Författare Ämne: Färgmarkering av person  (läst 5649 gånger)

Alsterolle

• Full Member
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
Färgmarkering av person
« skrivet: 2016-03-03, 15:41:09 PM »
Använde nya beta-versionen 1.1b8.

Jag har kunnat - efter visst laborerande - inte helt lätt!
välja plats för arkivet (i mitt fall huvudarkiv i Dropbox) - skapa nytt på valfri plats samt återställa arkiv i C: till ny plats.

använda platsformatet "plats, församling (X)

Men hittar ingen information om hur man "färgkodar personerna". Varför färgkodning?

fortfarande mycket förtjust och har faktiskt bara använt Genney sista tiden.

- rätt ofta kan man inte "fokusera" på en person genom att klicka på personrutan i trädet. Man måste klicka på närliggande först ...

- I biografifönstret har händelsen Emigration en "Detalj" som kom med vid GEDCOM-import. I mitt fall "till Amerika". Går inte att ändra och "Detalj" finns ingenstans när man öppnar hela Emigration-fönstret.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Färgmarkering av person
« Svar #1 skrivet: 2016-03-03, 16:06:38 PM »
Färgkodningen är ingen viktig nyhet men då den var efterfrågad och lätt att implementera så tyckte jag den kunde komma med. Den kan vara en fördel om man t.ex. importerat en gedcom och vill kunna se vilka man importerat. Och jag håller med om att hjälpen är otillräcklig och det kommer bättre.
Är medveten om fokus-problemet och informationen under detalj som tillhör ett värde för vissa händelsr som medvetet inte finns med i Genney för att förenkla gränssnittet.
Jag ska se hur man kan lösa det.

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2016-03-04, 09:30:42 AM »
I Genneys hjälp för Personlistor står följande:

Exempel på användning av markerade personer:

1. Använd sökfunktionen i Genney för att leta upp några personer.

2. Personlistan "Sökresultat" visar personerna. Klicka då på markera-knappen under lista (och alla personerna får en bakgrundsfärg).

3. När man sedan tittar på exempelvis personlistan med alla personer så syns det tydligt vilka som är markerade.

När man avslutar Genney försvinner markeringarna.

Alsterolle

• Full Member
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2016-03-04, 12:08:23 PM »
Tack Bengt - en idé vore att i samma session av Genney kunna färgavmarkera genom att klicka en gång till i det sökresultat man färglagt.

Ser att när man färgmarkerar en ny personlista så försvinner det på den gamla...
« Senast ändrad: 2016-03-04, 12:10:56 PM av Alsterolle »

LiD

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2016-03-04, 13:46:48 PM »
Avmarkera färgningen går ju...på knappen bredvid Markera-knappen