Nej, problemet är att GEDCOM-importens platser inte alls tolkas, trots att jag redan lagt in motsvarande platser i den strukturerade platsdatabasen! De kvarstår okursiverade, och jag måste gå in och knyta varje händelse till rätt plats i databasen.
I bilden nedan är första Roskilde-platsnoteringen original och den andra manuellt knuten. Likaså Bornholm.
GEDCOM-filens platsdefinition är (tre alternativ prövade):
2 PLAC Roskilde, Villie, Skurup, Malmöhus län, Sverige
2 PLAC Roskilde, Villie, Skurup, Malmöhus län
2 PLAC Roskilde, Villie, Malmöhus län
Den sista varianten är exakt den som Genney själv genererar i sin GEDCOM-export. Om jag nu dubbelcheckar genom att exportera det sparade arkivet i Genney som ren GEDCOM, avlänkas de strukturerade platserna igen och vid återimport är jag tillbaka till ruta ett. Om jag däremot exporterar i Genney-format, får jag med platsdatabasen i GEDCOM-filen och vid återimport blir det rätt, men bara de platser som jag länkat (inte de som inte länkats, dvs inte fått någon _PLC @_@-tagg). Det verkar också bli rätt gentemot den existerande platsdatabasen, dvs inga dubletter skapas!
Huvudproblemet verkar alltså vara, att MinSläkt (m fl?) inte genererar någon platsdatabas eller _PLC-taggar i sin GEDCOM-export. Jag antar, att det planerade verktyget tänks tolka platsnamnen, låta användaren fixa tveksamheter, och därefter kompletteras GEDCOM-filen med den strukturerade platsinformation innan man sedan importerar till Genney? Att göra detta helt manuellt är ju rätt tidsödande...
Jag kan skicka de olika varianterna av GEDCOM-filer om det är till hjälp.
MVH/Hans
[bifogad fil raderad av administratör]