Författare Ämne: Trädbeskärning  (läst 530 gånger)

erikssononlajn

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
Trädbeskärning
« skrivet: 2020-09-04, 11:43:34 AM »
[LÖST!!]  Tack, Olle!

Jag laborerar med mitt släktträd och vill ”bryta ut” en gren.
Hur gör jag för att göra den första ”utbrutna” personen till proband i ett nytt träd?
Hur gör jag sedan för att inympa detta nya träd i ett annat, befintligt?
Det bör ju kunna gå...  förslag mottages tacksamt!
Anders
« Senast ändrad: 2020-09-05, 11:44:26 AM av erikssononlajn »

Alsterolle

• Full Member
  • Antal inlägg: 183
    • Visa profil
SV: Trädbeskärning
« Svar #1 skrivet: 2020-09-04, 12:33:04 PM »
Visst går det - men det är lite knepigt att skriva anvisningar.
Ställer upp i ett videosamtal om du vill! Då kan jag visa hur jag gör,

erikssononlajn

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2020-09-04, 13:18:03 PM »
Skickat PM.
/Anders

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 384
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2020-09-04, 20:06:05 PM »
Det här frågan och lösningen på den skulle gärna få vara beskrivit i Genneys hjälp.

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 135
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2020-09-04, 20:51:02 PM »
Håller med. Det vore väldigt trevligt att kunna ta del av den informationen.  :)

erikssononlajn

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2020-09-05, 12:51:55 PM »
Problemet hade ingen omedelbar och glasklar lösning, utan vi fick via Zoom resonera oss fram.

Bakgrund: Jag tyckte att jag behövde rensa bland alla dubletter (av någon anledning fanns många personer ända upp till fyra ggr i personregistret). Under detta ”arbete” lyckades jag radera min farmor, Frida, som alltså fanns i fyra upplagor. Detta upptäcktes flera veckor senare, när jag hade följt och registrerat alla syskon till Fridas mm m och deras avkommor. När jag sedan händelsevis kollade alla linor fram till nutid, befanns alltså Frida stå utan vare sig make eller barn (eller barnbarn, alltså mig).

Ungefär så här gjorde vi för att få rätsida på det hela (rätta mig, Alsterolle, det behövs säkert!)
1. Frida hade ju auomatiskt blivit proband i ett eget träd. Dock utan eget namn, alla fanns ju i mitt register.
2. Därefter exporterades detta träd.
3. Frida skulle därefter kopplas ihop med sin make Erik Petter. Här uppstod lite mankemang, som kort kan beskrivas som att EP blev gift med en okänd kvinna, som blev mor till sönerna Fritjof och Evert. Efter diverse manipulationer blev det dock rätt till slut och jag fick tillbaka min farmor, tacktack.
Anders

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2039
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2020-09-05, 17:28:17 PM »
Problematiken i inlägget säger lite om svårigheten att skriva en beskrivning i hjälpen eftersom förutsättningarna varierar. Generellt kan man säga att för att avknoppa en gren är det bästa att koppla bort personen från familjen, exportera personen med alla besläktade. Om personens ättlingar ska ingå kopplar man istället bort maken och exporterar alla besläktade och efter exporten kopplar man ihop familjen igen.

Exporten kan man sen importera till valfritt trädd och koppla ihop med den man önskar.