Författare Ämne: Import från Disgen  (läst 1628 gånger)

masspier4lobster

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Import från Disgen
« skrivet: 2020-08-26, 12:23:15 PM »
Jag har problem med Genny efter att jag gjorde en import från Disgen, importen inehöll cirka 120.000 individer. Problemet är att Genny går så otroligt segt, jag får vänta en lång stund efter att jag har gjort exempelvis en ändring eller lagt till en person. Jag tror inte att problemet beror på min dator (i7, 16gb ram och en 512gb ssd)
Tyvärr så är Genny helt enkelt obrukbart som det är nu, har någon här på forumet någon fundering på vad det kan vara som segar ner Genny.

Innan importen gjorde jag en dublett sökning samt att jag kontrollerade notiser i Disgen.

Tacksam för hjälp.

BengtDNilsson

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 420
    • Visa profil
SV: Import från Disgen
« Svar #1 skrivet: 2020-08-26, 14:07:51 PM »
Genney har kanske minnesbrist (min gissning).

Har datorn Windows så behöver du utöka minnet som Java tilldelar Genney.

Högerklicka på Genney-ikonen på skrivbordet och välj Egenskaper.

I rutan kallad "Mål" finns en lång rad som används för att starta Java och Genney.

Ändra där 1024M (på två ställen) till 2048M eller 4096M.

Klicka OK för att spara inställningarna och testa Genney igen.

"C:\Program Files\Genney 2\jre1.8.0_151\bin\javaw.exe" -jar -Dsun.java2d.d3d=false -Djava.util.Arrays.useLegacyMergeSort=true -Xms1024M  -Xmx1024M -Dderby.storage.pageSize=8192 "C:\Program Files\Genney 2\genney_2.1-64.jar"

"C:\Program Files\Genney 2\jre1.8.0_151\bin\javaw.exe" -jar -Dsun.java2d.d3d=false -Djava.util.Arrays.useLegacyMergeSort=true -Xms4096M  -Xmx4096M -Dderby.storage.pageSize=8192 "C:\Program Files\Genney 2\genney_2.1-64.jar"

masspier4lobster

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Import från Disgen
« Svar #2 skrivet: 2020-08-26, 21:20:47 PM »
Tack för svaret och tipset Bengt, tyvärr så hjälpte de nya inställningarna högst marginellt, programmet uppför sig fortfarande mycket segt. Funderar på om Genny kan hantera +120.000 individer? Känns tråkigt då jag gillar Genny.

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2507
    • Visa profil
SV: Import från Disgen
« Svar #3 skrivet: 2020-08-27, 08:42:27 AM »
Det beror förmodligen då på att personlistan visas när du ändrar personer och det tar tid att uppdatera den om det är många personer och det bör gå bättre om du har den dold. Genney är optimerat för mindre databaser då de flesta användare inte har fler personer än 20 000.

masspier4lobster

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Import från Disgen
« Svar #4 skrivet: 2020-09-01, 19:46:54 PM »
Jag har inte haft personlistan på. Det är en besvikelse att programmet inte hanterar min databas, kommer det framgent att var möjligt att hantera större databaser eller är det bara "normalstora" databaser som kan använda Genny?
Kanske att det borde informeras om Gennys begränsning när det gäller databasens storlek (antal individer i databasen).
Jag hade helt klart kunnat göra något roligare för de 550 kronor som Genny kostat mig. Hur mycket jag än gillar Genny så är det helt obrukbart för mig så länge jag inte kan importera min databas från Disgen.

StefanH

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Import från Disgen
« Svar #5 skrivet: 2020-09-01, 20:03:20 PM »
Detta är kanske ett långskott men kostar inte att testa. Kan det vara så att något blir knas i gedcom-filen vid export?
Du kan testa din gedcom här: https://rgd.dis.se:8088/login

Som sagt kostar det inget och kan vara värt ett försök.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

mjo

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
SV: Import från Disgen
« Svar #6 skrivet: 2020-09-01, 20:54:44 PM »
Jag har problem med Genny efter att jag gjorde en import från Disgen, importen inehöll cirka 120.000 individer.

Måste du ha alla 120.000 individer inladdade samtidigt då?

Johnnyhemse

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Import från Disgen
« Svar #7 skrivet: 2020-09-01, 22:21:39 PM »
Hej!

Har ett stort register som jag samlat allt möjligt i, minst hälften är för närvarande dubbletter som jag har börjat rensa ut.
Har jag personlistan framme så tar det ca 15 sekunder för ändringen att slå igenom, med personlistan dold sker det omedelbart. Har Windows 10, processor 3,60 GHz och RAM-minne 8 GB.
Att öppna registret tar ca 2 min och ungefär samma tid att spara en säkerhetskopia.
Lägger in en bild på lite data på registrets innehåll.