Författare Ämne: Platstolken - Sök plats med hjälp av Google  (läst 2255 gånger)

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
Platstolken - Sök plats med hjälp av Google
« skrivet: 2016-09-26, 16:48:30 PM »
Hjälpen i Genney förklarar hur man söker upp koordinater för en plats via Googles kartfunktion.

Det låter bra ända till man ser hur många rader med platser man behöver gå igenom (raderna med gröna flaggor i platstolken och sedan kanske alla vita rader också...)

Jag skulle gärna vilja se att Genney sökte via Google automatiskt och presenterade i en kolumn hur många km från församlingen platsen befinner sig.

För att sökningen ska fungera behöver Google en gatuadress eller går det även med fastighetsnamn?

Platser daterade 1970 och framåt har oftast en gatuadress (först och främst i städerna, men sedan även i byarna).

I städerna har jag ganska ofta gatuadresser från 1930-talet och framåt, men oftast är det kvartersnamn (+ ett nr) eller bara ett nummer.

På landet är det olika fastighetsbeteckningar som ofta i senare tid har bytts mot nya fastighetsbeteckningar.
I vissa fall har det dröjt till efter 1990/2000 tills att dessa platser har fått gatunamn/vägnamn.

[bifogad fil raderad av administratör]

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Platstolken - Sök plats med hjälp av Google
« Svar #1 skrivet: 2016-09-26, 23:39:20 PM »
Kunde kanske funka på moderna gatuadresser, men gamla fastighetsbeteckningar är nog inte lätta att hantera. Där har ju littera ändrats genom tiderna via hemmansklyvningar mm, och i äldre tider var ju inte ens fastigheterna riktigt definierade geografiskt. Fastighetsböckerna är ju en djungel, och vad jag vet finns inga koordinater bundna till dessa.
Men om någon vill bygga ett sådant register från grunden är vi nog många som hejar på!  :)
Hans Rosenlund