Författare Ämne: Källhänvisningarna hänger löst  (läst 7490 gånger)

Lenaysam

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Källhänvisningarna hänger löst
« skrivet: 2023-10-19, 18:35:51 PM »
Hej! Jag är ny här på Genney och har 3frågor:
1. Jag har skrivit in alla kyrkoarkiv som används i mappen ”Förvaringsplatser”, och de kyrkböcker som används i mappen ”källor”. Men jag hämtar ju dessa källor och källhänvisningar från Riksarkivets hemsida. Borde jag ändra förvaringsplatsen, och i så fall hur gör jag det utan att tappa hundratals länkar till biografierna?
2. Alla min källor och hänvisningar är korrekt inmatade på sina platser, men i registerutdragen fattas massor av källor, dvs kyrkböcker. Källhänvisningarna hänger löst i listorna trots att de är kopplade till sina källor både i biografier och i källmappen. Gör jag något fel, eller är det något fel i registerutdragen?
3. Jag behöver nån slags översikt över hänvisningar kopplade till källor innan jag fortsätter mata in fler uppgifter. Jag vill t ex se om jag klistrat in rätt hänvisning till rätt person från en lång lång lista i ett annat dokument. Eller om jag slarvat och inte fått med hela texten. Finns det något sätt att visa alla underkataloger i mappen ”Källor”? Alltså att jag slipper klicka mig igenom varenda människa för att kolla detta?

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
SV: Källhänvisningarna hänger löst
« Svar #1 skrivet: 2023-10-19, 20:07:00 PM »
Alla har nog sina egna rutiner hur de matar in källorna.
Vad gäller förvaringsplats så är det det ställe du hämtar källorna från. I ditt fall så är Förvaringsplatsen Riksarkivet.
Källa är den volym du hämtar informationen ifrån och var i källan är sid- eller bildnumret.

Om du tittar på exemplet nedan. Källan får jag genom att klicka på länken längst ned till höger (i den blåa marginalen) där det står Källhänvisning. Då kopieras den till urklipp.
Vinslövs kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13454/A I/16 (1872-1880), bildid: C0062572_00074, sida 66
Den delar jag upp som så:
Källa: Vinslövs kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13454/A I/16 (1872-1880) (Jag har en något förkortad källa då jag använder AD)
Var i källan: bildid: C0062572_00074, sida 66
Och förvaringsplats i detta fall är Riksarkivet.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Lenaysam

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2023-10-19, 20:24:45 PM »
Jag har gjort exakt så. Enda skillnaden är jag inte skrivit in Riksarkivet i mappen ”förvaringsplatser”. Så mina frågor kvarstår.
Mvh

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2023-10-20, 08:16:41 AM »
1. Du kopplar källorna till förvaringsplatsen i redigeringsfönstret för källan. Det påverkar inte kopplingen mellan hänvisning och personer.
2. Kan du visa med bild?
3. Under hanteramenyn > källor kan du se ett träd över dina källor, vilka hänvisningar som är kopplade till källorna och vilka personer som är kopplade till hänvisningarna.

Lenaysam

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2023-10-20, 11:08:28 AM »
1. Jag skrev kanske otydligt, för jag har gjort som ni förklarat i inläggen ovan. För mig är hantera-menyerna ”Källor” och ”Förvaringsplatser” undermappar till dessa menyer, det du kallar träd. Kopplingen mellan ”Källor” och ”Förvaringsplatser” fungerar inte.
2. Ca 80% av kopplingarna mellan ”Källor” och ”Källhänvisningar” fungerar inte i registerutdragen. Men jag behöver en översikt av dessa för att kunna redigera eventuella fel.
3. I trädet under ”Källor” måste man klicka på varje källmapp för att se vilka källhänvisningar som är kopplade, och jag undrade om det fanns ett sätt att fälla ut alla källmappar, som man gör vid filhantering i andra program.

Genney hänger sig också då och då. Jag jobbar i en Imac med Sonora och Genney fungerar bara genom Rosetta, om det har med saken att göra?

Lenaysam

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2023-10-20, 11:11:18 AM »
Jag menade Sonoma :-)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2023-10-21, 10:22:38 AM »
Har du importerat din forskning från en gedcom-fil? Av det du beskriver låter det som anledningen till problemen kan ha med det att göra. Att du inte ser källorna i registerutdragen kan t.ex. bero på att källan inte har ett namn.

Det sätt som finns att visa alla källhänvisningarna är registerutdrag. Varför det hänger sig ibland går inte att svara på utan mer information - Rosetta ska inte påverka saken.

Lenaysam

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2023-10-21, 11:02:53 AM »
Jag började släktforska med Ancestry vid årskiftet, då det var så enkelt att bara klicka på gemensamma anor från andras släktträd. Men när jag insåg att källorna ägdes av företaget och inte alltid stämde samlade jag istället nya från Riksarkivet på min hårddisk. Det tog hundratals timmar. Jag gick över till Genny nyligen och importerade gedfilen från Ancestry. I biografierna raderade jag alla källor och fel som följt med, och lade in mina egna istället. Det kanske är där problemet ligger? Men hur får jag ordning på det? Jag har ca 500 källhänvisningar kvar att lägga in och vill ju att det blir rätt.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2023-10-23, 07:59:50 AM »
Förvaringsplatsen för Augerums kyrkoarkiv skulle jag säga är Riksarkivet i Lund. Om du tittat på NAD-länken som är markerad i bilden (SE/LLA/13014/F I/2) så kan du översätta den med Sverige/Riksarkivet i Lund/Augerums kyrkoarkiv/Död och begravningsböcker/Volym 2.

Hur gör du för att koppla förvaringsplats till källan?

Lenaysam

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2023-10-23, 12:28:59 PM »
Jag fattar inte hur kopplingen mellan förvaringsplatsen och källan fungerar. Menar du att databasen för Förvaringsplatsen håller koll på vad som står i NAD-länken?

Jag skrev in alla församlingar i Förvaringsplatser, och alla kyrkböcker i Källor. I varje persons biografi klickade jag sedan fram rätt källa i rullisten, och kopierade in NAD-länken till hänvisningen från Riksarkivet.

Men jag ska prova att göra som du föreslår i kväll.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2023-10-23, 15:20:50 PM »
Jag menar att förvaringsplatsen där källan förvaras, i det här fallet, är Riksarkivet i Lund och det framgår av NAD-länken. Här står mer om källhantering i Genney https://genny.se/content.php?rid=139.

Lenaysam

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2023-10-25, 19:08:53 PM »
Efter många timmars testande har jag nu kommit fram till att det är något fel i programmet. Det hänger sig ideligen och måste tvångsavslutas. Trots att jag raderat och bytt ut massor av källhänvisningar så kopplar inte alla, även om de flesta gör det. Men jag vågar inte lägga in alla ca 350 husförhörskällor, för jag orkar inte ha det så här.

Jag ser i registerutdragen vilka hänvisningar som inte funkar, men jag blir tokig på att det varken går att kopiera dem eller komma åt dem från listan. Istället måste jag söka varje länk i mitt excelark och hitta biografin den vägen för varje bruten länk. Tanken var ju att samla allt i ett enda program och enkelt kunna växla mellan översikt och detaljer.

Just nu känns det som att jag satsat på fel programvara, och hela glädjen med Genney är borta.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2023-10-25, 19:42:01 PM »
Kan du beskriva hur du gör för att koppla källhänvisningar?

Lenaysam

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2023-10-25, 20:07:34 PM »
Jag gör exakt som det står i Genneys handbok: i biografin, under resp händelse, i fälten källa och hänvisning.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2023-10-25, 20:39:01 PM »
Det finns fem sätt:
Ny > välj källa i listruta > skriv in var i källan.
Klistra in källa.
Välj senast använda källhänvisningar.
Klistra in special.
Ny > byt till befintlig källhänvisning.

Om det ska gå att hjälpa dig måste du vara mer specifik.