Författare Ämne: Sammanslagning av träd  (läst 8823 gånger)

Håkan Nordell

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
Sammanslagning av träd
« skrivet: 2016-01-30, 19:40:33 PM »
Har man inte problem så skapar man sig :-)
Gjorde den slutgiltiga importen från det egenutvecklade släktprogrammet Eken i natt, och har bara suttit och myst hela dagen med att söka nya uppgifter på släktträdet och lagt in dessa i Genney. Säg dock den lycka som varar för evigt. Tyckte helt plötsligt att jag hade väldigt få (läs inga personliga noteringar) i Genney. Vid lite undersökning så brann det i huvudet i natt och jag glömde bort att kommentera bort rader i mitt exportprogram, så jag har inte fått med mig de personliga noteringarna.

Jag tyckte jag var listig och importerade en korrekt fil från Eken (utan de kompletteringar jag gjort i Genney) som jag importerade, för att sedan exportera ut med endast noteringarna och sedan ta in dessa i det släktträd som är basen i Genney och som jag uppdaterade idag. Men tydligen helt fel sätt. Jag fick bara in en massa tomma poster med noteringar, och det är ju ett ruskigt jobb och sitta och para ihop dessa. Så jag gör säkert på fel sätt och ni får gärna hjälpa mig!

Alternativet är att exportera Genny-trädet till GED-fil och skriva ett program som modifierar den utifrån de saknade noteringarna från Eken, och sedan läsa in filen i Genney igen, men det tar ju lite tid och jag hade inte tänkt (från början) att jag skulle hålla på med tjocka släkten, hela helgen :-)

Så, tips på hur man slår samman två träd där man vill ha in noteringarna från ena trädet in i det andra, mottags tacksamt.
/Håkan

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Sammanslagning av träd
« Svar #1 skrivet: 2016-01-31, 16:52:05 PM »
En möjlig väg är ju att importera din ursprungliga databas (med noteringar) och sedan använda dublettkontrollens 'Slå ihop' för att få med noteringarna i personuppgifterna.

Det blir ju i princip en genomgång och hopslagning av alla personerna i databasen, sannolikt tidsödande. Ett förslag är då att filtrera de personer som du ändrat efter visst datum och exportera dessa till en gedcom-fil. Gör sedan ett nytt register och importera först dina Eken-personer och sedan de nya uppdaterade. På så sätt får du kanske en mera hanterlig mängd personer att sedan slå samman?

Hur det går med släktrelationer mm vet jag inte. Det är nog tillrådligt att testa på en liten databas först för att se hur det fungerar i detalj...
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2016-01-31, 17:24:33 PM »
Jag vet att Bengt Nilsson använt ett program som jag tyvärr inte kommer ihåg vad det heter (tror även han nämnt här på forumet) som gör en jämförelse mellan två gedcom-filer och gör en automatisk sammanslagning. Fullständig automatik i ett sånt här område är dock alltid lite riskabelt men jag skulle undersöka det.

Går det inte att göra en ny export från eken efter att ha modifierat koden?

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #3 skrivet: 2016-01-31, 17:31:09 PM »
Det finns en artikel om ett par sådana program här:
http://www.familytreemagazine.com/article/Match-Makers
Det finns också några free-ware som man kan Googla efter...

« Senast ändrad: 2016-01-31, 17:37:12 PM av Hans »
Hans Rosenlund

Håkan Nordell

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2016-01-31, 21:54:26 PM »
.....
Går det inte att göra en ny export från eken efter att ha modifierat koden?
Nja, jag har ju suttit och matat in en hel del nya personer, fakta och bilder i Genney, så jag då blir jag utan dessa poster. Men ... jag håller nu på och skriver ett sammanslagningsprogram, och det verkar fungera finfint. Skall bara fixa det här med teckenkonvertering så skall problemet vara ur världen.
/H

Håkan Nordell

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2016-02-01, 00:58:09 AM »
Klart, och det gick i proportion bra som gammelmormor brukade säga. Jag sumpar diverse bokmärken och att bilderna är kopplade som presentationsbild, men det känns som en rätt överkomlig förlust, ställt mot alternativen.

Programmet som jag använde, läser den GED-fil som jag exporterade från Genney, och när programmet träffar på en individ i filen (hittar @ INDI) så läser programmet individens nummer, och söker upp den personens noteringar i databasen, konverterar texten till Windows och lägger in dem i filen. Detta förfarande förutsätter dock att det är samma individnummer i Genney och i Eken, men det är det i detta fall.

Lägger ut kodsnutten som jag använde. Inte för att det är någon på detta forum som är intresserad, men i alla fall.

[bifogad fil raderad av administratör]
« Senast ändrad: 2016-02-01, 16:21:11 PM av Håkan Nordell »

Håkan Nordell

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2016-02-01, 16:06:21 PM »
Inlägget av BengtDNilsson som kanske har hamnat i fel tråd ( http://genny.se/content.php?rid=102 ) handlar om en programvara som kan användas för att slå ihop filer. Riktigt intressant faktiskt, även om jag själv är klar med min sammanslagning. Även intressant med informationen om Gotlandsfilen, och det är synd att inte fler lägger ut sina släktträd i ged-format.

Jag upptäckte dock för egen del att varken "anmärkningarna" eller "att göra" finns med i ged-filen, så dessa förlorade jag också, men det var endast en mindre mängd inlagd i dessa, som enkelt kunde hanteras med lite klipp och klistra.
« Senast ändrad: 2016-02-02, 09:16:11 AM av Håkan Nordell »