Författare Ämne: Angående Privat  (läst 1276 gånger)

StefanH

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
Angående Privat
« skrivet: 2019-12-03, 18:52:25 PM »
Jag, liksom många andra förmodar jag, markerar nu levande personer som Privat för att kunna exkludera dom vid export till gedcom.
Det vore önskvärt om man vid export ändå fick med en individ som satt Privat men att det endast då stod Man/Kvinna eller Pojke/Flicka.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Angående Privat
« Svar #1 skrivet: 2019-12-03, 23:16:16 PM »
Om du i Genneys webbpublicering i Urval kryssar Utelämna privata personer, uppnår du det du frågar efter. Personrutan innehåller då bara ordet Privat och om du väljer en mall med olika markering av kön ser du också om det är en man eller kvinna.

Ockkå om du utesluter personer/händelser efter vissa datum (enligt filter i webbpubliceringen), kommer dessa att visas som individer Privat i träden.
« Senast ändrad: 2019-12-03, 23:26:17 PM av Hans »
Hans Rosenlund

BengtDNilsson

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 420
    • Visa profil
SV: Angående Privat
« Svar #2 skrivet: 2019-12-04, 08:14:01 AM »
Jag har flera gånger önskat att privat inte visas alls (som om personen inte finns med i släktutredningen)

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Angående Privat
« Svar #3 skrivet: 2019-12-04, 10:21:45 AM »
Jag har flera gånger önskat att privat inte visas alls (som om personen inte finns med i släktutredningen)
Det är väl så, att även de Privata personerna behövs som 'noder' – annars kan det bli avbrott i trädstrukturen?
Hans Rosenlund

BengtDNilsson

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 420
    • Visa profil
SV: Angående Privat
« Svar #4 skrivet: 2019-12-04, 21:39:30 PM »
De privata som visas när jag gjort en webpublicering är de levande som jag uteslutit med hjälp av urvalet

Lösningen är att exportera till gedcom med uval på födelseår och sedan importera till ett nytt register och där göra webpublicering

« Senast ändrad: 2019-12-05, 15:39:29 PM av BengtDNilsson »

LiD

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 238
    • Visa profil
SV: Angående Privat
« Svar #5 skrivet: 2019-12-05, 07:40:05 AM »
Vid webpublicering så finns det en ruta med Privat i bortre änden av trädet där det inte finns någon person registrerad (ingen mor och far). Jag tycker det är lite dumt eftersom det antyder att det finns något som inte visas.