Författare Ämne: Skapa källor med "Klistra in special"  (läst 5403 gånger)

ove

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Skapa källor med "Klistra in special"
« skrivet: 2021-10-20, 23:56:12 PM »
Lärde mig på kaffet om klistra in special för att automatiskt skapa källor om de saknas och källhänvisningar,
bra funktion, men en fråga: Varför skapas en källa med fältet förkortning som är längre än 60 tecken, som kan ge problem vid export till andra program?
Jag brukar göra skapa källan med typ "Barnarps hfl A I/15 (1876-1880)" som förkortning och "Barnarps kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/VALA/00026/A I/15 (1876-1880)" som titel.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: Skapa källor med "Klistra in special"
« Svar #1 skrivet: 2021-10-21, 13:21:21 PM »
Det här är en kompromiss där flera program inte bryr sig om att gedcom inte tillåter fler tecken men kan hålla med dig i sak. Om nu gedcom 7 får genomslag kommer alla textfält vara obegränsade.

Frågan hur kopiering/inklistring av källhänvisningen diskuterades under beta-testningen men man skulle kunna utveckla det till att ha möjlighet att välja vilka värden som ska placeras och var.

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2021-10-21, 16:31:26 PM »

Frågan hur kopiering/inklistring av källhänvisningen diskuterades under beta-testningen men man skulle kunna utveckla det till att ha möjlighet att välja vilka värden som ska placeras och var.
Det skulle jag gilla om man kunde skräddarsy vad som ska hamna var. Jag har mitt eget sätt som passar mig bra och vill fortsätta så.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

ÅkeH

• Full Member
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2022-04-15, 13:51:37 PM »
Jag hakar på här för att inte starta en ny tråd om samma sak.

En källhänvisning ifrån ArkivDigital innehåller både en länk till källsidan till AD och en länk till sidan för socknens kyrkoböcker i SVAR. När jag klistrar in den med Klistra in Special så hamnar den senare som en del av källnamnet medan AD-länken hamnar med sidhänvisningen i fältet "Var i källan". Jag förstår inte varför och skulle mycket hellre ha båda länkarna på samma ställe (och ev byta ut SVAR-länken mot en länk till den aktuella sidan, men det lär man få göra för hand). Källan måste ju rimligtvis vara boken och båda länkarna är vägar till digitala kopior av dem.

Finns det någon tanke med varför det delas in så här och vore det möjligt att kunna välja det via en inställning?

/edit:

Jag ser nu att inklistring av en källhänvisning ifrån SVAR också ger en länk till själva boken under titeln och en länk till sidan under "var i källan". Det kan ju vara logiskt och förklarar hur hänvisningar ifrån AD hanteras. Problemet är att jag försöker hitta ett system där jag inte behöver ha en källhänvisning för SVAR och en för AD utan en gemensam (boken) med länkar till båda versionerna, men bara de som går direkt till sidorna för att inte hänvisningen ska bli för lång.

Exempelvis:
Vä (L) CI:3 (1778-1850). sid 173,  SVAR: C0062760_00102 Bild 900 / AID: v102006a.b900.s173
« Senast ändrad: 2022-04-15, 14:23:37 PM av ÅkeH »
(F.d. Waiter)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2022-04-16, 10:00:44 AM »
Klistra in special delar upp det du kopierar i en källa (boken) och en källhänvisning (var i boken). En fördel är att du får bättre struktur i källhanteringen och att om du vill ändra utseendet på källan behöver du bara göra det en gång.

Tyvärr har AD och RA olika sätt att etikettera källorna. Det enda som är gemensamt är NAD-länken och det är pga av det som Genney tar med den. Det går också att ta sig till rätt bok i RA med hjälp av NAD-länken och oftast då det finns sidhänvisning också till rätt sida i boken. I NAD-länken får man också arkivinstitutionen. Vilken etikett man föredrar är kanske en smaksak.

Ex. källa efter uppdelning av klistra in special:
RA Gärdslövs kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13131/A I/5 (1840-1845)
AD Gärdslöv (M) AI:5 (1840-1845), SE/LLA/13131

ÅkeH

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2022-04-16, 15:19:35 PM »
Jag har hittills bara klistrat in hela hänvisningen vilket innebär att jag får en egen källa för AD och en för RA trots att verket jag egentligen hänvisar till är samma bok och sida. Skulle vilja hitta ett sätt att bara ha en källa och att i den kunna ha hänvisningar till både AD och RA. Har jag då med NAD-länken så blir källhänvisningen totalt sett väldigt lång så jag valde ovan att bara ha med AID och RA's bildid som leder direkt till avbildningarna av källan/sidan. (Möjligen kan man argumentera att källhänvisningen då är inkomplett eftersom det inte finns någon information om var originalkällan finns...?)

Problemet jag har är att Klistra In Special skapar en källa så fort jag använder funktionen. När jag sedan ändrar i källan (tar bort NAD-länken) så ändras inte källan utan det skapas en ny källa och jag får alltså två källor varav bara den ändrade används. I mina ögon hade det varit bättre om källan skapades först när fönstret stängs med en "Spara"-knapp. Dessutom får jag slåss ganska ordentligt med Genney för att ens kunna ändra på källan eftersom att den automatiska igenkänningen hela tiden gör allt den kan för att ändra tillbaks till den ursprungliga källan som skapades redan vid inklistringen. Min fundering var om det skulle vara möjligt att med någon sorts inställningar själv kunna välja vilka värden som ska hamna var när man använder Klistra In Special.

Som jag ser det borde boken/källan vara namnet på volymen och alla länkar ligga under "var i källan" eftersom de är referenser till avbildningar av källan. Jag kanske tänker helt fel här och bör tänka om, jag är tacksam för alla tips eftersom jag vill ha helt klart för mig hur jag vill ha det innan jag ger mig på att ändra på och lägga in alla källor. Det blir ju ett "hästjobb" som jag inte vill behöva göra om i efterhand. Som inklistringsfunktionen fungerar nu så lutar jag mer åt att "foga mig" och använda Klistra In Special men då får jag alltså två källor(AD+RA) för varje händelse.
(F.d. Waiter)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2022-04-16, 16:25:44 PM »
Problemet jag har är att Klistra In Special skapar en källa så fort jag använder funktionen. När jag sedan ändrar i källan (tar bort NAD-länken) så ändras inte källan utan det skapas en ny källa och jag får alltså två källor varav bara den ändrade används. I mina ögon hade det varit bättre om källan skapades först när fönstret stängs med en "Spara"-knapp. Dessutom får jag slåss ganska ordentligt med Genney för att ens kunna ändra på källan eftersom att den automatiska igenkänningen hela tiden gör allt den kan för att ändra tillbaks till den ursprungliga källan som skapades redan vid inklistringen. Min fundering var om det skulle vara möjligt att med någon sorts inställningar själv kunna välja vilka värden som ska hamna var när man använder Klistra In Special.

Om du ändrar i fönstret Källor och hänvisningar får du inte dubbletter. Det finns tankar på att kunna välja innehåll vid inklistring special.

Som jag ser det borde boken/källan vara namnet på volymen och alla länkar ligga under "var i källan" eftersom de är referenser till avbildningar av källan.

Är det inte så det är nu (se bild)?

ÅkeH

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2022-04-16, 17:24:00 PM »
Först och främst - jag har kommit på hur jag kan göra för att lösa problemen rent praktiskt: Om jag på AD kopierar den RENA källhänvisningen och klistrar in den med Klistra in Special så får jag precis det namnet på källan som jag vill. Om jag sedan i efterhand lägger till AID och bildid under "var i källan" så skapas inga dubbletter, varken bland källorna eller hänvisningarna.  :)

Det problemet har jag alltså i princip löst, nur är det för mig mer en fråga om mitt sätt är en bra ide eller inte, alltså om källan/hänvisningen är att betrakta som fullständig eller ej.

Om du ändrar i fönstret Källor och hänvisningar får du inte dubbletter.

Problemet är att man (jag?) normalt sett klistrar in källhänvisningen när man har fönstret för händelsen öppet och då skapas alltså källan automatiskt. (Finns det ens ett sätt att klistra in hänvisningen i fönstret för Källor och hänvisningar?) Man skulle då alltså behöva stänga händelsen och öppna K&H för att redigera källan varje gång man anger en ny källa och det känns ju tämligen klumpigt.

Är det inte så det är nu (se bild)?

Inte riktigt. Som sagt så ville jag ha in sidlänkarna till både AD och RA i samma hänvisning utan NAD-länken för att inte hänvisningen ska bli för lång vid t.ex. publicering. Typ som på den bifogade bilden (men i efterhand skulle jag nog byta plats på bildid och AID).

/edit: En liten fråga (eg. OT): När jag väl har en källa i registret så hittar jag inget sätt att använda hela källhänvisningen (alltså med alla fälten intakta) på en ny händelse/person. Om jag börjar skriva in t.ex. "Östra Broby" för källan i bilden så får jag bara med källnamnet. Sidnumret och alla länkarna måste jag kopiera ifrån fönstret "Källor och Hänvisningar" men trots att jag lägger in identiska, kopierade värden så har jag nu en dubblett på själva hänvisningen, alltså två identiska under samma källa. Inte ens sammanslagning fungerar, hänvisningen är fortfarande dubbel. Det enda sättet jag har hittat att använda en befintlig källa+hänvisning till samma sida är att leta upp en av personerna som använder den och kopiera källan där. Missar jag något...?

« Senast ändrad: 2022-04-16, 18:39:14 PM av ÅkeH »
(F.d. Waiter)