Författare Ämne: Ny gedcom och alltså måste DNAprover läggas in på nytt. Problem!  (läst 2818 gånger)

LottaÅ

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Jag lägger in mitt mt-dna och det dyker upp även hos mina söner och deras barn. OK förstås med sönerna men deras barns mor är inte testad och har troligen en annan haplogrupp. När jag då vill radera mt-provet från barnbarnen kommer ett meddelande upp som jag inte förstår. "Alla länkar till det här DNA-provet kommer att raderas! Vill du fortsätta?"
Jag förstår inte om uppgifterna om mt-dna tas bort bara för den personen eller om provet tas bort helt och hållet från Genney. Någon som vet?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2882
    • Visa profil
SV: Ny gedcom och alltså måste DNAprover läggas in på nytt. Problem!
« Svar #1 skrivet: 2020-02-22, 13:10:36 PM »
Dna-provet tas bort helt och hållet och från alla personer som det var kopplat till.

LottaÅ

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2020-02-22, 13:31:21 PM »
Aj då. Tur att jag inte tog bort det.
Men nu verkar det som det mt-prov jag tagit och de Y-prov som mina söner tagit dyker upp hos alla i släktträdet. Det var ett tag sedan jag la upp ett nytt träd och i det gamla från förra sommaren hände inte detta. Och där kom det upp färgade prickar som visade raka moderslinjen t.ex.

Så jag har säkert gjort fel när jag la in våra tester nu. Finns det någon bra instruktion, så berätta gärna var jag hittar den, tack!

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2020-02-22, 19:06:41 PM »
Här beskrivs hur Genney hanterar DNA: https://genny.se/content.php?rid=149
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

LottaÅ

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2020-02-22, 20:07:01 PM »
Tack för hjälpen! Det där har jag inte sett förut. Nu skall det nog gå bättre när jag försöker igen. Kanske lika bra att ta bort de prover jag la in tidigare idag, så jag får en riktig start!