Författare Ämne: Skriva ut PDF  (läst 4939 gånger)

Birgit Lindgren

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Skriva ut PDF
« skrivet: 2022-03-23, 19:56:12 PM »
Hej, jag är ny på Genney och jag har problem att få ut utskrifter i pdf-format via knappen för pdf-utskrifter. Jag vill gärna kunna skriva ut det jag har på skärmen med de färger som är förvalda. Jag kan inte hitta att dom färgerna finns som Tema att välja vid utskrift, jag hittar inte heller att jag kan göra ett eget tema med dessa färger.

Utskrifterna som jag får ut när jag trycker på pdf-utskrifts knappen blir antingen för stora för en A4 eller för små som dom bara kommer ut i mitten på papperet i små smått typsnitt så det går nästan inte läsa, och fyller inte heller ut papperet.

Jag vet inte heller hur jag kan ändra på dessa utskrifter för att få dom som jag vill.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
SV: Skriva ut PDF
« Svar #1 skrivet: 2022-03-24, 08:19:30 AM »
PDF är skalbart så du kan skriva ut i vilken storlek du vill. Använd t.ex. Acrobat Reader som har bra utskriftsfuntioner och som är gratis.

Birgit Lindgren

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2022-03-24, 12:38:05 PM »
Hej,

jag antar att jag inte förstår hur man ska göra det för jag använder mig av Acrobat Reader men lyckas inte få ut utskrifterna i rätt storlek ändå.

Går det förklara mer exakt hur man gör?

PDF är skalbart så du kan skriva ut i vilken storlek du vill. Använd t.ex. Acrobat Reader som har bra utskriftsfuntioner och som är gratis.

Alsterolle

• Full Member
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2022-03-24, 14:17:53 PM »
Kan denna bild på utskriftfönstret vara till hjälp?

Birgit Lindgren

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2022-03-24, 22:03:01 PM »
Tack för ditt svar, ja precis så ser det ut när jag ska skriva ut, men hur jag än väljer så händer inget med utseendet på bilden. Jag börjar tro att det inte är meningen.

Mats H

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Skriva till PDF
« Svar #5 skrivet: 2022-05-09, 18:11:30 PM »
Jag har också problem med pdf utskrift (har fungerat bra tidigare) i stationära datorn.
Skärmupplösning 1920x1200
Endast den vänstra delen av vyn visas i pdf filen, se bild.

Har öppnat med Acrobat Reader och Foxit Reader, vilka ger samma resultat.
Jag har bytt från Win 10 till Win 11 om det kan vara orsaken?

Har testat på min andra äldre laptop med Win 10 och pdf fungerar där korrekt med hela vyn visad.
« Senast ändrad: 2022-05-09, 20:12:35 PM av Mats H »

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2022-05-10, 11:15:08 AM »
Jag börjar med att under "kugghjulet" ställa in de parametrar jag vill ändra (inom ramen för vad som är valbart). Därefter tar jag tar jag en skärmbild på markerad del. Öppnar skärmbilden och väljer skriva ut och där sparar som pdf. Då får jag precis det jag vill ha t.ex enl. nedan.

Mats H

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2022-05-10, 11:40:39 AM »
Tack xkjell för tipset.

Jag hittade också med hjälp av Genney supporten mitt specifika "fel":
Under Huvudmeny / Utskriftsformat ändrar jag till stående format och då blir det hela Pdf bilden av vyn som sparas.

/Tack för den utmärkta hjälpen.