Författare Ämne: Släktforskarprogram för Mac  (läst 6925 gånger)

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
Släktforskarprogram för Mac
« skrivet: 2016-09-16, 08:09:35 AM »
Hur bra är Genney för Mac jämfört med andra släktforskarprogram för Mac?

Vilka släktforskarprogram för Mac har du använt (jag själv har inte släktforskat på Mac)?

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
SV: Släktforskarprogram för Mac
« Svar #1 skrivet: 2016-09-16, 11:29:07 AM »
Genney är , som jag ser det, ett mycket kraftfullt släktprogram men i Mac-miljö tycker jag att det inte lever upp till förväntningarna. Anledningen är att det inte fullt ut är integrerat som en Mac-app, dvs t.ex kan inte jobba ihop med iCloud på Mac-vis (och därmed inte synka till iCloud). Rätta mig om jag har fel.

Som jämförelse t.ex MacFamilyTree som man jobbar lokalt med men som hela tiden synkar till iCloud om man aktiverat detta (använder detta program för att publicera webb eller enkelt göra släktträds-bok).

Jag tycker att ett program som säges kunna köras i Mac-miljö också skall kunna utnyttja Macens potential.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2016-09-16, 14:54:55 PM »
Det är möjligt att det går att underlätta på något sätt men det inte inte vara några problem med att använda iCloud på samma sätt som de andra molntjänsterna.

Placera t.ex. Genney-mappen i iCloud drive mappen och peka på den med adressen:
/Users/<din hemkatalog>/Library/Mobile documents/com~apple~CloudDocs/Genney/db

BengtDNilsson

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2016-09-22, 16:04:43 PM »
Hjälpen i Genney skulle gärna få innehålla exakt hur man gör att ändra platsen för registren till iCloud och andra moln-tjänster.

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2016-09-22, 18:51:30 PM »
Jag tycker att en "aktiveringsknapp" för iCloud och andra molntjänster vore bra. Det är inte så lätt att hitta rätt i strukturerna för oss som är mer eller mindre noviser i datakunskap och då särskilt i Mac-miljö och flera enheter på samma molntjänst.

BengtDNilsson

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2016-09-23, 17:27:01 PM »
Vissa vill placera Genneys backup-filer på moln-disken (naturligtvis även bilderna/dokumenten) och andra vill placera alla Genneys datafiler på moln-disken.

Det behöver mer knappar och instruktioner. Kanske även guider som vägleder användaren.