Författare Ämne: Två datorer - samma licens  (läst 10771 gånger)

tom49

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
Två datorer - samma licens
« skrivet: 2015-11-18, 09:27:28 AM »
Jag har en huvuddator med licens.
Nu försöker jag ladda in min släktforskning på dator nr två.
Jag har laddat ner programmet, men nu hittar jag inte hur jag skall kunna knappa in min licens även här.
Om detta går kan man ju körra sin släktforskning på båda dessa datorer och oavsett vilken man öppnar så är min släktforskning uppdaterad..
Nu hittar jag på dsator 2 bara hur jag hämtsar med Gedcomfil, men då blir ju inte dator 2 uppdaterad då jag gör förändringar i dator 1.
Går det, och hur gör jag för att ha samma släktforskning med samma licensnyckel och båda datorerna alltid uppdaterade?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Två datorer - samma licens
« Svar #1 skrivet: 2015-11-18, 12:17:40 PM »
Placering av registren, molntjänster och liknande kommer att ses över. Det du gör enklast nu är att spara registret som en backup i dator 1 och återställa det registret i dator 2.
Licensen installerar du i dator 2 på samma sätt som i dator 1 via menyn hantera -> licens.

tom49

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2015-11-18, 15:29:41 PM »
Jag har hittat hur jag får in licensen på dator 2. Bara att läsa lite bättre dina instruktioner.  8)
Jag gör säkerhetskopiering vid varje avslut på dator 1 men utan Gedcom. Men jag hittar ingen backup på dator 2 då jag trycker "Återställ". Kanske hittar jag det någon annan stans?
Och när jag skulle Exportera till Gedcom på dator 1 fick jag följande felmeddelande.
Min dator är en äldre minidator med Win 7.

[bifogad fil raderad av administratör]

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2015-11-18, 16:45:27 PM »
Verkar som filändelse ".ged" saknas för filen av någon anledning. Om den inte finns med när du ska spara gedcom-filen så skriv till den och se om det går bättre.
Genney letar efter backup-filerna i den adress som finns angiven under inställningar -> organisation. Men du ska också kunna använda filväljaren.
Kopiera backup-filen från dator 1 till dator 2 och leta upp den med filväljaren.
Som standard ligger backup-filerna under c:\Användare\<din hemkatalog>\Dokment\Genney\backup\<datum för backup>\xxx.gcc.

tom49

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2015-11-19, 11:12:13 AM »
Det funkar alltså inte att ha båda datorerna uppkopplade och om man ändrar något på dator 1 så syns det omedelbart på dator 2? Dom är alltså synkade på något sätt.
Jag har löst problemet temporärt med en export av gedcom från 1 till ett USB och sedan import till 2 från USB.
Funkade, men bilderna följde inte med, visas bara som små kryss.
Något att göra åt detta?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2015-11-19, 11:30:04 AM »
I nuläget kan du inte jobba mot att och samma register från två olika datorer.
Sökvägen till mappen med dina media anger du under inställningar -> organisation.

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2015-11-20, 07:58:32 AM »
En gedcom-fil innehåller inga bilder.
Bildmappen får man kopiera manuellt (till USB-minnet och sedan till nästa dator).

tom49

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2015-11-21, 09:32:39 AM »
Hej BengtD
Jag är inte så datorkunnig, kan du ge mig en steg-för-steg instruktion skulle jag vara oändligt tacksam.
Var lägger man t ex den inkopierade bildmappen?

tom49

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2015-11-21, 09:37:24 AM »
Hej igen!
Är det alltså Mediamappen som skall kopieras?
D v s den mappen där alla bilder först läggs innan de kommer in i släktforskningen?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2015-11-21, 12:02:00 PM »
Media-mappen ligger som standard under c:\Användare\<din hemmapp>\Dokument\Genney\media. Men du kan använda vilken mapp du vill. Du ändrar det under inställningar -> organisation. Om du kopierar den mappen från dator 1 till dator 2 så kan du i dator 2 välja den mappen för media under inställningar -> organisation. Man kan också tänka sig att du har dina media i ett moln och pekar på samma mapp från både dator 1 och dator 2.

tom49

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2015-11-21, 15:26:27 PM »
OK!
Har jag då uppfattat det rätt så att det trots att jag loggar in med mitt Användarnamn och Lösen så kommer jag inte in på de olika datorerna med senast inlagda data oavsett på vilken dator jag lagt in data.
Det krävs hela tiden att kopiera över via t ex USB senaste till den dator jag vill använda.
Om jag nu fattat detta rätt så tycker jag det är en smula klumpigt, och det kanske skulle vara en del i framtida utveckling att fixa åtkomst på olika datorer bara med hjälp av Användarnamn och Lösenord.
Själva programmet måste naturligtvis ha laddats ner på de olika datorerna.
Eller kan man lägga både program och min släktforskning med backup- och mediafiler i molnet, OneDrive eller Dropbox?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2015-11-21, 16:16:15 PM »
I nuläget kan du spara dina backupper i molnet från en dator och öppna dom från molnet i den andra. Programmet måste vara installerat lokalt.
Tanken är att det ska bli möjligt att ha registren i molnet framöver.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #12 skrivet: 2015-11-22, 00:19:03 AM »
Om du har MinaDokument i Windows mappad till en lokal kopia av en molnlösning, t ex OneDrive (ställs in i egenskaper), kan du komma åt databasen från flera datorer. Tänk på att låta molnet synka ordentligt innan du stänger datorn. Och öppna inte databasen samtidigt på flera datorer!
Hans Rosenlund

tom49

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2015-11-22, 09:46:05 AM »
OK! Det finns visst kluriga lösningar på det mesta. Får se om jag fixar till det.
Tack till er alla för snabba svar!