Författare Ämne: Lömska källhänvisningar  (läst 16974 gånger)

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
Lömska källhänvisningar
« skrivet: 2016-02-10, 17:34:46 PM »
När man knyter en Källa till en Händelse skapas en Hänvisning. Om man inte fyller i något i fältet "Var i Källan" får Hänvisningen helt enkelt namnet "Ingen uppgift".

I hantering av Källor ser man under varje Källa(+) en mängd Hänvisningar, normalt en för varje Händelse. Om man klickar på deras plustecken visas den Händelse och Person som är knuten till Hänvisningen. För att få rimlig överblick över Händelser/Personer för en Källa, måste man klicka kanske hundratals plustecken. Då lockas man att använda ett verktyg som heter "Slå ihop". Jag vill varna för detta verktyg!

Det är nämligen så, att Källan och Hänvisningen är intimt sammankopplade. Om man ändrar Källan för en Händelse, så ändras den för alla Händelser som är kopplade till dess Hänvisning! Så om man har slagit ihop Hänvisningarna så kan resultatet bli katastrofalt.

Jag har själv inte varit medveten om denna koppling, och har i min okunnighet varit på väg att sabba tusentals källreferenser!

En tydligare och säkrare hantering av detta har utlovats till den kommande versionen, men jag vill ändå här varna för hopslagning av Hänvisningar i avvaktan på uppgraderingen. Det har tidigare skrivits här på Forumet om underligt beteende för Källor, och kanske har orsaken varit denna?

Om man slagit ihop Hänvisningar och vill separera dem igen, gör man, enligt supporten, en GEDCOM-export (i Genney-format) och importerar sedan denna fil till ett nytt arkiv. Detta fungerade utmärkt för mig, men jag känner mig fortfarande obekväm med hanteringen av Hänvisningarna. Ser fram emot version 1.1 med bättre kontroll!
Hans Rosenlund

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
SV: Lömska källhänvisningar
« Svar #1 skrivet: 2016-02-11, 12:49:01 PM »
Jag har nu kontrollerat mitt arkiv med de sammanslagna Hänvisningarna lite noggrannare. Jag går här igenom steg för steg som hjälp till de (om någon!) som varit lika dum som jag:

Jag skrev ut ett Registerutdrag som heter "Källor och antal Hänvisningar"(under fliken Verktyg). Eftersom jag slagit samman alla Hänvisningar som hette "Ingen uppgift" letade jag igenom alla Källor som hade flera än en Hänvisning för att se om någon sådan hade blivit fel. Jag kollade dessa mot Källorna i mitt gamla arkiv i MinSläkt.

Jag hittade, turligt nog, bara en Hänvisning (men med ett par hundra Händelser!) som bytt Källa från en husförhörslängd till en födelsebok i samband med att jag hade ändrat i en enskild notis för någon av de ingående Händelserna. Jag gick därefter till en av de ingående Händelserna och ändrade Källan tillbaka till husförhörslängden.

Vips, så hade alla felaktiga Händelser flyttat tillbaka till rätt Källa!  ;D

Nästa steg är att exportera arkivet i GEDCOM/Genney-format och sedan importera det till ett nytt arkiv. Då splittas alla Hänvisningar igen, så att varje Händelse får en egen. Frågan är då förstås, hur jag kan slå ihop de Händelser igen som jag vill ha i en och samma Hänvisning? Det finns inget verktyg för att knyta samman en Händelse med en viss hänvisning! Ibland har man ju skrivit en hel del, t ex ett långt citat från en boksida, som man inte vill skriva om exakt likadant igen.

En (den enda?) möjlighet att skapa samma Hänvisning till flera Händelser är att kopiera och klistra in Händelser. Då följer Hänvisningen med. Detta är nog också anledningen till viss förvirring, bl a i inlägg på Rötters Anbytarforum, där någon undrade varför kopierade Händelser uppförde sig så konstigt och hade dolda kopplingar till Källorna. 

Den kanske mest praktiska användningen av kopierade Händelser är ju inom en familj, t ex Händelsen Bosatt. Där lägger man in datum, ort, adress mm med källan t ex Sveriges Befolkning 1970 på en person. Kopierar/klistrar man sedan in denna på övriga familjemedlemmar, så fungerar det utmärkt. Om Källan ändras för en, ändras den för alla. Men Noteringarna (t ex adress och övriga detaljer) ligger kvar i de enskilda Händelserna. En bra funktion, alltså.

Men om man använder Händelsen ovan för att ange att familjen bodde på samma adress 1980, dvs klistrar in den, ändrar datum till 1980 och Källa till Sveriges Befolkning 1980: Ja då ändras Källan även för de tidigare inlagda Händelserna Bosatt 1970, eftersom Hänvisningen är densamma!

Min lärdom: Man ska vara mycket försiktig med kopiering av Händelser, och med ändring av Källa. Lägg hellre till en ny Källa och ta sedan bort den gamla!

Rekommendation om ni känner er tveksamma till hur ni gjort i era arkiv: Kolla enligt arbetsgången ovan och rätta till snarast! Och var aktsam tills nästa version kommer; den ska ha bättre spärrar.
Hans Rosenlund

Xerxes

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 2016-02-11, 19:44:04 PM »
Tack Hans för att du delger dina rön, jag har själv inte slagit ihop några hänvisningar ännu men jag inser att det hade jag mycket väl kunnat få för mig att göra.
Däremot blev jag i ett tidigt skede förvirrad av resultatet efter att jag kopierat händelser till ett gäng olika personer och därefter ändrade i de medföljande källorna - sedan dess har jag varit ytterligt försiktig med den typen av övningar  :)

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2016-02-11, 20:59:23 PM »
Ja, ett så avancerat program är ju lätt att gå vilse i.
Begreppet "idiotsäkert" är jag ju själv en bra illustration på behovet av!  :-[
Hans Rosenlund

LiD

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2016-02-13, 11:07:34 AM »
Och just dom här problemen med källorna gör att jag kör vidare med Min Släkt tills vidare. Det verkar som att det behöver betas av ett antal buggar fortfarande.

Men tack Hans för den fina researchen om problemet
« Senast ändrad: 2016-02-13, 11:15:29 AM av LiD »

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2016-02-13, 17:45:36 PM »
Citera
... jag kör vidare med Min Släkt tills vidare ...

Jo, vi har lite olika trösklar för förändring. Säkert klokt att vänta lite till, nästa version blir säkert mycket stabilare och lär inte heller vara långt borta! Och buggar, ja det finns det ju även i MS Office...

Jag måste ändå säga, att jag i grunden är så grymt nöjd med Genney! Jag blir mer och mer förtjust ju mera jag jobbar med programmet, ser dess eleganta lösningar och funktioner – och får mycket positiv respons från supporten på felrapporter och förslag. Imponerande!
Hans Rosenlund

Xerxes

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 2016-02-14, 14:45:04 PM »
Jo, alla program med mer än en rad kod har buggar så även Genney förstås..

För egen del tycker jag att programmet har sådana kvaliteter att jag gärna står ut med en del problem, i gengäld har min fumliga forskning faktiskt fått en kraftig spark framåt tack vare Genney.
Ett aktivt forum och en intresserad support förhöjer värdet av programmet ytterligare

NCC-1031

• Full Member
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2016-02-14, 14:51:36 PM »
Jo, alla program med mer än en rad kod har buggar så även Genney förstås..

För egen del tycker jag att programmet har sådana kvaliteter att jag gärna står ut med en del problem, i gengäld har min fumliga forskning faktiskt fått en kraftig spark framåt tack vare Genney.
Ett aktivt forum och en intresserad support förhöjer värdet av programmet ytterligare

Du tog orden ur munnen på mig, jag delar din uppfattning fullt ut. Har kört FTM några år men funderade på att byta och höll på att prova Min Släkt och DISGEN. Var såå nära att bestämma mig för DISGEN när jag fick ögonen för Genney. Provade och trots lite buggar här och var samt några saker som kan förbättras så känner jag att jag valde rätt just nu.

Men måste erkänna att när jag precis som Hans använde Slå ihop första gången så blev jag något mörkrädd.

//P-A

MrGlad8

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2016-02-19, 16:54:53 PM »
När vi ändå pratar källor.

Eftersom jag mestadels forskar i Finland just nu så får jag skapa egna källhänvisningar, använder man arkiv digital så är det väl smidigast att använda den texten som står när man kopierar i programmet.

Men mina källhänvisningar i de Finska kyrkböckerna har jag i regel skrivit som "[år]-[Vad för bok]-[församling]-[sida/bild]"

Men nu när jag går in på Verktyg > Registerutdrag > Källhänvisningar så ser jag att alla mina källhänvisningar har hamnat under "Var i källan".
Dom andra kolumnerna "Datum", "Källa" är tomma.

Spelar detta någon roll? Eller ska jag låta det vara så som jag har det nu? Finns det annars något sätt att fixa det? Hur ser detta ut för er?

Tack!

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2016-02-19, 17:31:21 PM »
Var klistrar du in texten? I fältet Källa; i så fall verkar det halka över i nästa fält. Kan det vara specialtecken som du har i hänvisningen som ställer till det?
Det är väl bra om det står något i fältet Källa, annars blir det konstigt i listan Källor! Får du en tom Källa då med alla Hänvisningarna under? Du kan ju gå in och redigera denna och ge den ett övergripande namn, t ex Finska Kyrkböcker, om det passar.
Jag har råkat ut för mycket, men inte detta i alla fall.
Hans Rosenlund

MrGlad8

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2016-02-19, 18:48:46 PM »
Grejen är den att källorna blev på detta sättet när jag exporterade mitt träd från Ancestry.

Så ja, den källhänvisning jag har på allt har hamnat som enskild post i källa och var i källan.
Jag bifogade bild på hur det ser ut.

Om det hade vart som det var tänkt så skulle ju den bruna portföljen vara huvudkällan, som du sa, "Finska Kyrkböcker - Korsholm" exempelvis och sedan skulle man där i ha alla källor från just den boken.

Men nu blev det som det blev.. och frågan är om det går att fixa? Inte för att jag har ont utav att det är så här, så länge källan följer med i gedcom och det gör den!

[bifogad fil raderad av administratör]

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2016-02-19, 19:03:14 PM »
Det verkar ha lagt in både Källa och Hänvisning dubbelt! Men, som du skriver, det går nog att leva med. Annars får du döpa om Källa och sedan slå ihop identiska Källor. Men det är ju lite jobb - du verkar ju ha några stycken!
Hans Rosenlund

MrGlad8

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2016-02-21, 07:20:34 AM »
Ah. Ja! Så skulle man ju kunna göra.. Alltså de "enda" jag gör är att jag döper om alla bruna portföljer under Hanter>Källor till exempelvis "Finska Kyrkböcker" och så slår jag sen ihop alla dom.
Men vågar jag mig på de där med att slå i hop hällor då? :)

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2016-02-21, 10:06:16 AM »
Jag tror att det ska funka utan problem.
Men det är nog klokt att vänta tills Version 1.1 kommer; den ska vara stabilare när det gäller källhantering.
I vilket fall: Ta en ordentlig backup först!
Hans Rosenlund

MrGlad8

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2016-02-25, 19:20:50 PM »
Yes! Tack!