Författare Ämne: Programmet fryser  (läst 1410 gånger)

sulajma_sutsko@yahoo.dk

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Programmet fryser
« skrivet: 2025-12-01, 21:39:14 PM »
Hej
Sitter och sliter mitt hår!
Ett ett par dagars intensivt anfadersletande börjar genney plötsligt motarbeta mig.

När jag försöker öppna (tex.) födelse för att lägga till källor så fryser programmet. Jag har stängt programmet via jobblistan (på inga andra kommandon fungerar) gånger flera. Omstartat dator (gånger flera) - med samma resultat. Om-installerat till 4.1. Samma resultat.

Programmet startar fint och jag kan hoppa från person till person och från uppgift till uppgift (hantera, verktyg, skriv ut etc.). Men så snart jag går in i rutan med personuppgifter så fryser programmer.

Filen jag jobbar med är inte överdrivet stor max 6000 personer.

Hjälp!

Mvh Maria Hedin i København
Suck, jag som hade sånt flow!

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Programmet fryser
« Svar #1 skrivet: 2025-12-02, 08:18:20 AM »

sulajma_sutsko@yahoo.dk

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2025-12-02, 09:05:41 AM »
Tack! Nu fungerar programmet igen
1000 tack
mvh Maria

sulajma_sutsko@yahoo.dk

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2025-12-03, 16:52:41 PM »
Hej igen
Programmet fungerade fint i ett par timmar. Men nu har jag samma problem igen.

Programmet fryser, jag avinstallerar filen "event" och omstartar datorn. När jag startar Genney så fryser programmet direkt när jag försöker söka efter person.

Det går däremot utmärkt att använda/titta i "hantera och källor".

Vad ska jag göra? Jag har installerat programmet, dessutom av-installerat och åter-installerat. Inget hjälper.

Tacksam för hjälp

mvh Maria i København

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2025-12-03, 17:40:37 PM »
Prova 13 här och fungerar inte det så följ 15 https://genny.se/content.php?rid=156

sulajma_sutsko@yahoo.dk

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2025-12-16, 17:22:29 PM »
Hej
Det är jag igen (suck).
Jag fick hjälp i helgen med programmet. Tack för det, det skapade förståelse. Problemet var att jag har två skärmar och när jag dragit rutorna från vänster till höger skärm så försvinner rutorna "mellan" skärmarna och programmet låser.

OK, nu vet jag hur jag löser mitt problem (drar ut kontakten till den ena skärmen). Jag har flyttat varenda ruta till den vänstra skärmen MEN programmet låser fortfarande.

Det ska väl ändå inte vara nödvändigt att gå tillbaka till en skärm för att få programmet att fungera?

Varje gång programmet fryser försvinner också de data jag har lagt in.

En av orsakerna till att jag har två skärmar är att jag INTE ska behöva skriva med papper och penna. Dessutom har jag en tredje skärm i min "pipeline".

Hur ska detta lösas?

mvh Maria Hedin

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2025-12-16, 22:41:31 PM »
Jag har ingen lösning på ditt problem men jag vill nämna att jag har använt mig av 2 skärmar i många år.
Jag har Genney på den vänstra och AD, Riksarkivet m.fl. källor på den högra som också är skärm 1. Jag har flera Dialogrutor från Genney visandes på min högra skärm. Bl.a. inmatning av källor.

Jag har aldrig upplevt att Genney fryser, så det låter inte som om detta, i alla fall enskilt, är orsaken till ditt problem.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2025-12-17, 08:44:17 AM »
När fryser det - vad gör du?

sulajma_sutsko@yahoo.dk

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2025-12-18, 12:00:29 PM »
Jag har haft mina två skärmar i flera år och det har fungerat utan problem. Här i början på december började programmet plötsligt frysa så snart jag försökte öppna en box. Jag stänger programmet via jobblistan. Startar om datorn tar bort filen ewent.gwp och startar genney. Programmet fryser igen så snart jag försöker öppna något på bjälken under Arkiv etc.
MEN om jag drar ut kabeln till den ena skärmen så fungerar det. Jag har fått svar att det beror på att mina rutor "försvinner" mellan skärmarna. Det var i allafall så jag förstod det.
Jag kan alltså använda programmet om jag avstår från två skärmar.

Tillägg:
första hjälp jag fick var att ta bort evnt.gwp, det fungerade bra i några timmar, sedan började programmet frysa igen.
Så fick jag rådet att radera filen genney4.props, det fungerade också ... i några timmar.

Min undring är om detta är något som windows rår för eller om det är en inställning i genney? Är det möjligt att låsa fönster så de inte kan kan flyttas?

mvh Maria i København

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 668
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2025-12-19, 01:00:25 AM »
Den här frågan har dykt upp lite då och då. Jag gjorde en sökning i forumet och fick några träffar.
Kanske lösningen i denna tråd kan hjälpa dig? https://genny.se/forum/index.php?topic=1466
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

sulajma_sutsko@yahoo.dk

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2025-12-19, 01:42:49 AM »
Ja, jag tror du har rätt. Men hur fixerar jag rutan i den vänstra skärmen? När jag försöker öppna "biografi" blinkar skärmen till och låser. Förmodlingen slinker rutan mellan skärmarna på nåt sätt och jag förstår inte hur jag ska få den bunden till den vänstra skärmen. Det hjälper inte att stänger höger skärm (dvs. drar ut kabeln till skärmen från datorn).

Jag kan inte få programmet att öppna biografi - skärmen blinkar och programmet låser.

mvh Maria

sulajma_sutsko@yahoo.dk

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2025-12-19, 02:00:58 AM »
Hej igen
Just nu fungerar programmet. Jag gick in i biografi och tog bort de två första markeringar. Nu har de igen blivit markerade. men programmet fungerar.
Återkommer om problemet återkommer.
Tack för all hjälp! Lite klokare har jag blivit

mvh Maria i København

sulajma_sutsko@yahoo.dk

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2025-12-20, 14:54:35 PM »
Hej igen
Ibland går man över ån efter vatten. Först och främst TACK FÖR ALL HJÄLP!

Programmet fortsatte med att frysa, så jag tänkte att det måste vara ett annat fel (alltså utanför genney).

Nu har jag tittat på skärmupplösningarna och den vänstra skärmen hade inte den rekommenderade skärmupplösningen. Det har jag rättat och nu fungerar allt igen.

Skärmupplösningen blev nog ändrad i samband med att jag hade problem med att få skärmarna att fungera tillsammans i samband med ett kabelbyte (skärmarna fungerade bara enkelvis, den andra skärmen var svart). Så jag satt med support i telefon och fick det att fungera.

Men jag tänkte inte så mycket..... gjorde bara som jag fick besked på. Det är dåligt lärande (note to myself).

Trevlig lördag!
MVH Maria Hedin i København