Författare Ämne: samma källa redovisas fler gånger  (läst 677 gånger)

kjelloveblom

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
samma källa redovisas fler gånger
« skrivet: 2020-03-08, 16:48:47 PM »
Hej,
Ibland redovisas samma källa flera gånger när jag går in i Hantera, Källor. De olika versionerna är stavade på samma sätt så det måste vara något annat fel jag gör. Är det någon som har något tips dels på vad jag gör för fel, dels vad jag ska göra för att rätta till de som nu är redovisade flera gånger. Jag skulle naturligtvis vilja slå samman varje källa under endast en rubrik
mvh
kjell-ove

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1933
    • Visa profil
SV: samma källa redovisas fler gånger
« Svar #1 skrivet: 2020-03-08, 17:51:01 PM »
Menar du verkligen källa eller menar du källhänvisning?

Både källor och källhänvisningar går att slå ihop under fönstret källor och hänvisningar.

För att använda samma källhänvisning som tidigare lagts till - välj senaste använda källhänvisning eller välj källhänvisning från fönstret källor och hänvisningar.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 762
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #2 skrivet: 2020-03-08, 23:47:21 PM »
... De olika versionerna är stavade på samma sätt ...

Märk väl att det inte bara är källans titel som behöver vara identisk. Om det bara skiljer på ett enda tecken eller mellanslag i något av källans fält med beskrivningar, så slås de olika instanserna inte ihop. Det kan vara ganska svårt att hitta, vet jag av erfarenhet!
Hans Rosenlund

kjelloveblom

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2020-03-09, 08:35:40 AM »
Hej
jag misstänker att det är något sådant fel men jag kan inte finna det i något av alla de fall där det är fel. Ett exempel bara. Så här har jag angett mina källor vilka trots det visas under två olika Andersen när jag går in i Hantera, Källor

Källa              var i källan

Andersen        s 103
Andersen        s 102

Som mest har jag 5 olika ingångar för samma källa och jag kan inte finna något som skiljer dem åt
mvh
kjell-ove

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1933
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2020-03-09, 08:44:55 AM »
Kan du exportera en person (eller två) till en gedcom där de olika andersson förekommer och lägga upp här?

kjelloveblom

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2020-03-09, 09:08:54 AM »
Hej
Under Hantera, Källor, Sammanfoga löstes många av dubletterna. Men inte alla. Jag får fortsätta leta efter skillnader.
Tack för hjälpen
mvh
kjell-ove

kjelloveblom

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2020-03-09, 13:04:26 PM »
Hej,
Nu återstår fyra källor som visas dubbelt under Hantera, Källor. Jag har letat efter skillnader. Den enda jag kan finna är att i samtliga par är det en etta i fältet "text i källan" på den ena dubbletten men inte på den andra. Jag har haft text där men tagit bort den för att eliminera alla möjliga felkällor. Jag vet bar inte hur jag får bort denna etta.
mvh
kjell-ove

StefanH

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 303
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2020-03-10, 18:38:50 PM »
Hej,
Nu återstår fyra källor som visas dubbelt under Hantera, Källor. Jag har letat efter skillnader. Den enda jag kan finna är att i samtliga par är det en etta i fältet "text i källan" på den ena dubbletten men inte på den andra. Jag har haft text där men tagit bort den för att eliminera alla möjliga felkällor. Jag vet bar inte hur jag får bort denna etta.
mvh
kjell-ove
Jag har upptäckt att det läggs till ett radslut/ny rad när man sparar en textruta. Då får man en 1:a som visar att det finns text.
Kontrollera om så är fallet och ta då bort den.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

kjelloveblom

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2020-03-10, 21:00:31 PM »
Hej Stefan
jag har sannolikt haft text på de källor där det finns en etta vid text. Men all text är borttagen i mina försök att snygga upp presentationen av källorna. Har du något förslag till hur jag ska få bort den retliga ettan, om det nu är den som förorsakar att det blir dubbletter av några källor
mvh
kjell-ove blom

LiD

• Full Member
  • Antal inlägg: 178
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2020-03-11, 14:41:18 PM »
Det här skickade jag in till supporten för drygt ett år sen. Samma problem?

Det händer fortfarande ibland. Jag matar in nya händelser och källor och helt plötsligt så har jag flera källor med samma namn. Jag hittar inga olikheter.

Jag löser det med att flytta händelserna till en av källorna och radera den felaktiga. Har källhänvisningen ingen användare raderar jag den helt enkelt.

Lite oroligt att detta händer.

"Ett oklarhet i källförtecknngen Det har av okänd anledning kommit dubblerade källor i förteckningen (se bild) På vissa av de dubblerade källorna finns det 1. källhänvisningar med användare och 2. på en del finns det källhänvisningar utan användare För nummer 1 kan jag manuellt flytta användarnas händelser till rätt källa. Men på de källhänsviningar (2) som saknar användare vet jag inte vad jag ska göra. Hur har dessa dubblerade källor uppstått? Varför finns källhänvsingarna kvar när de inte har någon användare? Är det riskfritt att bara radera en källhänvisning som inte har någon användare?"

StefanH

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 303
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2020-03-11, 18:09:16 PM »
Hej Stefan
jag har sannolikt haft text på de källor där det finns en etta vid text. Men all text är borttagen i mina försök att snygga upp presentationen av källorna. Har du något förslag till hur jag ska få bort den retliga ettan, om det nu är den som förorsakar att det blir dubbletter av några källor
mvh
kjell-ove blom
Det behöver inte vara text i fältet. Det räcker med att det finns ett radslut med ny rad på rad 1. Du kan inte se den men prova med att sätta markören på översta raden. Tryck sedan på <Pil Ned>. Om du hamnar på raden under så har du problemet där. Använd då <Back Space> så markören hamnar på rad 1 så är problemet löst.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Racksta

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2020-03-27, 15:49:05 PM »
För att få till exakt samma källa så brukar jag öppna källan i redigeringsläge (Ctrl+R). Gör Ctrl+A (markera allt) på förkortningsraden. Kopiera (Ctrl+C).
Klistrar (Ctrl+V) sedan in det på de källor som ska bli samma.
Använder du även Titel gör du samma med den. Och naturligtvis lika på alla övriga fält vid behov.
Sedan är det bara att köra Sammanfoga.