Författare Ämne: Korrupt databas?  (läst 2787 gånger)

Mostermysko

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Korrupt databas?
« skrivet: 2016-04-04, 08:10:37 AM »
Ett av mina släktträd har blivit helt hopplöst att jobba med. Det verkar inte spela någon större roll vad jag gör, efter 1-5 åtgärder (även om jag egentligen inte gör några förändringar, bara söker och navigerar omkring) blir programmet antingen väldigt långsamt eller så slutar det svara helt.

Först trodde jag det var för att jag importerat en annan fil, och att den blivit väldigt komplex efter att jag lagt ihop en del dubletter men inte alla.

Men nu har jag provat att backa till en säkerhetskopia från innan importen och innan det blev segt, och den fungerar lika dåligt.

Trädet är inte jättestort, ca 9500 individer.

Andra mindre filer verkar peppar peppar inte krångla på samma sätt.

Jag tänker att det kanske finns någon annan fil någonstans kopplat till det krånglande trädet, som blivit korrupt? Eller vad kan det vara?

(även mejlat via supportformuläret)

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
SV: Korrupt databas?
« Svar #1 skrivet: 2016-04-04, 16:18:40 PM »
Jag har importerat gedcom-filer med många fler personer utan problem.

Mostermysko

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: Korrupt databas?
« Svar #2 skrivet: 2016-04-05, 10:57:05 AM »
Problemet verkar vara att jag slagit ihop rätt många dubbletter och att det trasslat ihop familjeförhållandena så att filen inte fungerar som den ska längre.

Att exportera till en genney-gedcom och sen importera den igen har löst det mesta, och jag tror jag har identfierat var i trädet det är som trassligast. (tack Micael för hjälpen!)