Jag har nu kontrollerat mitt arkiv med de sammanslagna Hänvisningarna lite noggrannare. Jag går här igenom steg för steg som hjälp till de (om någon!) som varit lika dum som jag:
Jag skrev ut ett Registerutdrag som heter "Källor och antal Hänvisningar"(under fliken Verktyg). Eftersom jag slagit samman alla Hänvisningar som hette "Ingen uppgift" letade jag igenom alla Källor som hade flera än en Hänvisning för att se om någon sådan hade blivit fel. Jag kollade dessa mot Källorna i mitt gamla arkiv i MinSläkt.
Jag hittade, turligt nog, bara en Hänvisning (men med ett par hundra Händelser!) som bytt Källa från en husförhörslängd till en födelsebok i samband med att jag hade ändrat i en enskild notis för någon av de ingående Händelserna. Jag gick därefter till en av de ingående Händelserna och ändrade Källan tillbaka till husförhörslängden.
Vips, så hade alla felaktiga Händelser flyttat tillbaka till rätt Källa!
Nästa steg är att exportera arkivet i GEDCOM/Genney-format och sedan importera det till ett nytt arkiv. Då splittas alla Hänvisningar igen, så att varje Händelse får en egen. Frågan är då förstås, hur jag kan slå ihop de Händelser igen som jag vill ha i en och samma Hänvisning? Det finns inget verktyg för att knyta samman en Händelse med en viss hänvisning! Ibland har man ju skrivit en hel del, t ex ett långt citat från en boksida, som man inte vill skriva om exakt likadant igen.
En (den enda?) möjlighet att skapa samma Hänvisning till flera Händelser är att kopiera och klistra in Händelser. Då följer Hänvisningen med. Detta är nog också anledningen till viss förvirring, bl a i inlägg på Rötters Anbytarforum, där någon undrade varför kopierade Händelser uppförde sig så konstigt och hade dolda kopplingar till Källorna.
Den kanske mest praktiska användningen av kopierade Händelser är ju inom en familj, t ex Händelsen Bosatt. Där lägger man in datum, ort, adress mm med källan t ex Sveriges Befolkning 1970 på en person. Kopierar/klistrar man sedan in denna på övriga familjemedlemmar, så fungerar det utmärkt. Om Källan ändras för en, ändras den för alla. Men Noteringarna (t ex adress och övriga detaljer) ligger kvar i de enskilda Händelserna. En bra funktion, alltså.
Men om man använder Händelsen ovan för att ange att familjen bodde på samma adress 1980, dvs klistrar in den, ändrar datum till 1980 och Källa till Sveriges Befolkning 1980: Ja då ändras Källan även för de tidigare inlagda Händelserna Bosatt 1970, eftersom Hänvisningen är densamma!
Min lärdom: Man ska vara
mycket försiktig med kopiering av Händelser, och med ändring av Källa. Lägg hellre till en ny Källa och ta sedan bort den gamla!
Rekommendation om ni känner er tveksamma till hur ni gjort i era arkiv: Kolla enligt arbetsgången ovan och rätta till snarast! Och var aktsam tills nästa version kommer; den ska ha bättre spärrar.