Författare Ämne: Utskrift av grupp  (läst 4337 gånger)

hortholm

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
Utskrift av grupp
« skrivet: 2020-08-30, 16:34:32 PM »
Jag har gjort ett urval av personer i mitt släktträd genom att skapa en grupp. Nu vill jag skriva ut en plansch med dessa personer, men jag hittar inget sätt att göra detta på. Jag skulle exempelvis vilja kunna markera en person i gruppen och göra en släkttavla där jag kan välja att bara skriva ut personer som tillhör en specifik grupp. Går detta att lösa på något listigt sätt?

LiD

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
SV: Utskrift av grupp
« Svar #1 skrivet: 2020-08-30, 17:47:50 PM »
Det beror på vilka personer gruppen innehåller och varför de tillhör samma grupp.

Om de inte är sammanbundna av släktskap så kan du skriva ut en personakt eller familjer med alla personerna. Personakt och familj är de enda utskrifterna som man kan välja att skriva ut en grupp. Övriga utskrifter verkar bara utgå från olika släktskap och inte grupper.

Välj Utskrift > Personakt/Familjer > Urval > Välj personer. Under fliken Grupper kan du välja vilken grupp som ska skrivas ut. Då får du personakterna på alla personerna i gruppen.

hortholm

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2020-08-30, 18:24:07 PM »
De jag vill skriva ut är sammanbundna av släktskap, men i detta fall vill jag bara ha med ett urval av personerna med släktskapet. Jag vill också ha utskriften som en plansch. Jag är medveten om att det blir ett specialfall, men det skulle gå att lösa ifall det gick att välja grupptillhörighet som ett filter-begrepp när man skriver ut.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #3 skrivet: 2020-08-30, 19:15:07 PM »
Man kan göra en sökning på gruppen eller besläktade med personen, exportera detta sökresultat till ett nytt temporärt register, och därifrån skriva ut de önskade planscherna.
Hans Rosenlund

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2020-08-30, 19:17:10 PM »
Kanske göra så här:
Exportera till gedcom och där göra urval på gruppen
Importera gedcom-filer till ett nytt släktregister
Skriva ut en plansch med hjälp av de nya registret
Planschen Släkttavla är den som får med både anor och ättlingar

hortholm

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2020-08-30, 20:01:45 PM »
Tack för tipsen, det är nog så man får göra. :)