Författare Ämne: Visa endast församling i biografin?  (läst 7168 gånger)

Caroline Fransson

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Visa endast församling i biografin?
« skrivet: 2021-12-29, 21:30:23 PM »
I visningsvyn av biografin (i släktträdet) hittar jag tre alternativ för att visa plats; "Ingen plats", "Minsta ort" samt "Hela platsen". Jag saknar alternativet "endast församling". Vyn blir rörig när jag väljer "hela platsen" och den blir svår att härleda vid "minsta ort". Finns det något sätt att ställa in visningsvyn så att jag endast ser församlingen?

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Visa endast församling i biografin?
« Svar #1 skrivet: 2021-12-29, 22:06:17 PM »
Alternativet församling och underliggande platser kunde också vara ett önskvärt val.
Hans Rosenlund

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2021-12-30, 12:10:04 PM »
Två bra förslag!

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 225
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2021-12-30, 16:51:55 PM »
Håller med. Mycket bra förslag.

Björn

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 2021-12-30, 18:36:01 PM »
Alternativet församling och underliggande platser kunde också vara ett önskvärt val.

eller mer precist: "minsta ort" i "socken/församling"?

Mikael Blom

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2022-01-01, 00:23:42 AM »
Instämmer, mycket bra förslag. Saknar ett mellanting mellan minsta ort och hela platsen.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2022-01-02, 08:51:02 AM »
Förstår att det är ett önskemål som delas av många. Finns även ett behov av att kunna välja att bara visa kommun/län/landskap - det finns ju många olika strukturer beroende på land?

Jakob

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2022-01-02, 12:29:48 PM »
Något jag känner behov av är olika visningsformat beroende på land. Under inställningar har jag som Presentation av svenska platser valt plats, församling (län), men trots namnet är detta något som påverkar presentationen även av utländska platser – där landet ofta är det viktigaste i platsen. Exempelvis säger endast "Sliema" inte mig någonting när jag ser det ensamt, däremot säger mig "Sliema, Malta" allt jag behöver veta. Jag tycker inte att man ska behöva krångla till de svenska platserna bara för att få lite bättre sammanhang i de utländska.

Jag har väl egentligen fler liknande synpunkter, men ovan är nog den viktigaste.

Björn

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 2022-01-02, 17:30:58 PM »
Förstår att det är ett önskemål som delas av många. Finns även ett behov av att kunna välja att bara visa kommun/län/landskap - det finns ju många olika strukturer beroende på land?

Valfrihet är alltid bäst, själv skulle jag önska man kunde tex bocka för en eller flera av vilka strukturer som ska visas eller ej. Men en sorts valfrihet som även kan fungera med olika länders olika strukturer alltså

Jag föredrar nuvarande minsta ort, men just det behöver allt oftare något mera, och helst då ytterligare en (eller kanske flera?) struktur att visa, oavsett om det är landskap, län, socken mm (personligen har jag inte mycket till övers för just kommuner, men andra kanske gillar sånt modernt trams  ::) )

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2022-01-02, 19:27:57 PM »
Kommuner är ju inte så intressant i Sverige men eftersom olika länders administrativa indelning skiljer sig åt så mycket vill man att det ska vara möjligt att ha samma fördel för andra länder - som t.ex. Finland där kommuner är den minsta enheten.

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2022-01-02, 19:51:27 PM »
Något jag känner behov av är olika visningsformat beroende på land. Under inställningar har jag som Presentation av svenska platser valt plats, församling (län), men trots namnet är detta något som påverkar presentationen även av utländska platser – där landet ofta är det viktigaste i platsen. Exempelvis säger endast "Sliema" inte mig någonting när jag ser det ensamt, däremot säger mig "Sliema, Malta" allt jag behöver veta. Jag tycker inte att man ska behöva krångla till de svenska platserna bara för att få lite bättre sammanhang i de utländska.

Jag har väl egentligen fler liknande synpunkter, men ovan är nog den viktigaste.

Den här frågan om att visa Land om det inte är Sverige har varit upp tidigare. Är det möjligt att ordna så att Land visas om det inte är Sverige det gäller?
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2022-01-04, 10:17:19 AM »
Ja det är tanken men det handlar nog om ett val så att det går att undanta andra länder än bara Sverige.