Författare Ämne: Färgläggning  (läst 10459 gånger)

Kicki

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Färgläggning
« skrivet: 2021-05-24, 12:00:04 PM »
Hej

Har nyligen köpt en uppdatering till 3.0

När man färglägger en person eller anor osv. efter avslutat arbete, avslutar programmet med backup osv. När jag då startar upp programmet igen, så är all färgläggning borta. Ska det vara så??

Har provat att färglägga en person och sparat denna person. Stängt ner programmet - backup osv. När jag start upp programmet så är färgläggningen borta för den markerade personen.

Bugg i programmet eller gör jag något fel?

Tacksam för hjälp
Hälsningar
Kicki

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
SV: Färgläggning
« Svar #1 skrivet: 2021-05-24, 13:41:03 PM »
Färgläggningen försvinner när man avslutar programmet.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Kicki

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2021-05-24, 14:10:23 PM »
Ska det alltså vara så att färgläggningen försvinner när avslutar programmet????

Vad är det då för visst att ha färgläggning?
Det var ju det jag såg framemot när jag i helgen uppdaterade till version 3

StefanH

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2021-05-24, 14:38:25 PM »
Jag finner mycket användning av färgläggningen som jag tror du kommer att upptäcka efter tag.
Version 3 innehåller även många förbättringar från v2 och nya funktioner.

Stefan Hagstedt

westis

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2021-05-24, 15:42:43 PM »
Ett smidigt sätt att använda färgläggningen är genom att skapa grupper. Grupper är permanenta, men färgläggning kan man vilja ha utifrån olika kritierier, därav att det inte finns kvar när man avslutar programmet. Men att färglägga en viss grupp är smidigt, samtidigt som man nästa gång kanske vilja färglägga utifrån andra kritierier.

Kicki

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2021-05-24, 15:48:35 PM »
Jag var väldigt nöjd med 2an, efter som den hade så fina ikoner.

Varför jag byte till trean var för att kunna färgmärkera  anor som tex fff, ffm osv så man tydligt ser vilken gren/linje man är på, när man befinner långt bak i sina anor/släktingar. Göra om detta varje gång jag startar programmet känns väldigt mycket extra jobb.
Jo ,jag vet att man kan se det även om man tittar längst ner i högra hörnet. Men det är inte tydligt när man vill ha en överblick.

Jag använder också grupper, men det syns inte tydligt vilken grupp, vilken gren tillhör. Så tyvärr fungerar inte detta särskilt bra i mitt fall.

Inte ens teaman kommer programmet ihåg efter att man har sparat det och startat om, det gjorde i alla fall version 2.

StefanH

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2021-05-24, 18:52:26 PM »

Varför jag byte till trean var för att kunna färgmärkera  anor som tex fff, ffm osv så man tydligt ser vilken gren/linje man är på, när man befinner långt bak i sina anor/släktingar.
Jag vet inte om jag förstår dig rätt men om du högerklickar på en person så kan du välja att färglägga alla individens anor eller ättlingar, beskläktade och även Y- och mtDNA hur det ärvs.

En sak jag ofta använder färgläggningen till är när jag jobbar med familjer med många barn. Jag färglägger ett barn när det dör eller flyttar ut. När jag sedan använder den fenomenala Dela-funktione när familjen flyttar så ser jag enkelt vilka som inte berörs av flytten. Förenklar enormt när man har familjer med 8-12 barn. :)
Stefan Hagstedt

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2021-05-24, 19:32:08 PM »

Varför jag byte till trean var för att kunna färgmärkera  anor som tex fff, ffm osv så man tydligt ser vilken gren/linje man är på, när man befinner långt bak i sina anor/släktingar.
Jag vet inte om jag förstår dig rätt men om du högerklickar på en person så kan du välja att färglägga alla individens anor eller ättlingar, beskläktade och även Y- och mtDNA hur det ärvs.

En sak jag ofta använder färgläggningen till är när jag jobbar med familjer med många barn. Jag färglägger ett barn när det dör eller flyttar ut. När jag sedan använder den fenomenala Dela-funktione när familjen flyttar så ser jag enkelt vilka som inte berörs av flytten. Förenklar enormt när man har familjer med 8-12 barn. :)

Så du färglägger under tiden du redigerar en familj med många barn exempelvis och anger flyttar och dödsdatum för barnen, men sen när du startar om Genney är färgläggningen borta, eller hur?

Kan du visa med en skärmdump hur det ser ut.
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

leif

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2021-05-24, 19:43:55 PM »
För att se vilken linje gren jag är på nyttjar jag statusraden. Detaljerad information finns via frågetecknet.
Jag har fortfarande v2, men kommer uppdatera till v3 snart.

Jag är  "kluven" när det gäller färglägfning som är mer eller mindre permanent. Tyckte till en början att detta skulle vara bra att kunna göra. Men risken är att det blir många färger att hålla koll på - samt att de måste vara tydligt åtskiljbara. Att använda grupper blir mer flexibelt och man kan aktivera lämplig färg för gruppen vid varje tillfäll man vill nyttja den.

Genneys styrka som program är flexibiliteten.
Vilket verkar vara utvecklarens ambition samt att följa GEDCOM standarden.

Ska bli intressant att se vilken åsikt han har kring detta med färgläggning.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2021-05-24, 19:58:12 PM »
Färgläggning som ligger kvar över sessionerna har diskuterats tidigare och det är inte uteslutet att det kan komma en lösning. Ett problem är t.ex. hur man ska lösa om en person ingår i flera färgläggningar.
Som nämnts går det ganska snabbt att skapa grupper som man sen färglägger efter omstart av Genney. Vill man att de ska ligga kvar längre kan man också låta bli att starta om Genney.

westis

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2021-05-24, 20:21:01 PM »

Spännande! Kan du beskriva mer 8m hur du gör detta? Onekligen något jag också skulle ha stor nytta av.

StefanH

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2021-05-25, 19:36:06 PM »

Så du färglägger under tiden du redigerar en familj med många barn exempelvis och anger flyttar och dödsdatum för barnen, men sen när du startar om Genney är färgläggningen borta, eller hur?

Kan du visa med en skärmdump hur det ser ut.

Detta är ett exempel på hur det kan se ut. Jag använder alltid samma färg för samma händelse:
  • Grön för emigrerat
  • Blå för utflyttad från gården
  • Lila för avliden

När/om familjen flyttar för jag in händelsen för ena föräldern och använder Dela för att "få med" maka/make samt hemmavarande barn. Som ses i urklippet så är det enkelt att välja de som ska med.

Färgmarkeringen är även ett snabbt sätt att se vilka barn jag senare ska följa. Jag följer alltid föräldrarna tills båda är avlidna eller eventuellt emigrerat innan jag börjar med barnen.
När ett barn flyttar ut från gården färgmärker jag individen blå samt använder Notering och kopierar in en länk till sidan i HF där individen senast bor med familjen.
Stefan Hagstedt

westis

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2021-05-25, 21:34:12 PM »
Tack! Och händelsetypen du delar är Bosatt? Om föräldrarna bor på samma ställe i flera husförhörslängder efter varandra, men barnen flyttar ut vid olika årtal, delar du händelsen med den som flyttat ut så fort de flyttar? Och med färgernas hjälp vet du att du inte ska dela bosatthändelser från föräldrarna med dem igen?

Och när du gått igenom föräldrarna hjälper färgerna dig att förstå på vilket sätt du ska gå vidare med respektive barn? På vad sätt gör det skillnad om de flyttat inom Sverige, emigrerat eller dött?

Skriver du i noteringen om vilka de bott med osv? Sådant blir ju olika formulerat beroende på vems händelsen är och kan bli konstigt om man delar. Såvida man inte skriver noteringen oberoende av vem den tillhör, tex "far & mor tillsammans med Elna & Nils, far som torpare" osv.

Vill lära mig smarta arbetssätt av andra som är mer erfarna. :)

StefanH

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2021-05-26, 09:49:17 AM »
Tack! Och händelsetypen du delar är Bosatt?
Bosatt och emigration

Citera
Om föräldrarna bor på samma ställe i flera husförhörslängder efter varandra, men barnen flyttar ut vid olika årtal, delar du händelsen med den som flyttat ut så fort de flyttar?
Jag delar endast om de flyttar samtidigt och till samma plats. De barn som flyttar vid andra tillfällen får en egen händelse.

Citera
Och när du gått igenom föräldrarna hjälper färgerna dig att förstå på vilket sätt du ska gå vidare med respektive barn? På vad sätt gör det skillnad om de flyttat inom Sverige, emigrerat eller dött?
Om de dött så görs inget mer. Eventuellt kollar jag upp om det går att hitta graven i något register online. Då sparar jag bilden på gravstenen och lägger in den i media.

För de som emigrerat gör jag inget för tillfället. När jag känner att jag är klar med forskningen (vilket man nog aldrig blir) med de som levt och dött i Sverige så kommer jag att ta tag i emigranterna. Ett "Världs abonnemang" på Ancestry är kostsamt och jag väntar med det. Där finns verktyg för att söka var emigranterna hamnat, levat och dött. Om de bildat familjer mm. 

Citera
Skriver du i noteringen om vilka de bott med osv? Sådant blir ju olika formulerat beroende på vems händelsen är och kan bli konstigt om man delar. Såvida man inte skriver noteringen oberoende av vem den tillhör, tex "far & mor tillsammans med Elna & Nils, far som torpare" osv.

Så gör jag inte.
Vissa personer med intressanta levnadsöden samt de familjer som ligger i rakt nedstigande släktled skriver jag om.
Jag använder mig av Google Docs där jag gör bl.a. gör noteringar om dessa personer och familjer. Sparar dokument som pdf-filer och lägger till i media mappen.
Någon gång framöver kanske det blir en släktbok. :)

Citera
Vill lära mig smarta arbetssätt av andra som är mer erfarna. :)
Det finns nog lika många sätt släktforska och dokumentera som det finns släktforskare. Lite beror på vad man vill ha ut av sitt forskande. Man får hitta sitt eget sätt hur man arbetar för att uppnå det man vill nå med sitt forskande.
Viktigt är dokumentationen och att man har korrekt källor med hänvisningar.
Det finns även många bra böcker om släktforskning där man kan lära sig mycket.
Är du på Facebook så skulle jag rekommendera att gå med i gruppen Släktforskning för noviser.

Stefan Hagstedt

Kicki

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2021-05-26, 10:00:50 AM »

Citera

IDAG 2021-05-26

Precis så gör jag, men när jag stänger programmet så försvinner färgerna och jag får börja om nästa gång med att färgmarkera alla de linjer jag vill ha i olika färger. Det är det som är problemet.
Jag kan inte ha programmet igång för länge för då låser det sig och då vet jag inte om allt blir sparat, när jag startat upp programmet igen.
« Senast ändrad: 2021-05-26, 10:04:20 AM av Kicki »