...eller dubbelklicka på en persons födelse- död eller bosatt. Händer ingenting. Dessutom är den "låst" vid ett namn i biografin oavsett vilket träd jag har öppet.
Här på bilden nedan är Örjan Svensson makerad med namnet högst upp är mannen längst till vänster "Isak Persson". Det spelar ingen roll vilken person jag väljer så stor det lik förbaskat "Isak Persson". Samma sak i alla andra träd. Där har den fastnat på mitt namn. Jag har haft detta en gång tdigare men det löstes av sig själv på nåt vis, men den här gången vet jag inte riktigt.
Nu fick jag upp en felkod när jag läste tillbaks en säkerhetskopia:
java.sql.SQLNonTransientConnectionException: No current connection.
at org.apache.derby.impl.jdbc.SQLExceptionFactory.getSQLException(SQLExceptionFactory.java:81)
at org.apache.derby.impl.jdbc.SQLExceptionFactory.getSQLException(SQLExceptionFactory.java:141)
at org.apache.derby.impl.jdbc.Util.generateCsSQLException(Util.java:225)
at org.apache.derby.impl.jdbc.Util.generateCsSQLException(Util.java:220)
at org.apache.derby.impl.jdbc.Util.noCurrentConnection(Util.java:236)
at org.apache.derby.impl.jdbc.EmbedConnection.checkIfClosed(EmbedConnection.java:2375)
at org.apache.derby.impl.jdbc.EmbedConnection.setupContextStack(EmbedConnection.java:2593)
at org.apache.derby.impl.jdbc.EmbedConnection.prepareStatement(EmbedConnection.java:1733)
at org.apache.derby.impl.jdbc.EmbedConnection.prepareStatement(EmbedConnection.java:1563)
at hmf.origoDB.adI.f(PreparedStatements.java:4193)
at hmf.origoDB.map.a.o.p(PlaceLoader.java:2948)
at hmf.origoDB.map.a.o.b(PlaceLoader.java:3333)
at hmf.origoDB.map.a.o.b(PlaceLoader.java:3299)
at hmf.origoDB.map.a.o.b(PlaceLoader.java:3391)
at hmf.origoDB.map.a.o.a(PlaceLoader.java:2716)
at hmf.origoDB.map.a.o.x(PlaceLoader.java:442)
at hmf.origoDB.map.a.o.<init>(PlaceLoader.java:355)
at hmf.origoDB.map.a.o.c(PlaceLoader.java:326)
at hmf.origoDB.MainFrame.b(MainFrame.java:6622)
at java.desktop/java.awt.event.InvocationEvent.dispatch(Unknown Source)
at java.desktop/java.awt.EventQueue.dispatchEventImpl(Unknown Source)
at java.desktop/java.awt.EventQueue$4.run(Unknown Source)
at java.desktop/java.awt.EventQueue$4.run(Unknown Source)
at java.base/java.security.AccessController.doPrivileged(Unknown Source)
at java.base/java.security.ProtectionDomain$JavaSecurityAccessImpl.doIntersectionPrivilege(Unknown Source)
at java.desktop/java.awt.EventQueue.dispatchEvent(Unknown Source)
at java.desktop/java.awt.EventDispatchThread.pumpOneEventForFilters(Unknown Source)
at java.desktop/java.awt.EventDispatchThread.pumpEventsForFilter(Unknown Source)
at java.desktop/java.awt.EventDispatchThread.pumpEventsForHierarchy(Unknown Source)
at java.desktop/java.awt.EventDispatchThread.pumpEvents(Unknown Source)
at java.desktop/java.awt.EventDispatchThread.pumpEvents(Unknown Source)
at java.desktop/java.awt.EventDispatchThread.run(Unknown Source)
Caused by: ERROR 08003: No current connection.
at org.apache.derby.shared.common.error.StandardException.newException(StandardException.java:299)
at org.apache.derby.impl.jdbc.SQLExceptionFactory.wrapArgsForTransportAcrossDRDA(SQLExceptionFactory.java:170)
at org.apache.derby.impl.jdbc.SQLExceptionFactory.getSQLException(SQLExceptionFactory.java:75)
... 34 more
Eller rättare sagt, jag gjorde en backup på min nuvarande, läste in en gammal med samma konstiga grejer. Läste tillbaks den senaste backupen, då kom felkoden upp.