows-miljön till förmån för Mac och då blev det ju problem att hitta ett program. Hamnade på en TNG-sida och fick där hjälp av administratören att skapa en desktopversion av det, så jag kunde komma igång med forskningen. TNG har nog dock det snyggaste webbgränssnittet, så om jag vill webbpublicera min forskning väljer jag nog TNG. Det går även att lägga in data i webbversionen, så jag har kunnat arbeta på min surfplatta med dettamen det finns funktioner, som är väldigt knöliga. Bildhanteringen t ex har jag hittills inte lyckats lära mig. I Genney var det väldigt enkelt och självklart. Och att det är svenskbaserat underlättar mycket.  :)
Lars

KentLJ

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 183
    • Visa profil
SV: Imponerad av Genney!
« Svar #8 skrivet: 2019-12-08, 21:18:23 PM »
Jo, Holger fungerar fortfarande i sin version 8. Det påstås att man jobbar med en version 9 nu. Jag vet inte om den någonsin kommer. Jag har kört med Holger ända sedan den första DOS-versionen. Jag har aldrig haft problem med Holger i någon dator som jag haft den installerad i.

Jag bytte till Genney för ca 1 år sedan för att jag ville testa andra program då jag kände att Holger inte utvecklades. Jag nu är jag "fast" i Genney.
Som sagt innan, jag är imponerad, men har fortfarande mycket att lära.