Först och främst - jag har kommit på hur jag kan göra för att lösa problemen rent praktiskt: Om jag på AD kopierar den RENA källhänvisningen och klistrar in den med Klistra in Special så får jag precis det namnet på källan som jag vill. Om jag sedan i efterhand lägger till AID och bildid under "var i källan" så skapas inga dubbletter, varken bland källorna eller hänvisningarna.

Det problemet har jag alltså i princip löst, nur är det för mig mer en fråga om mitt sätt är en bra ide eller inte, alltså om källan/hänvisningen är att betrakta som fullständig eller ej.
Om du ändrar i fönstret Källor och hänvisningar får du inte dubbletter.
Problemet är att man (jag?) normalt sett klistrar in källhänvisningen när man har fönstret för händelsen öppet och då skapas alltså källan automatiskt. (Finns det ens ett sätt att klistra in hänvisningen i fönstret för Källor och hänvisningar?) Man skulle då alltså behöva stänga händelsen och öppna K&H för att redigera källan varje gång man anger en ny källa och det känns ju tämligen klumpigt.
Är det inte så det är nu (se bild)?
Inte riktigt. Som sagt så ville jag ha in sidlänkarna till både AD och RA i samma hänvisning utan NAD-länken för att inte hänvisningen ska bli för lång vid t.ex. publicering. Typ som på den bifogade bilden (men i efterhand skulle jag nog byta plats på bildid och AID).
/edit: En liten fråga (eg. OT): När jag väl har en källa i registret så hittar jag inget sätt att använda hela källhänvisningen (alltså med alla fälten intakta) på en ny händelse/person. Om jag börjar skriva in t.ex. "Östra Broby" för källan i bilden så får jag bara med källnamnet. Sidnumret och alla länkarna måste jag kopiera ifrån fönstret "Källor och Hänvisningar" men trots att jag lägger in identiska, kopierade värden så har jag nu en dubblett på själva hänvisningen, alltså två identiska under samma källa. Inte ens sammanslagning fungerar, hänvisningen är fortfarande dubbel. Det enda sättet jag har hittat att använda en befintlig källa+hänvisning till samma sida är att leta upp en av personerna som använder den och kopiera källan där. Missar jag något...?