Författare Ämne: Sveriges befolkning 1970 hos ArkivDigital - En förbättrad version  (läst 10593 gånger)

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
http://blog.arkivdigital.se/register/nytt-register-sveriges-befolkning-1970/

I princip samma innehåll som CD-skivan Sveriges befolkning 1970, men även med yrke, födelseland (för de som är födda i annat land), civilstånd och datum för civilståndsändring.

Och, inte minst "Uppgift om personer bosatta i samma hushåll" vilket är mycket bra när det finns ett dussin personer med samma efternamn på fastigheten.

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 225
    • Visa profil
SV: Sveriges befolkning 1970 hos ArkivDigital - En förbättrad version
« Svar #1 skrivet: 2022-02-28, 12:11:53 PM »
Mycket bra information :)

BengtDNilsson

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2022-03-11, 09:36:31 AM »
Nu finns även Sveriges befolkning 1980 och 1990 hos Arkiv Digital!

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2022-03-11, 11:02:55 AM »
Jag hoppas de kommer med 2000 också. Har köpt databasen från Rötter men den är totalt värdelös i vissa fall.
Ibland när jag söker på en person och väljer samma adress så kommer det upp +800 000 individer.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Shinzon

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2022-03-12, 23:24:25 PM »
Jag hoppas de kommer med 2000 också. Har köpt databasen från Rötter men den är totalt värdelös i vissa fall.
Ibland när jag söker på en person och väljer samma adress så kommer det upp +800 000 individer.

Testa att ta samma fastighet istället, då får du bara de inom den fastigheten.

StefanH

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2022-03-13, 14:00:25 PM »

Det hjälper endast ibland. Bor man i hyreshus med många lägenheter och har ett vanligt efternamn är det hopplöst att para ihop folk i en familj. Jag hade hoppats på att en bug-fix skulle komma men det verkar inte så.

Stefan Hagstedt

Shinzon

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2022-03-15, 21:24:42 PM »

Det hjälper endast ibland. Bor man i hyreshus med många lägenheter och har ett vanligt efternamn är det hopplöst att para ihop folk i en familj. Jag hade hoppats på att en bug-fix skulle komma men det verkar inte så.

Jo det är ju sant. Var väl inte det bästa databasen registret de plockade datan ifrån.
Då får man istället beställa Personbild 6401 på personerna man är intresserad av.

StefanH

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2022-05-14, 13:43:53 PM »

Nu finns en uppdatering till Sveriges Befolkning 2000 att ladda ned från Rötter Bokhandeln. Ska bl.a. åtgärda problemet med att +800 000 individer listas i vissa fall.
Stefan Hagstedt

BengtDNilsson

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2022-05-16, 08:25:18 AM »
Nu finns en uppdatering till Sveriges Befolkning 2000 att ladda ned från Rötter Bokhandeln. Ska bl.a. åtgärda problemet med att +800 000 individer listas i vissa fall.

Länk till sidan med nedladdningar:
https://www.rotter.se/kontakta-oss/support/manualer-uppdateringar?layout=table

Man slipper se listan med 800 000 personer genom att man inte kan klicka på knappen "Samma adress" i programmet (man kan bara kicka på "Samma fastighet")
« Senast ändrad: 2022-05-16, 14:58:05 PM av BengtDNilsson »

ÅkeH

• Full Member
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2022-05-21, 17:09:15 PM »
Lite OT, men är det någon som har en vettig förklaring på varför det är OK för förbundet och Arkiv Digital att publicera de senare folkräkningarna men Riksarkivet inte får göra personer sökbara som är yngre än 100 år gamla och därför bara går fram till Sveriges Befolkning 1930...?
(F.d. Waiter)

Shinzon

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2022-06-01, 03:03:09 AM »
Lite OT, men är det någon som har en vettig förklaring på varför det är OK för förbundet och Arkiv Digital att publicera de senare folkräkningarna men Riksarkivet inte får göra personer sökbara som är yngre än 100 år gamla och därför bara går fram till Sveriges Befolkning 1930...?

Kan vara att Arkiv Digital är en betaltjänst medan Riksarkivet är gratis.?