Författare Ämne: Hamnar inte på senaste person vid nyöppning av programmet  (läst 3729 gånger)

KPohl

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
SV: Hamnar inte på senaste person vid nyöppning av programmet
« Svar #15 skrivet: 2025-09-02, 10:32:19 AM »
Sista raden i mitt svar gäller bara nya versionen av Genney.
Problemen har jag informerat supporten om för flera månader sedan och fått samma svar som du.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 2025-09-02, 14:21:56 PM »
Det var absolut inte meningen att låta otrevlig utan bara ett konstaterande av fakta. Om felet inte går att reproducera så går det heller inte att åtgärda eftersom man inte vet var det är fel. Det är ungefär som att laga en bilmotor utan att ha tillgång till motorn. Det är många faktorer involverade som Genney inte heller har kontroll över som kan spela in.

Lodbrok

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 2025-09-04, 02:33:50 AM »
När jag öppnar programmet visas inte den person i släktträdet som jag senast hanterade. Och den som visas är inte någon i närheten, utan någon en bra bit bort i trädet. Om det då var ett tag sedan jag var inne i programmet kan det vara rätt trixigt att försöka komma ihåg vem sjutton det var jag höll på med.

Nu har det hänt tillräckligt ofta för att jag ska vara säker på att det inte är jag som gör fel …

Jag har Mac OS 15.6 och Genney 4.1b1, och jag upplever att det här började efter uppdateringen till fyran.

Nu har jag iof PC och inte Mac, men det låter som samma sak som jag upplever sedan rätt länge..!?
Vad händer om du trycker på *föregående* i huvudmenyn? (alt-vänster, på windows). När jag gör det hamnar jag på senaste personen!

Andreas Carlström

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 2025-10-14, 18:06:55 PM »
Jag har exakt samma fenomen efter uppgraderingen från Genney 3 till 4.
Så då är vi i alla fall tre med samma feature  ::)

Dessutom envisas det med att ändra min startvy Antavla även om jag har Familjevy (som jag gillar bäst att arbeta i) när jag stänger programmet.
Kör Genney 4.1b8 i OSX 15.6.1 (24G90).

Kan komplettera med att kollar man Arkiv-Egenskaper så står korrekt individ som "person du senast arbetat med".
Jag tolkar det som att något hakar upp sig vid uppgradering från version 3 till 4. Jag har version 3 fortfarande installerad på samma maskin (och den fungerar fortfarande).
« Senast ändrad: 2025-10-14, 18:11:53 PM av Andreas Carlström »

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 2025-10-14, 18:42:05 PM »
[
Nu var jag noga med att markera min senaste person som huvudperson, och jag hamnar ändå på fel person (samma en som förut dessutom). Så något är fel.

Kan du ha råkat göra den personen till Proband? Om du klickar på Hem i huvudmenyn och landar på denna person så är han/hon vald som proband.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

KPohl

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 2025-10-15, 10:45:55 AM »
Jag upptäckte något nytt. Ändrade parametern för teckenstorlek, kontrast och filstorlek för att förbättra läsbarheten.
Filstorleken har jag ändrat tidigare för att kunna spara större filer men den har satts tillbaka till 3000. Trodde att detta berodde på någon uppdatering. Men nu har det hänt ett antal gånger att mina parametrar har satts tillbaka till standardvärden. Och för min del handlar om teckenstorlek, kontrast, diagram och filstorlek. Sen funkar inte programavslutet heller som det ska. Jag tycker att ni har problem med props-filen. Av någon anledning skapas en sådan som innehåller standardvärden vid programstart.

KPohl

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 2025-10-15, 11:51:00 AM »
Vill ändra lite i sista meningen.
Det ska vara en ny sådan ibland.
Funkar det så finns även personlistan och biografin med vid uppstart.
Fel blir det oftast vid start nästa dag efter att datorn har varit i viloläge.

Lars Arén

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
    • Vår familjehistoria
« Svar #22 skrivet: 2025-11-16, 11:07:51 AM »
Då är vi nu en till med samma problem. Har Mac OS 13.7.8 (den senaste min Mac tar emot) och Genney 4.1b8. Avmarkerar jag att starta med proband i systeminställningarna, hamnar jag alltid på samma person vid omstart, oavsett om jag valt annan som huvudperson.
Får efter någon uppdatering inte heller fråga om backup, när jag stänger programmet. Kan inte säkert säga om det är efter Mac- eller Genneyuppdatering felen uppträder.

perka68

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 2025-12-28, 14:01:04 PM »
Vi har samma problem på en dator, verkar som om den inte hittar tillbaka till den person man senast forskar på. Däremot funkar det klockrent på en annan dator. Vi har samma inställningar i programmet. Verkar som minnet i den ena datorn inte håller måttet och jag funderar om det kan ligga i det lilla 2032 batteriet för bios eller om det har hänt något med den ena datorn. Frugan kommer till proband och jag kommer till den jag sist forskade på.

KPohl

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 2025-12-29, 11:51:50 AM »
Sen en tid fungerar inte Genneys programavslutningsrutin för MacOS. Vet inte vilket OS du använder?
Jag har tagit kontakt med supporten och en utredning ska vara på gång.

perka68

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 2025-12-29, 14:20:30 PM »
Vi kör Windows 11 men efter en vecka med konstant återgång till proband istället för där man sist forskade fungerade frugans dator igen så nu kommer hon tillbaka igen dit hon var. Vet inte vad som hände, det bara började fungera igen 🙂.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: 2026-01-02, 13:18:57 PM »
Det är inte ett generellt problem för Mac OS och frågan är nu om det ens är kopplat till operativsystemet efter vad perka68 påstår.

Lars Arén

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
    • Vår familjehistoria
« Svar #27 skrivet: 2026-01-12, 18:45:54 PM »
Vi har samma problem på en dator, verkar som om den inte hittar tillbaka till den person man senast forskar på. Däremot funkar det klockrent på en annan dator. Vi har samma inställningar i programmet. Verkar som minnet i den ena datorn inte håller måttet och jag funderar om det kan ligga i det lilla 2032 batteriet för bios eller om det har hänt något med den ena datorn. Frugan kommer till proband och jag kommer till den jag sist forskade på.
Efter att ha haft trassel med Genney och försökt backa upp med en säkerhetskopia, gick allt åt skogen. Återstod bara  installera om, ver 4.1.b8, som jag hade tidigare. Nu fungerar det både att hamna på senaste person jag jobbat med när jag öppnar programmet på nytt OCH får frågan om jag vill säkerhetskopiera när jag stänger ner. Inga andra förändringar har jag gjort. En uppdatering av Java för några veckor sedan är väl det enda jag kan komma på, om det kan ha betydelse.