Författare Ämne: Molntjänster  (läst 3544 gånger)

LasseMas

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
Molntjänster
« skrivet: 2024-02-06, 13:35:36 PM »
 Jag driver en släktforskningskurs i vår pensionärsförening. Några deltagare har/har haft problem med Windows molnkoppling och Genney. Vissa molntjänster lägger beslag på C:\Users\-anv-\Documents och där ligger ju mapp Genney. Jag gissar att långsam filaccess kan ligga bakom problemen. Stänger man tillfälligt av molntjänsten försvinner problemet men det är ju ingen långsiktig lösning.
 Därför skulle det vara bättre om man kunde flytta hela mappen Genney till valfri plats för att på så sätt undkomma molnets negativa inverkan.
 Idag kan man bara flytta 4 av Genneys 7 mappar via "Arkiv" "Inställningar" "Organisation". De övriga 3 (dokument, logg och web) går inte att flytta, eller? 
 
 Jag har för mig att även DisGen i tidigare versioner hade sin mapp i C:\Users\-anv-\Documents men i senare versioner har den flyttats till C:\Users\-anv-. Det kan ju bero på samma problematik. Genney borde också göra detsamma för att helt undgå problemet.
 
 Någon som har förslag på lösning i dagens Genney?
« Senast ändrad: 2024-02-07, 10:27:17 AM av LasseMas »

Farfar

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
SV: Molntjänster
« Svar #1 skrivet: 2024-02-07, 10:31:15 AM »
Öppna utforskaren (explorer).
Högerklicka på Onedrive.
Välj Inställningar.
Välj Konto.
Klicka sedan på Välj mappar.
Här kan du välja bort Genney.
Så funkar det för mig i alla fall fast jag använder Onedrive för Genney förstås.

BengtDNilsson

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
SV: Molntjänster
« Svar #2 skrivet: 2024-02-07, 11:38:45 AM »
Mapparna dokument, logg och web behöver inte flyttas för att Genney ska fungerar med molntjänster.
Det viktigaste är att db-mappen flyttas.

Mostermysko

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
SV: Molntjänster
« Svar #3 skrivet: 2024-02-07, 16:40:30 PM »
Hm, jag har haft problem med mina mediafiler som inte löstes förrän jag flyttade mediamappen bort från onedrive.