Författare Ämne: Fyller i och rättar texten jag skriver  (läst 5452 gånger)

MrGlad8

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
Fyller i och rättar texten jag skriver
« skrivet: 2016-01-30, 08:57:52 AM »
Hur får man bort detta? Väldigt irriterande. Att den föreslår vad jag skriver när det gäller namn är bra, men när jag skriver egna händelser blir det ju lite knasigt för där lär jag ju inte skriva samma 2 gånger.
Men mest irriterande är att han rättar stavningen medans jag skriver.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Fyller i och rättar texten jag skriver
« Svar #1 skrivet: 2016-01-30, 09:23:18 AM »
Är det etiketten du syftar på?

MrGlad8

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2016-01-30, 19:09:51 PM »
I det fallet jag upplever det som ett problem är när jag ska fylla i en ny källa för en händelse hos en person. Ofta har ju den källan inte förekommit förut men när jag börjar skriva efter min mall [församling] ... [bok]... sida osv.. så börjar den föreslå källor som redan skrivits och i 99% av fallen så är det ju en hel ny källa som ska skrivas så den funktionen där är lite dum just där! :)

Men att funktionen finns när man ex skriver in en plats under en händelse är ju bra, för en plats kan ju vara samma för en hel familj.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #3 skrivet: 2016-01-31, 17:10:39 PM »
Jag skriver källorna enligt principen 'Födelsebok Jämshög' och sedan eventuella volym- och sidhänvisningar i fältet 'Var i källan'. Då begränsas antal källor i databasen, samtidigt som man får en bättre struktur för varje källa. Man kan också t ex se vilka personer som är knutna till en viss källa/hänvisning, och man kan slå ihop hänvisningar.

Det automatiska namnförslaget blir då också praktiskt; i exemplet skriver jag bara 'fö' och sedan upp-/ned-pil för att stega i väljlistan till rätt Källa, och Enter. Det bör fungera lika bra om man sätter församlingsnamnet först.

Det är förstås inte lätt att göra om alla källor om man redan lagt upp det som du gjort. Kanske kan supporten hitta ett sätt att konvertera genom att bryta ut huvudtiteln och göra den till källa och därefter resten till hänvisning???

En annan möjlighet är att införa valmöjlighet i programinställningarna. Jag önskar i alla fall inte att funktionen tas bort!
Hans Rosenlund

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2016-02-01, 08:11:24 AM »
Programmet jag testade för några år sedan heter Genmerge (jag använde prova-på-versionen):

http://genmerge.com

Jag hade inte några släktregister som jag behövde slå ihop, så för att testa valde jag att slå ihop två identiska gedcom-filer.

Resultatet blev några felrapporter om Genmerge så att programmet blev förbättrat!

Om Genmerge gör sitt jobb korrekt ska innehållet i den hopslagna gedcom-filen ha samma fakta som de ursprungliga, men ofta vill programmet (felaktigt) slå ihop personer med lite fakta (bara född eller död och inga relationer mer än en maka/make)

När jag försökte testa med gedcom-filen för Gotland blev stopp då Genmerge hade en gräns på max 200000 personer. Då fick jag en testa en tidsbegränsad version som hade en högre gräns.

Gotlands gedcom-fil hittar man här: http://anarkiv.se/anarkiv/forskn/gotland/intro.asp

Jag har extremt lite släkt som bott på Gotland, men en av mina ingifta släktingar har 8000 släktingar i gedcom-filen för Gotland.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #5 skrivet: 2016-02-01, 09:15:01 AM »
Bengt, hamnade inte ditt inlägg i fel tråd...?
Hans Rosenlund

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2016-02-02, 09:06:36 AM »
Bengt, hamnade inte ditt inlägg i fel tråd...?
Jo tyvärr...