Författare Ämne: Avliden  (läst 10595 gånger)

Hr F

• Full Member
  • Antal inlägg: 136
    • Visa profil
Avliden
« skrivet: 2024-06-10, 09:59:52 AM »
Trots att jag har använt Genney i flera år nu så noterar jag ibland saker som hittills gått mig förbi.
Nu lade jag märke till en liten ruta för faktauppgiften Död att kryssa i om personen ifråga är avliden. Vad är den till för?

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 226
    • Visa profil
SV: Avliden
« Svar #1 skrivet: 2024-06-10, 19:19:39 PM »
Se nyheter och förbättringar Genney 4.
https://genny.se/content.php?rid=101

Om man inte har hittat ett dödsdatum kan man klicka i rutan avliden för att markera att personen är död.

Hr F

• Full Member
  • Antal inlägg: 136
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2024-06-11, 09:01:14 AM »
Då är det väl bara att lämna datumet tomt.
Dessutom noterar jag efter lite tester att om rutan är ikryssad så markeras det inte i någon vy så vad är finessen?

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2024-06-11, 20:19:42 PM »
Dessutom noterar jag efter lite tester att om rutan är ikryssad så markeras det inte i någon vy så vad är finessen?

Om du t.ex. laddar upp ditt släktträd på någon site och du inte har individer som är födda på t.ex. 1700-talet så kommer dessa inte att synas för besökare då de anses vara levande.
Jag är en av dessa som efterfrågat denna funktion. Då jag laddade upp mitt släktträd på ftDNA t.ex. fick jag manuellt gå igenom trädet för att markera vissa individer som avlidna då jag inte hade ett dödsdatum.
Samma är det med många som emigrerat som jag inte kunnat hitta.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Malin E

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2024-06-23, 10:25:23 AM »

Och dessutom slipper man att rutan för ny händelse i biografin automatiskt blir "död" varje gång man lägger till en.