Har sedan b4 släpptes varit i kontakt med utvecklaren och försökt reda ut detta. Tills dess buggen är fixad så verkar det fungera om man absolut INTE klickar på *Spara* eller *Spara och stäng*, och det händer enbart på helt nyskapade händelser, aldrig på befintliga händelser, och endast i eget biofönster (det fast till höger verkar fungera som det ska)
Nyinstallation på helt ny och ren PC hjälpte inte, felet uppstod omedelbart
Det har inte med licens att göra, jag får samma fel på båda mina PC
Det händer även med helt nya databaser
Inga andra problem verkar uppstått med databasen (vad jag kunnat upptäcka), så det är troligen säkert använda 4.1 b4/b5. Men det kanske inte går öppna den igen om du installerar äldre fungerande version
En märklig sak är att källhänvisningen, som inte blir sparad, *kan* dyka upp i varenda händelse du skapar nästa gång man startar Genney, trots att det inte fanns något där när man avslutade G.. (oklart om det händer även efter omstart av datorn). Kan det ha med urklipp att göra, något minnesresident?
Kanske det är något med den nya Java processen, som inte är densamma som tom 4.0
Men det finns ett par sätt kringå buggen även i eget fönster:
1: klicka på "x" i övre högra hörnet, och INTE på Spara/Spara & stäng! (efter X, är det helt ok trycka på knapparna i *det* fönstret)
2: skapa ny händelse, spara den, men lägg inte in källa/hänvisning(!), och eventuellt endast årtal (ej datum!!), då antingen källa/hänvisning och/eller datum förefaller trigga buggen. Lägga till plats verkar inte trigga buggen!?
3. stäng databasen, och öppna igen.. så funkar det tills nästa gång. Kan vara det enda som hjälper om man råkat trigga buggen
B5 har inte löst problemet. Dessutom på min PC fungerar det inte att ens skapa ny databas om jag gjort en full avinstallation av b4 först. B5 över b4 utan att avinstallera b4 verkar fungera, men buggen kvarstår
Har man äldre 4.0 b12 tex, så gör man nog klokt i att vänta med att uppdatera till 4.1
NYTT: genney_64_4.1b6.exe finns nu att ladda ner och verkar fungera