Författare Ämne: [SOLVED...for now] Nu har det hänt igen...går inte att öppna biografin med F5...  (läst 330 gånger)

tobbet

• Full Member
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
...eller dubbelklicka på en persons födelse- död eller bosatt. Händer ingenting. Dessutom är den "låst" vid ett namn i biografin oavsett vilket träd jag har öppet.

Här på bilden nedan är Örjan Svensson makerad med namnet högst upp är mannen längst till vänster "Isak Persson". Det spelar ingen roll vilken person jag väljer så stor det lik förbaskat "Isak Persson". Samma sak i alla andra träd. Där har den fastnat på mitt namn. Jag har haft detta en gång tdigare men det löstes av sig själv på nåt vis, men den här gången vet jag inte riktigt.

Nu fick jag upp en felkod när jag läste tillbaks en säkerhetskopia:
Kodstycke: [Välj]
java.sql.SQLNonTransientConnectionException: No current connection.
at org.apache.derby.impl.jdbc.SQLExceptionFactory.getSQLException(SQLExceptionFactory.java:81)
at org.apache.derby.impl.jdbc.SQLExceptionFactory.getSQLException(SQLExceptionFactory.java:141)
at org.apache.derby.impl.jdbc.Util.generateCsSQLException(Util.java:225)
at org.apache.derby.impl.jdbc.Util.generateCsSQLException(Util.java:220)
at org.apache.derby.impl.jdbc.Util.noCurrentConnection(Util.java:236)
at org.apache.derby.impl.jdbc.EmbedConnection.checkIfClosed(EmbedConnection.java:2375)
at org.apache.derby.impl.jdbc.EmbedConnection.setupContextStack(EmbedConnection.java:2593)
at org.apache.derby.impl.jdbc.EmbedConnection.prepareStatement(EmbedConnection.java:1733)
at org.apache.derby.impl.jdbc.EmbedConnection.prepareStatement(EmbedConnection.java:1563)
at hmf.origoDB.adI.f(PreparedStatements.java:4193)
at hmf.origoDB.map.a.o.p(PlaceLoader.java:2948)
at hmf.origoDB.map.a.o.b(PlaceLoader.java:3333)
at hmf.origoDB.map.a.o.b(PlaceLoader.java:3299)
at hmf.origoDB.map.a.o.b(PlaceLoader.java:3391)
at hmf.origoDB.map.a.o.a(PlaceLoader.java:2716)
at hmf.origoDB.map.a.o.x(PlaceLoader.java:442)
at hmf.origoDB.map.a.o.<init>(PlaceLoader.java:355)
at hmf.origoDB.map.a.o.c(PlaceLoader.java:326)
at hmf.origoDB.MainFrame.b(MainFrame.java:6622)
at java.desktop/java.awt.event.InvocationEvent.dispatch(Unknown Source)
at java.desktop/java.awt.EventQueue.dispatchEventImpl(Unknown Source)
at java.desktop/java.awt.EventQueue$4.run(Unknown Source)
at java.desktop/java.awt.EventQueue$4.run(Unknown Source)
at java.base/java.security.AccessController.doPrivileged(Unknown Source)
at java.base/java.security.ProtectionDomain$JavaSecurityAccessImpl.doIntersectionPrivilege(Unknown Source)
at java.desktop/java.awt.EventQueue.dispatchEvent(Unknown Source)
at java.desktop/java.awt.EventDispatchThread.pumpOneEventForFilters(Unknown Source)
at java.desktop/java.awt.EventDispatchThread.pumpEventsForFilter(Unknown Source)
at java.desktop/java.awt.EventDispatchThread.pumpEventsForHierarchy(Unknown Source)
at java.desktop/java.awt.EventDispatchThread.pumpEvents(Unknown Source)
at java.desktop/java.awt.EventDispatchThread.pumpEvents(Unknown Source)
at java.desktop/java.awt.EventDispatchThread.run(Unknown Source)
Caused by: ERROR 08003: No current connection.
at org.apache.derby.shared.common.error.StandardException.newException(StandardException.java:299)
at org.apache.derby.impl.jdbc.SQLExceptionFactory.wrapArgsForTransportAcrossDRDA(SQLExceptionFactory.java:170)
at org.apache.derby.impl.jdbc.SQLExceptionFactory.getSQLException(SQLExceptionFactory.java:75)
... 34 more

Eller rättare sagt, jag gjorde en backup på min nuvarande, läste in en gammal med samma konstiga grejer. Läste tillbaks den senaste backupen, då kom felkoden upp.

« Senast ändrad: 2026-05-27, 16:14:16 PM av tobbet »
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

tobbet

• Full Member
    • Visa profil
SV: Nu har det hänt igen...går inte att öppna biografin med F5...
« Svar #1 skrivet: 2026-05-07, 09:01:36 AM »
Jahaja...few minutes later. Nu funkar allt igen. Vad är det som händer? Testade alla träd och nu blir även markerad person även rätt i biografin. Fick ingen felkod. Skumt värre.
CachyOS KDE + Genney 4.x

Bor i Jämtland. Född i Sundsvall.  Bott i Västmanland och Sörmland 1976-2017. Forskar på min mammas sida (Vedin från Galtström, Gnarp, Lungsund) och min pappa (Törnqvist från Liden/Indal/Bredsjön)

tobbet

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2026-05-16, 15:58:51 PM »
Samma sak igen. Vet inte vad detta beror på eller varför det händer. Har inte gjort någonting annorlunda vad jag vet. Samma person är "fast" i biografin i detta fall "Erik Eriksson". Klickar jag på nån annan, spelar ingen roll så ändras informationen men inte namnet "Erik Eriksson" det är samma. Begriper inte. Första gången detta inträffade så löste det sig av sig självt efter ett tag, även förra gången utan att jag gör nånting.

Det jag ska testa är att kopiera allt till min ordinarie hårddisk...nu har jag allt på en extra disk. Kanske det är den som spökar. Återkommer i ärendet.
CachyOS KDE + Genney 4.x

tobbet

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2026-05-18, 18:46:13 PM »
Nope, hjälpte inte att flytta Genney till min första hd. Samma problem dök upp idag. Namnet på en person "fastnar" i biografin men själva data på den markerade personen i trädet blir rätt i biografin. Helskumt fel som man gärna vill ha en lösning på, och varför det inträffar.

Kan man inte starta Genney med nån typ av felsöknings växel via terminalen i linux för att kunna lokalisera vad detta problem beror på? Kan testa att installera en äldre version av 4:an för att se om den beter sig likadant. Som förut...I'll be back.
CachyOS KDE + Genney 4.x

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2905
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2026-05-19, 07:34:48 AM »
Att det är en viss person kan tyda på att det är något fel med personen. Prova att exportera registret till gedcom med typ Genney och importera till ett nytt register och se om felet kvarstår.

tobbet

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2026-05-19, 08:28:24 AM »
Nu funkar allt som det ska igen. Problemet är att det inte är samma person varje gång. Men jag ska testa detta. Nu fick Genney "vila" lite under natten så idag mår hon bra igen ;D
CachyOS KDE + Genney 4.x

tobbet

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2026-05-27, 16:13:42 PM »
Verkar som ditt tips Admin funkar. Har inte haft samma fel sen dess. Håller tummarna att detta gjorde susen.

Tack
CachyOS KDE + Genney 4.x

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2905
    • Visa profil
Då kan det ha varit något värde som spökade i databasen. Att exportera/importera rensar bort eventuella databasfel.