Författare Ämne: Nytt fenomen vid "Spara och Stäng" händelse  (läst 2539 gånger)

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 226
    • Visa profil
Nytt fenomen vid "Spara och Stäng" händelse
« skrivet: 2025-08-09, 19:56:19 PM »
Jag kör Genney 4 version b4 (win 11 64-bit). Här omdagen upptäckte jag ett nytt fenomen när jag skall spara och stänga en ny händelse. Biografin (eget fönster) stängs inte. Händelsen sparas men fönstret är fortfarande öppet. Jag måste  då  X-stänga fönstret och välja att inte spara för att fönstret skall stängas. Jag kan då se att händelsen sparats.
Så har har det inte varit i tidigare versioner, ex.b3.

Jag har provat att starta om datorn , men problemet finns kvar. Är detta en ny bugg? Någon som har samma problem?

Jag märkte nu att källhänisningen inte sparas, suck.
« Senast ändrad: 2025-08-09, 22:59:38 PM av KentLJ »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2886
    • Visa profil
SV: Nytt fenomen vid "Spara och Stäng" händelse
« Svar #1 skrivet: 2025-08-10, 07:27:59 AM »
Jag lyckas inte upprepa felet - kan du beskriva i detalj vad du gör?

KentLJ

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2025-08-10, 14:16:35 PM »
Jag klickar på en person där jag vill lägga tlll en ny händelse.
1. Klickar jag på "Biografi" i den övre menyraden och får upp Biografi-rutan.
2. Trycker på + och väljer Bosatt, skriver in Datum, plats och "klistrar in special" källan från Arkiv Digital.
3. Väljer sedan "Spara och Stäng". Den knappen blir blå, men biografi-fönstret stängs inte.
4. Provade att klicka på "Spara och stäng" igen, men inget händer.
5. Trycker på "stäng" får upp rutan Innehåller har ändrats, Vill du spara?
6 Väljer jag JA händer ingenting, väljer jag NEJ så stängs händelsen "Bosatt-fönstret".
7. Händelsen finns nu i biografi-fönstret med datum och plats, men källan jag klistrat in finns oftast inte med.
8. Kolumnen Källor i biografin som normalt visar en siffra hur många källor som finns för händelsen är tom. I något enstaka fall så finns den inklistade källan kvar, men källkolumnen i biografifönstret är då också tomt som indikation på att källor saknas.

Hoppas att detta är tydligt nog? Borde jag installera om b4-versionen?

kl 15.00 Kompletterande info. Jag startade om Genney 4, då funkade det i ca 20 minuter. Nu är det tillbaka som tidigare där det inte funkar.

Jag har installerat om version b4. Allt verkar fungera en stund sen falerar det på nytt!
« Senast ändrad: 2025-08-10, 18:44:03 PM av KentLJ »

KentLJ

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2025-08-11, 21:35:13 PM »
Nu har jag testat lite mer angående problemet med "Spara och Stäng" i Genney 4 version b4.

Jag backade och installerade versionen innan b4 (b14?). Den versionen fungerar helt klockrent för mig. Inga problem.
Sedan hämtade jag b4 på nytt och installerade den.

Om jag går in och redigerar händelser eller lägger till händelser så går det helt plötsligt inte att spara och stänga.
När jag lägger in en händelse så måste jag välja avbryt. Jag ser händelsen i biografifönstret men utan källhänvisning.
Jag öppnar händelsen och då syns källhänvisningen. Då kan jag spara och stänga, men då försvinner källhänvisningen. Väljer att redigera händelsen på nytt och klistrar in källhänvisningen på nytt och jag kan sen spara och stänga.

Ja väldigt omständigt och inte rätt. Det verkar som om någon parameter i programmet ställer till det.

Tacksam för tips hur jag skall fixa så att det funkar korrekt.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2025-08-12, 08:29:42 AM »
Punkt 3 "Väljer sedan "Spara och Stäng". Den knappen blir blå, men biografi-fönstret stängs inte."

Du menar fönstret för händelsen?

KentLJ

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2025-08-12, 14:20:17 PM »
Ja det menade jag. Fönstret för händelsen. Ibland är det svårt att vara helt tydlig.

Johnnyhemse

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2025-08-12, 16:06:29 PM »
Upplever samma problem efter nerladdning av 4.1b4.  (win 11 64-bit).

/Johnny

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2025-08-14, 08:46:27 AM »
Vad jag förstår så är det några som lyckas få felet och det gemensamma är att det uppträder med fristående biografi och inte alltid?

KentLJ

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2025-08-14, 12:33:51 PM »
Jo jag har ju använt rörligt fönster hela tiden tidigare. Det har vid enstaka tillfällen fungerat som det ska göra. Nästan alltid blev det fel.

Jag har nu bytt till fast biografifönster, och just nu verkar det fungera utan fel. Jag skall fortsätta och testa och se om felet kommer tillbaka.

Jag blev dock förbryllad när jag tog upp inställningarna för att byta till fast biografifönster. Inställningsfönstret blev för stort för min laptop. Jag kunde inte komma åt att spara de nya inställningarna. Jag kunde röra på inställningsfönstret, men inte minska det för att komma åt spara knappen. Jag fick gå in på datorns bildskärmsinställningar för att vrida bilden till stående för att komma åt spara-knappen. Finns det något sätt (inställning) för att minska inställningsfönstret? Det blir ju väldigt jobbigt annars när man använder en laptop.

KentLJ

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2025-08-14, 22:38:14 PM »
Jag vill nu påstå att med inställningen "fast biografi-fönster" så fungerar b4 korrekt. Inga fel under kvällens inmatningar.

Lodbrok

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2025-08-15, 18:19:40 PM »
Har sedan b4 släpptes varit i kontakt med utvecklaren och försökt reda ut detta. Tills dess buggen är fixad så verkar det fungera om man absolut INTE klickar på *Spara* eller *Spara och stäng*, och det händer enbart på helt nyskapade händelser, aldrig på befintliga händelser, och endast i eget biofönster (det fast till höger verkar fungera som det ska)

Nyinstallation på helt ny och ren PC hjälpte inte, felet uppstod omedelbart
Det har inte med licens att göra, jag får samma fel på båda mina PC
Det händer även med helt nya databaser

Inga andra problem verkar uppstått med databasen (vad jag kunnat upptäcka), så det är troligen säkert använda 4.1 b4/b5. Men det kanske inte går öppna den igen om du installerar äldre fungerande version

En märklig sak är att källhänvisningen, som inte blir sparad, *kan* dyka upp i varenda händelse du skapar nästa gång man startar Genney, trots att det inte fanns något där när man avslutade G.. (oklart om det händer även efter omstart av datorn). Kan det ha med urklipp att göra, något minnesresident?
Kanske det är något med den nya Java processen, som inte är densamma som tom 4.0

Men det finns ett par sätt kringå buggen även i eget fönster:
1: klicka på "x" i övre högra hörnet, och INTE på Spara/Spara & stäng! (efter X, är det helt ok trycka på knapparna i *det* fönstret)
2: skapa ny händelse, spara den, men lägg inte in källa/hänvisning(!), och eventuellt endast årtal (ej datum!!), då antingen källa/hänvisning och/eller datum förefaller trigga buggen. Lägga till plats verkar inte trigga buggen!?
3. stäng databasen, och öppna igen.. så funkar det tills nästa gång. Kan vara det enda som hjälper om man råkat trigga buggen

B5 har inte löst problemet. Dessutom på min PC fungerar det inte att ens skapa ny databas om jag gjort en full avinstallation av b4 först. B5 över b4 utan att avinstallera b4 verkar fungera, men buggen kvarstår

Har man äldre 4.0 b12 tex, så gör man nog klokt i att vänta med att uppdatera till 4.1
NYTT: genney_64_4.1b6.exe finns nu att ladda ner och verkar fungera
« Senast ändrad: 2025-08-17, 23:28:32 PM av Lodbrok »

KentLJ

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2025-08-15, 20:00:40 PM »
Mina erfarenheter med b4 stämmer med det du beskriver efter att ha diskuterat med utvecklaren. Jag fuderade varför det fungerade en gång med ny händelse efter datoromstart.
Utseendet på b4 såg lite annorlunda ut, så jag misstänkte att det var en ny java med i programmet. Det är säkert där det stökat till sig.
Det blir att köra b4 med fast fönster ett tag till allt löst sig.

Lodbrok

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2025-08-15, 21:07:58 PM »
...
Det blir att köra b4 med fast fönster ett tag till allt löst sig.

Hur funkar det för dig om du istället klickar på "x"? För mig funkar det även efter att buggen triggats... men kan ev användas för att undvika trigga buggen. På så sätt kan du, förhoppningsvis helt utan problem, om du som jag föredrar bio i eget fönster fortsätta med det!

KentLJ

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2025-08-15, 22:24:59 PM »
Jo jag föredrar rörligt fönster.
När jag testade att trycka på X tidigare och då valt att inte spara så kunde jag se den händelse jag precis lagt in som en ny rad i biografifönstret.  Jag valde sen att öppna händelsen med alternativ "Redigera". Då finns källhänvisningen med, men syns inte i kolumnen till höger. Jag väljer då Spara och stäng vilket går och då försvinner källhänvisningen. Jag öppnar på redigera på nytt och klistrar in källhänvisningen igen och väljer sen "Spara och stäng" vilket går.
Händelsen i biografi fönstret ser helt ok ut. Kolumnen till höger som visar antalet källor ser också rätt ut.

Denna process får jag upprepa varje gång jag lägger in en ny händelse. Stökigt, så nu kör jag med fast fönster tills det finns en fungerande lösning med rörligt. Jag har inte installerat b5 än. Jag väntar nog ett tag med den.
« Senast ändrad: 2025-08-15, 22:32:41 PM av KentLJ »

Lodbrok

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2025-08-17, 23:24:53 PM »
genney_64_4.1b6 (windows) finns nu att ladda ner, och nu verkar det återigen fungera som det ska med spara i eget fönster!