Författare Ämne: Hur registrera/överföra orter från GEDCOM  (läst 13224 gånger)

kalleryden

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
Hur registrera/överföra orter från GEDCOM
« skrivet: 2015-10-19, 21:25:13 PM »
Hej,
Har importerat min GEDCOM med nära 100000 individer. Har med hjälp av texteditor ändrat ortbenämningen så att den liknar den hierarki som finns i Platsregistret*. Finns det något sätt att mera eller mindre automatiskt överföra mina originalorter till platsregistret (koordinater kan jag ju lägga på senare). Som det är nu hittar jag inte mina orter, utan det verkar som om jag måste överföra var och en ort och för var post till det nya systemet. Detta för att få dem sökbara i listboxen. Det är för mig inte realistiskt (10-tusentals orter och 100-tusentals poster). Finns det en genväg som jag missat?
Jag kommer från "MinSläkt" där alla orter som man en gång skrivit snabbt kan återfinnas och även redigeras om så behövs. 

När man väl kommit så lång vore det ju trevligt med någon typ av gemensam online-databas där man kan ladda upp och utbyta platsregister. På så sätt kan ju de som känner till en viss ort bidra och vara andra till hjälp.

/Karl-Henrik

* Skulle gärna se att mitt gamla sätt att registrera platser också var tillgängligt. Jag har "<socken> (<länsbokstav>)" utan kommatecken emellan t.ex. "Edshult (F)". Närmaste formatet som nu finns är "Edshult sn, F".

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
SV: Hur registrera/överföra orter från GEDCOM
« Svar #1 skrivet: 2015-10-19, 21:34:30 PM »
Se denna diskussion, http://genny.se/forum/index.php?topic=109.msg362#msg362.
För att vara konsekvent mot gedcom-standarden finns det i Genney ingen möjlighet att ange länsbokstav utan kommatecken emellan för de strukturerade platserna.
« Senast ändrad: 2015-10-19, 21:39:30 PM av Administrator »

kalleryden

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2015-10-19, 22:41:16 PM »
Tack för snabbt svar. Vad bra - jag tänkte väl att det fanns en väg.  I mitt fall har jag försökt klicka på pilen men hade inte skrivit något i inmatningsfälten. Då kom ingen lista så jag hittade inte vidare. Märker att det är mycket nytt att lära.
Jag misstänkte att du behövde det där kommatecknet som separator. Naja, det var ingen större orsak till irritation.
Kan berätta att jag först bara använt dublett-funktionen som jag funnit väldigt användbar!
Kanske ett förslag, för ytterligare förbättring där. Vore bra om man kan sortera dublettresultaten i fallande ordning genom att klicka kolumnhuvudet. Då skulle man kunna snabbt beta av de troligaste dubbletterna.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #3 skrivet: 2015-10-20, 16:23:45 PM »
Att ändra texten i platsnamnen gör ju inte de s k ostrukturerade platserna till strukturerade, vad jag kan se.

Jag har importerat från MinSläkt. I det sammanhanget har jag gått igenom hela min GEDCOM-fil i en enkel texteditor (t ex Notepad++), och sökt/ersatt alla platsnamn så att de anges i ett accepterat Genney-format. Det är ett inte alltför stort jobb att ändra alla län från t ex " (K)" till ", Blekinge län". Detta kan vara ett lämpligt första steg i processen, men se då till att jobba med kopior för att inte riskera att förstöra originalfiler! Ännu säkrare vore det ju om Genney kunde hantera denna process...

Nästa steg är då att konvertera dessa text-justerade platser till strukturerade platser i Genney. Jag vet att det finns planer på en inbyggd (eller separat?) konverterare, ungefär som dublettkontrollen, där liknande platsnamn matchas och kan bockas av för strukturering. Hur ligger det till med denna (för många mycket viktiga) modul; kommer den med i den skarpa versionen?
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2015-10-20, 18:06:36 PM »
Den version 1 som kommer att släppas nu innehåller i princip det som nuvarande beta-version innehåller.
Som tillägg till version 1 kommer det att komma ett verktyg för att kunna skapa egna registerutdrag och ett verktyg för att konvertera "vanliga" platser till strukturerade platser är under arbete men kräver ytterligare utveckling. Det är svårt att ange en precis tid när en sån funktion kan bli tillgänglig.

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2015-10-21, 00:08:19 AM »
Tack för informationen!

Utan en strukturerad databas blir platshanteringen klart försämrad i Genney jämfört med t ex MinSläkt, och det vore verkligen synd när övriga funktioner är så mycket bättre. Jag hoppas därför att utvecklingen av platstolkaren står högt på prioriteringslistan, för den är helt avgörande för beslutet att migrera från MinSläkt - åtminstone för mig!
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2015-10-21, 08:19:31 AM »
Är det för att du har noteringar kopplat till dina platser i MS?

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2015-10-21, 15:13:51 PM »
Nej, problemet är att GEDCOM-importens platser inte alls tolkas, trots att jag redan lagt in motsvarande platser i den strukturerade platsdatabasen! De kvarstår okursiverade, och jag måste gå in och knyta varje händelse till rätt plats i databasen.
I bilden nedan är första Roskilde-platsnoteringen original och den andra manuellt knuten. Likaså Bornholm.
GEDCOM-filens platsdefinition är (tre alternativ prövade):
  2 PLAC Roskilde, Villie, Skurup, Malmöhus län, Sverige
  2 PLAC Roskilde, Villie, Skurup, Malmöhus län
  2 PLAC Roskilde, Villie, Malmöhus län
Den sista varianten är exakt den som Genney själv genererar i sin GEDCOM-export. Om jag nu dubbelcheckar genom att exportera det sparade arkivet i Genney som ren GEDCOM, avlänkas de strukturerade platserna igen och vid återimport är jag tillbaka till ruta ett. Om jag däremot exporterar i Genney-format, får jag med platsdatabasen i GEDCOM-filen och vid återimport blir det rätt, men bara de platser som jag länkat (inte de som inte länkats, dvs inte fått någon _PLC @_@-tagg). Det verkar också bli rätt gentemot den existerande platsdatabasen, dvs inga dubletter skapas!
Huvudproblemet verkar alltså vara, att MinSläkt (m fl?) inte genererar någon platsdatabas eller _PLC-taggar i sin GEDCOM-export. Jag antar, att det planerade verktyget tänks tolka platsnamnen, låta användaren fixa tveksamheter, och därefter kompletteras GEDCOM-filen med den strukturerade platsinformation innan man sedan importerar till Genney? Att göra detta helt manuellt är ju rätt tidsödande...
Jag kan skicka de olika varianterna av GEDCOM-filer om det är till hjälp.
MVH/Hans

[bifogad fil raderad av administratör]
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2015-10-21, 16:31:22 PM »
Ok jag förstår att du vill att den plats du exporteras ska vara en strukturerad plats och det är som sagt under arbete men det enda som egentligen skiljer MS platser från ostrukturerade platser är att det kan ha noteringar vilket Genneys ostrukturerade platser inte har. Och har man ingen notering så är ju den plats du får från MS bara ett namn/text och du förlorar ingen data och får upp den som ett val när du ska välja plats.

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2015-10-21, 23:52:18 PM »
Själv har jag inte många platsnoteringar, så det är inte huvudproblemet för mig. Andra kan ha många noteringar. Så om det verktyg som är på gång kan lägga in sådana som noteringar till strukturerade platser vore det förstås ett plus.

Några frågor på vägen:
Kommer verktyget att vara ett separat program, liknande det som nu lanseras för DISGENs faddrar? Kommer det att köras på en GEDCOM-fil som då får imbyggda platsdata och som sedan importeras till Genney? Är det i så fall lönt att i förväg lägga upp ett detaljerat platsregister i Genney som de nyimporterade händelserna ansluter till? Eller blir det då dubletter i platsregistret, så att det är bättre med "rent bord" vid importen?

Det vore bra att veta lite om detta för att kunna lägga upp sin strategi för migreringen – så man inte sabbar det för sig själv!  :-\
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2015-10-22, 08:32:33 AM »
Tanken är att verktyget ska vara integrerat i Genney.
Några "förberedelser" ska inte vara nödvändigt men det är ju naturligtvis en fördel om platsnamnen följer standard-formatet, minsta till största plats separerat med komma.

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2015-10-22, 13:47:21 PM »
Tack för snabba svar! Integrerat låter lovande, då bör man också lätt kunna skanna av nya platser om man importerar en GEDCOM-fil till befintligt arkiv.
Hans Rosenlund