Författare Ämne: En kort recension om Genney av Lisa Holmblad  (läst 4544 gånger)

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
En kort recension om Genney av Lisa Holmblad
« skrivet: 2020-09-08, 21:05:01 PM »

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: En kort recension om Genney av Lisa Holmblad
« Svar #1 skrivet: 2020-09-09, 11:28:04 AM »
Tack för den intressanta länken! Det var inte någon djuplodande studie, precis - och testaren missförstår också en del  (t ex platsregistret). Men det framgår ändå att Genney drar längsta strået av de testade programmen (Holger, Gramps, MinSläkt och Disgen). Det hedrar ju testaren!  :) Hennes förväntade vinnare, "Rolls Royce"-Disgen, har dock ett par funktioner som jag tror är viktiga; en mera hierarkisk källstruktur (grupper av källor) och en dynamisk dubblettsökning medan man skriver in namnet. Dessutom fadder-registrering, men den sågas av testaren som svårbegriplig. Genney har ju numera möjlighet att lägga in personlänkar i noteringar, men tyvärr ännu inte någon funktion (t ex registerutdrag) för att se dessa från "andra hållet", dvs till vilka händelser (dop mm) en viss länkad individ är kopplad.

Själv gjorde jag för ett par år sedan en mycket översiktlig principiell jämförelse av just dessa program (utom Gramps): https://hans.cecdesign.se/slaktforskning/slaektforskarprogram - och kan ni gissa vad jag kom fram till?  8)
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2020-09-09, 12:35:01 PM »
Vad gäller hierarkisk källstruktur anser jag inte det är självklart att det är att föredra och jag vet att det finns delade meningar om det. Bl. a. så är det inget som stöds av gedcom och jag tror det är en minoritet som orkar sitta att ordna in varenda källa i rätt låda och för majoriteten blir det då onödigt komplicerande av källhanteringen.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #3 skrivet: 2020-09-09, 14:14:56 PM »
Admin, det kan jag i grunden hålla med om!

Ändå, efter att ha ändrat min källhantering; från t ex
  • Källa HFL Ysane med Hänvisningar Ysane AI:3... AID...sid 45... osv, till
  • Källa Ysane AI:3... och Hänvisningar AID...sid 45...,
så upplever jag att antalet källor ökar explosionsartat. Det hela blir helt enkelt ganska svåröverskådligt.

Men jag kan inte se någon enkel automatisering eller snabb hantering av inplaceringen vid själva registreringen. Och det bristande gedcom-stödet är förstås ett annat tungt vägande motargument.
Hans Rosenlund

Racksta

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2020-09-09, 17:18:44 PM »
Många källor blir det - hänvisningar...
För närvarande har jag cirka 10000 källor - fast i verkligheten är de mycket färre för jag har många källor som innehåller hela strängen med källa och hänvisning. Jag hade så i MinSläkt. Många av dem har inte blivit redigerade ännu...
Jag har drygt 110000 hänvisningar.

Jag ser inget problem med hur källhanteringen fungerar nu. Snarare tvärtom.
Det jag har på önskelistan dock är att få en funktion som kan ta bort hänvisningar som inte har någon användare utan att gå via ett gedcom-export/import.

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2020-09-09, 19:56:39 PM »
För närvarande har jag cirka 10000 källor
Jag har drygt 110000 hänvisningar.

Jag ser inget problem med hur källhanteringen fungerar nu. Snarare tvärtom.

Skönt att veta att inga problem uppstår med så många källor och hänvisningar.
Mina antalet källor är under 6 000 så jag lugnt fortsätta :)
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten