Författare Ämne: Registerutdrag Personer, platser och koordinater  (läst 1269 gånger)

Andreas Carlström

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Registerutdrag Personer, platser och koordinater
« skrivet: 2025-02-10, 21:57:08 PM »
Hittade en mycket bra template här i forumet från några år tillbaka som skapade en fin lista genom Registerutdrag.
Den heter Personer och Platser och publicerades av @Administrator
https://genny.se/forum/index.php?topic=894.0

Finns möjlighet att få till två kolumner för koordinater i något format (decimalt WGS84)?

Från Registerutdrag kan man göra Excel-export och jag har någon idé om att kunna göra en platsfil för ex Google maps som man kan ha med i mobilen när man är ute och rör sig i verkligheten.  ::)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
SV: Registerutdrag Personer, platser och koordinater
« Svar #1 skrivet: 2025-02-11, 07:51:20 AM »
Tyvärr så är inte platsregistret kopplat till registerutdragen men jag rekommenderar att du använder Genneyweb. Där får du en lista på platser och har dessutom karta att visa platserna på. Om du är tekniskt bevandrad kan jag också tänka mig att det på något sätt går att använda xml-export av platserna.

Andreas Carlström

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2025-02-11, 11:36:25 AM »
Jag förstår.
Det hade varit en snygg export för att få ut en lista till Excel med namn, händelse, plats samt koordinater i samma :)

Det går såklart att exportera samtliga platser till en XML-fil, där platsens benämning och koordinater finns med så med något lite nifty tool så skulle man kunna plocka in koordinaterna i Excelfilen.
Fast med 2000 unika platser och 8000 händelser blir det övermäktigt manuellt arbete...

Jo självklart använder jag Genneyweb, men försöker se en finess att ha karta med platser och händelseinfo som "overlay" och min GPS-plats samtidigt. Det går att lösa med appar såsom Google Earth/Maps som kan importera platsfiler i flera format (.kml/.kmz såklart men även Excel-format).

Det är inte helt kopplat till Genney såklart men en cool feature vore det  8)

Tack för snabb respons som vanligt @Administrator

Andreas Carlström

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2025-02-13, 10:45:39 AM »
Kunde inte släppa detta så jag satte igång och är nöjd med resultatet  8)

Nu har jag närmare 6000 händelser kopplade mot platser från Genney i Google Earth.
Så när jag har appen i mobilen så ser jag lätt "släktens fotspår" runt min position. Perfekt när man vill leta rätt på en bosättning i verkligheten till exempel.

Jag fick överge Google Maps märkligt nog eftersom det finns en begränsning på 2000 kartpositioner per skapad karta (10 kartlaget á 200 positioner/koordinater).

Lite pyssel att få till just Excelfilen med Personer och Platser från Genney registerutdrag komplett med platsernas koordinater.
Snickrade ihop ett VBA makro i Excel som löste ut det och vips hade jag min kompletta lista som jag ville ha den.

Det är ju fortfarande så att mycket info följer med i kartpositionerna till Google Earth men kopplingen till databasen och Genneyweb är fortfarande manuell, dvs jag måste såklart titta i Genney hur släktskapet är med exempelvis Johan Krispin Jansson, bosatt i Boxerud 1905-1907.

Kanske kan jag få med en URL/länk i varje kartnål... får fundera lite på det.

Metoden att skapa kartan är tyvärr inte helt automagisk utan i flera manuella steg så man får nöja sig med att uppdatera den sparsamt  ;D

Tänk om man i framtiden kunde få en exportfunktion direkt från Genney till lämpligt kartdata-format, exempelvis .KMZ, så vore allt redan klappat och klart  ;)

Ankan

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2025-04-15, 15:12:27 PM »
Gillar din lösning så att man enkelt kan ta fram platser på mobilen när man ändå passerar områden där man har haft släktingar som har bott tex.

Vill du dela med dig av dina skript?