Författare Ämne: namn på adliga personer  (läst 395 gånger)

kjelloveblom

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
namn på adliga personer
« skrivet: 2021-02-02, 08:21:15 AM »
Hej,
Kan någon ge en förklaring till hur parenteser kring adliga personers namn ska skrivas?

Inte heller hos Elgenstierna (E) är det stringent gjort. Två exempel:

Gustaf Knutsson (Roos af Hjelmsäter) var gift med Brita Ribbing. I E, Roos af Hjelmsäter, tab 9 heter hon Brita Ribbing men hos E, Ribbing, tab 1 heter hon Brita (Ribbing)

Margareta Beata (Soop) var gift med Hans (Kafle). I E, Soop, tab 19 heter han Hans Kafle men hos E, Kafle, tab 19 heter han Hans (Kafle)

mvh
kjell-ove blom

erikssononlajn

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
SV: namn på adliga personer
« Svar #1 skrivet: 2021-02-02, 11:49:05 AM »
Jag gör en liten ändring i biografin, så att det blir t ex /(Roos af Hjelmsäter)/ eller /(Kafle)/.
Nackdelen är att "parentesnamnen" sorteras för sig, vilket inte blir fallet, om en skriver t ex /Roos af Hjelmsäter/. Men då försvinner ju å a sidan vitsen med att visa att ätten ännu inte blivit känd av sin samtid under ifrågavarande namn, såvitt jag förstår.
Anders
« Senast ändrad: 2021-02-02, 11:59:07 AM av erikssononlajn »

kjelloveblom

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2021-02-02, 20:51:00 PM »
ja så gör jag också. Men min osäkerhet rör användandet av parentes kring ättens namn. Som jag visade i mitt första inlägg är inte ens Elgenstierna stringent. Så frågan är om det finns några regler överhuvudtaget om det
mvh
kjell-ove blom

erikssononlajn

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2021-02-04, 17:38:05 PM »
Nja, generellt är det väl så, att parentes används "innan" ättenamnet är så att säga officiellt. Många ätter har ju fått sitt namn utifrån eftervärldens uttolkning av vapnet. Framförallt används parentes , när eftervärlden inte har lyckats ge ätten ett namn, t ex (tillbakaseende ulv).