Författare Ämne: Släktträdet antal generationer  (läst 12866 gånger)

tom49

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
Släktträdet antal generationer
« skrivet: 2016-03-16, 10:25:49 AM »
Det tycks vara så att när Släktträdet visas är det begränsat till 3 generationer. Vill man gå ytterligare bakåt får man byta till en äldre person.
Jag skulle önska en större flexibilitet v7d v6sningen.
Ett annat program, Geneanet, har så att det först och främst är storleken på bilden som avgör hur många generationer man ser. Minska bildens storlek och du ser fler generationer.
Genom att lägga muspilen på släktträdet så kan man genom detta enkelt flytta sig bakåt bland generationerna. Eller dito flytta åt sidan.
Detta tillvägagångssätt tycker jag är smidigare än det som finns nu i Genney.
Kan det ändras till Geneanets modell?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: Släktträdet antal generationer
« Svar #1 skrivet: 2016-03-16, 12:38:46 PM »
Lite osäker på vad du menar. När du säger 3 generationer antar jag att du syftar på familjevyn och jag har liten erfarenhet av Geneanet men har för mig att dom har ättlingar och anor. Om du syftar på anor är den väl att jämställa med vyn för anor i Genney där du kan se åtskilligt med generationer.
Eller missförstår jag?

tom49

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2016-03-17, 14:05:42 PM »
Jag åsyftar vyn Familj-syskon ....
Men jag ser nu att vyn Anor har upp till 20 generationer.

Men Geneanet har en vy som liknar Familj och där flyttar man bilden med muspilen.
Lite mer praktiskt tycker jag även om nu Genney har varianten Anor.
Även om Geneanets vy inte tycks visa mina barnbarn. Då får man klicka på någon ättlingsperson för att få med allt.

Tina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-01-04, 12:38:06 PM »
Inget svar, men samma fråga.
Jag har använt MacFamilyTree i många år. Har även skaffat Genney2, dels för språket och dels för DNA. MFT kommer inte uppgradera med DNA därför funderar jag på att byta.
Men de (MFT) har en visning av generationer som jag saknar i Genney. Bortse från att de visar ett huvud istället för en rektangel.
I båda programmen kan jag välja vad jag vill ska synas för varje person, men i MFT kan jag se 8 generationer anor, 8 generationer ättlingar samt syskon. I Genney kan jag se 3 generationer anor och 1 generation ättlingar!
Se bifogad bild.

Jag saknar den översikten i Genney. Är det något som kan komma i framtiden?

[bifogad fil raderad av administratör]

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-01-04, 16:23:38 PM »
Visst, ni användare är kravställare och ju fler som har samma önskemål ökar chansen för just den funktionen.

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2018-01-04, 16:42:20 PM »
Visst, ni användare är kravställare och ju fler som har samma önskemål ökar chansen för just den funktionen.

Låter bra "Utökad familjevy"!

Christer

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2018-01-04, 19:08:29 PM »
Ja, absolut. Låter som en bra idé.

Ann

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2018-01-04, 19:29:32 PM »
låter perfekt med utökad vy enligt de bilder som visats ovan

Peter

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2018-01-04, 19:32:27 PM »
Ja, det låter jättebra. Ännu bättre om man dessutom kan zooma in och ut med hjälp av scrollhjulet på musen.

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2018-01-05, 14:35:49 PM »
Som ett komplement till befintliga vyer vore det jättebra!

Lotta B

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2018-02-04, 09:39:00 AM »
Inget svar men ett önskemål eller fråga: när man gör html av sitt träd går det bara att välja 3 generationer. De flesta har väl fler åt olika håll, dvs anor och ättlingar. Kan det komma bli fler än 3 i framtiden när man exporterar till webben?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2018-02-04, 09:56:14 AM »
Man skulle kunna tänka sig att öka några generationer, kanske till fem-sex. Man skulle då vara tvungen att göra så det bara minskades i förhållande till skärmutrymme.

Det är möjligt att det går att göra på något annat sätt också, du kanske har någon idé?

Sen är det också en fråga om att har man många filer blir den totala storleken avsevärt större men är ju så ett personligt val.

Lotta B

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2018-02-05, 15:39:26 PM »
Man skulle kunna tänka sig att öka några generationer, kanske till fem-sex. Man skulle då vara tvungen att göra så det bara minskades i förhållande till skärmutrymme.

Det är möjligt att det går att göra på något annat sätt också, du kanske har någon idé?

Sen är det också en fråga om att har man många filer blir den totala storleken avsevärt större men är ju så ett personligt val.

Om Du menar mig så har jag tyvärr inga förslag att komma med. Är ju oteknisk som bara den! Sorry.

Tina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2018-02-09, 19:25:32 PM »
Svårt att förklara. Det enklaste är ju att jämföra med bilderna ovan.

Behöver allt stå på en rad? Ett alternativ är ju att minska mellanrummen för varje generation.
En annan variant är att visa fler generationer bara när det är "trädvisning" alltså generationer under/över varandra.
Inte bara de "raka leden" utan även grenarna. Ibland vill, i vart fall jag, även se kusiner, sysslingar, bryllingar och pysslingar. Det är ju enkelt att skrolla upp/ner - vänster/höger.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2018-02-10, 08:58:28 AM »
Vad gäller en utökad variant av familjevyn så undersöks saken.

Kusiner, sysslingar, bryllingar och pysslingar kan du inte se i MFT heller, vad jag kan se, utom för ättlingar och det går ju i Genney också fast man behöver byta vy.

I Ancestry kan du se kusiner osv, med vissa begränsningar då det annars blir layoutmässigt nästintill omöjligt eller i alla fall väldigt svåröverskådligt.

Jag tänkte fel när jag svarade Lotta B och tänkte på webbpubliceringen.

[bifogad fil raderad av administratör]