Författare Ämne: Felaktig sortering  (läst 7927 gånger)

ÅkeH

• Full Member
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
Felaktig sortering
« skrivet: 2016-03-01, 14:21:00 PM »
Vid användning av en tidsperiod ([datum] till [datum]) så sorteras händelsen i biografin efter slutdatumet. Borde rimligtvis sorteras in efter första datumet.

Om jag t.ex. anger att en person är bosatt på en ort under en viss tid så sorteras "Bosatt" in efter alla händelser som inträffar under tidsperioden som personen bor där.
(F.d. Waiter)

tom49

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
SV: Felaktig sortering
« Svar #1 skrivet: 2016-03-14, 13:10:10 PM »
Jag har i programmets Synpunkter redovisat ett motsvarande problem där en händelse hamnar i fel tidsföljd.
Det bör ges en möjlighet att manuellt flytta händelser.

tom49

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2016-03-14, 13:58:27 PM »
Jag finner nu också att om jag hittar efterfrågade datum och lägger in dessa händelser ändrar sig händelseföljden efter datum i Biografin till höger.
Men i Släktträdet sker ingen ändring.
Hur ändrar man händelseordningen i Släktträdet?

tom49

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2016-03-14, 16:08:07 PM »
Så fick jag ett svar på annan plats.
Det var ju enkelt att flytta personer som hamnat fel även i Släktträdet.
Fixas med några pilar i Biografin.
Ha det gott!
Tom

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #4 skrivet: 2016-03-17, 23:53:04 PM »
Man kan också välja automatisk sortering i Inställningarna!
Hans Rosenlund

ÅkeH

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2016-10-12, 18:58:22 PM »
*bump*

Fortsätter här eftersom det verkar vara ungefär samma problem.

Händelsen "Bosatt" sorteras in väldigt konstigt om man inte väljer ett slutdatum. Min person levde de sista 30 åren på samma plats och jag tyckte att det var onödigt att ange hans dödsdatum som slutdatum för bosättningen. Jag skrev alltså in "1902 -" som sedan automatiskt ändrades till "från 1902". Problemet är att den automatiska sorteringen då lägger händelsen mitt ibland hans boställen under 1800-talet. När jag sedan ändrade och angav ett slutdatum så sorterades händelsen in rätt. Tar jag bort slutdatumet igen så upprepas felsorteringen.

Om det här har med sorteringen efter slutdatum snarare än startdatum att göra vet jag inte, men fel blir det i alla fall.
(F.d. Waiter)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2885
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2016-10-13, 08:32:16 AM »
Kan du lista datumen inkl. händelsetyp eller skicka en bild?
« Senast ändrad: 2016-10-13, 09:18:02 AM av Administrator »

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2016-10-13, 09:56:05 AM »
Just med angivelserna från och till är det lite problem (rapporterat till supporten). Om det i husförhöret för platsen B t ex står: kom från A 1896-07-08, lägger jag in två Bosatt-händelser och använder flyttdatum som 'brytpunkt':
  • Bosatt i A till 1896-07-08
  • Bosatt i B från 1896-07-08
Då sorteras de omvänt, dvs med från före till!

Kanske är det samma fenomen som Waiter beskriver?
Hans Rosenlund

ÅkeH

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2016-10-13, 12:08:18 PM »
Här är en screenshot.

Jag testade lite och kom på lite mer detaljer. Det här felet uppstår bara om jag skriver in "1902 -" och låter Genney korrigera till "från 1902". Om jag själv skriver in "från 1902" så sorteras händelsen in rätt.

Korrektur! När jag tittar närmare så ser jag ju att "1902 -" inte alls ändras till eller tolkas som "från 1902" som jag sade. Genney felmarkerar årtalet och sorterar alltså förmodligen in det som text istället för årtal.

Ny bug?: Märkte just att när jag har Genney öppet och trycker CTRL + PrintScreen så försvinner Genney och muspekaren ändras till ett kors. Med det korset måste jag sedan markera ett fält på skrivbordet eller ev. fönster som låg öppet bakom Genney. Fältet kopieras då som bild till klippbordet. När jag har gjort det kommer Genney-fönstret tillbaks.

[bifogad fil raderad av administratör]
« Senast ändrad: 2016-10-13, 12:18:36 PM av Waiter »
(F.d. Waiter)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2016-10-13, 12:45:31 PM »
Det är ingen bugg utan kortkommandot till skärmurklippsverktyget.
« Senast ändrad: 2016-10-13, 14:36:55 PM av Administrator »

ÅkeH

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2016-10-13, 17:02:19 PM »
Jag förstod det, men varför försvinner då Genney ifrån skärmen när man aktiverar det?

Normalt sett så görs bara en skärmdump till klippbordet vid Ctrl-PrintScreen. Jag använder det regelbundet men har aldrig sett det här verktyget förr. Det verkar i och för sig bra, men för mig så försvinner Genney ifrån skärmen medan verktyget används.
« Senast ändrad: 2016-10-13, 17:05:40 PM av Waiter »
(F.d. Waiter)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2016-10-14, 08:23:42 AM »
Man skulle kunna ändra kortkommandot i Genney?

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2016-10-14, 10:45:44 AM »
Genney försvinner för att man ska kunna ta en bild på det som döljer sig bakom, men har man två eller fler skärmar kanske det inte behövs...

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2016-10-14, 12:15:55 PM »
ADMIN:
Citera
Man skulle kunna ändra kortkommandot i Genney?

Ja, det vore nog bra, annars kan man inte ta skärmdumpar på själva Genney! På min dator sparar CTRL+PrtScn dessutom en skärmdump automatiskt på OneDrive (båda skärmarna), så det kan bli lite oväntat många filer där...

TIPS: I Windows 10 (och tidigare) finns det utmärkta verktyget Skärmklipp som jag lagt i Aktivitetsfältet för att ha det till hands. Där finns också en fördröjningsfunktion (upp till 5 sek), så att man t ex kan hinna plocka upp en väljlista och visa alternativen innan det 'klickar'. Därefter väljer man område att kopiera/spara. Mycket bra!

PS: Det ursprungliga ämnet för denna tråd, sortering, verkar ha löst sig med den nya versionen; det ser ut som till 1920 nu sorteras före från 1920 :)
Uttrycket  - 1920 tolkas som till 1920, och skulle inte också 1920 -  kunna tolkas som från 1920? Det hade känts logiskt...
Hans Rosenlund