Författare Ämne: Dubbla familjer  (läst 7109 gånger)

LiD

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
Dubbla familjer
« skrivet: 2016-09-28, 15:26:35 PM »
Jag förstår inte varför detta händer.

Jag hittade en dubblett på Olof Henriksson i mitt register och justerade trädet manuellt genom att flytta händelser och koppla om makar och ättlingar och raderade den extra Olof.
När jag gjort det och fått ett träd (bild 1) upptäckte jag att jag hade två NN1 under Familj-vyn (trots att det bara finns en NN1 i trädet) på Olof Henriksson.
Dessutom finns det 2 vigslar med NN1 under Allmänt (se bild 2). Hur det har blivit så här vet jag inte och jag kan inte återskapa det.

Nåväl, jag raderar den ena NN1 i Familj och en av NN1:s vigslar och sparar sen. Allt verkar OK.

Men när jag sen byter person i trädet och hoppar tillbaka till Olof Henriksson så har jag 2 NN1 i familj och 2 vigslar med NN1 i Allmänt.
Jag kan alltså inte radera bort den extra NN1 utan den återskapas varje gång.

Varför blir det på detta viset?

[bifogad fil raderad av administratör]

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Dubbla familjer
« Svar #1 skrivet: 2016-09-28, 18:30:22 PM »
Jag hade nyligen en liknande situation. För att få bort den extra personen och kopplingen tog jag bort motsvarande familj via Familjefliken, sedan kunde jag radera allt oväsentligt.
Hans Rosenlund

HåkanH

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-10-03, 20:15:23 PM »
Jag råkade också ut för detta när jag raderade en dubblett. Familjemedlemmarna dubblerades. Men sedan när jag stängde programmet och öppnade det igen, så hade problemet löst sig. Familjedubbletterna var borta. Har programmet Genney förbättrats så att det löser detta problem själv så att man slipper detta krångel när man raderar dubbletter???? Har ett stort antal dubbletter att hantera, så det är bra att veta....

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2017-10-04, 08:53:29 AM »
Kan du återskapa felet?

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2017-10-04, 12:33:00 PM »
Exempel:

Pelle och Lisa gifte sig 1980. Vigsel är registrerad i bådas Biografi, se Bild1a.
Jag upptäcker att detta är fel och raderar Lisa, samt bekräftar meddelandet i Bild1b.
Jag kollar Pelles Biografi, Bild1c, och ser då att han fortfarande är gift 1980, men nu med Okänd !
Under Pelle-rutan ligger en gråad +Ny maka/mor, Bild1d, och om jag klickar den är vigseln med Pelle 1980 fortfarande kvar.

I Bild2a tar jag bort vigseln från Pelles Biografi, vilket bekräftas i Bild2b.
Men den borttagna makan i Bild2c har forfarande en vigsel med Pelle noterad, men nu utan datum (även övriga händelser som normalt visas vid registrering av person listas).
Jag tar bort även denna händelse i Bild2d, varvid den odefinierade makan nu blir <Namnlös>.
Nu kan jag radera den namnlösa i Bild2e och allt är äntligen OK i Bild2f; bara Pelle är kvar!

Om jag först manuellt tar bort vigselnoteringen på någon av personerna, försvinner den för båda, och därefter kan jag radera Lisa med rätt resultat, Bild3.

Om ingen vigsel är noterad kan man radera Lisa, även om det finns en gemensam dotter Stina, Bild4. En gråad maka/mor kopplar ihop Pelle med Stina, vilket är logiskt. Denna försvinner då man raderar Stina, och bara Pelle är kvar.

Felet är uppenbart, att kopplingarna inte raderas, som det påstås i Bild1b, när man raderar Lisa! Alla steg därefter måste ju fixas av Genney, så att man då hamnar direkt i resultatet enligt Bild2f.

Den raderade Lisa och vigseln försvinner inte om man stänger/öppnar registret, inte heller vid omstart av Genney.

Hans Rosenlund

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2017-10-04, 13:32:11 PM »
PS
Exemplet i förra inlägget:
Problemet omfattar tydligen alla familjehändelser, dvs också förlovning, lysning, samlevnad... – och även egendefinierade.

Jag anar att fenomenet/felet är det som ligger i grunden för LiD:s problem med raderade dubbletter.
« Senast ändrad: 2017-10-04, 13:36:36 PM av Hans »
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2017-10-04, 13:45:53 PM »
Har inte möjlighet att kolla just men jag tror att maken har kvar familjen efter att makan är raderad. Raderar man familjen bör det se ok ut.

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2017-10-04, 14:11:15 PM »
När jag bekräftar Radera personen och dess kopplingar till andra personer i popup-menyn, förutsätter jag naturligtvis att de nämnda kopplingarna innefattar alla familjehändelser som personen har i registret! Att så inte är fallet ställer till med stora problem som är svåra att rätta till i efterhand, som vi sett av exemplen.
Måste rättas snarast!
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2017-10-04, 17:55:41 PM »
Jag vet inte om jag har förstått rätt men är det rimligt att hela familjen ska raderas för att en make eller maka raderas?

Ett inte orimligt senario kan t.ex. vara att man skapat händelser och annan info om familjen baserat på t.ex. maken och sedan lagt till makan och så finner man att makan är fel och raderar henne till förmån för en annan. Är det då bra att händelser och annat material som då är kopplat till familjen då försvinner?

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2017-10-04, 20:00:38 PM »
... så finner man att makan är fel och raderar henne till förmån för en annan. Är det då bra att händelser och annat material som då är kopplat till familjen då försvinner?

Absolut! Att ha familjehändelser knutna till en person som inte existerar i registret är ju helt inadekvat.

När jag har gjort fel och byter hustru (i mitt släktregister, alltså), lägger jag först till nya hustrun (eventuellt ny familj med redan existerande i registret). Därefter flyttar jag barnen till rätt mor. När jag flyttat alla barnen, får jag automatiskt frågan om jag ska bryta familjerelationen mellan de nu barnlösa. I det fallet raderas familjehändelserna så som jag önskar!

En lösning vid radering av partner vore, att man får en liknande fråga; om man vill behålla familjehändelserna eller inte. Om man svarar ja, borde den raderade personen ligga kvar som <Namnlös> eller kanske <Preliminärt borttagen>, så att man kan hantera kvarstående familjehändelser och sedan definitivt radera personen. Om man vill ha kvar personen i registret, så är enklaste lösningen att radera alla familjehändelser, och då frikopplas paret.
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2017-10-05, 08:39:40 AM »
När jag har gjort fel och byter hustru (i mitt släktregister, alltså)
:)

Ok, jag är med. Familjer utan barn och notering blir automatiskt raderade om ena partnern raderas och alla händelser raderas.
« Senast ändrad: 2017-10-05, 08:41:24 AM av Administrator »

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2017-10-05, 12:58:15 PM »
Ok, jag är med. Familjer utan barn och notering blir automatiskt raderade om ena partnern raderas och alla händelser raderas.

Men nu är inte jag riktigt med på vad du menar! Eller tycker jag kanske inte att det är svar på frågan...

Jag menar att det finns en hel del inkonsekvens i hanteringen, beroende på hur man går till väga:

Bild 1:
a) Pelle har varit gift med både Lisa och Kajsa, med vilken han har sonen Kalle.
b) Jag upptäcker att Kalles moder är Lisa och flyttar honom genom att ändra Mor i Familjefliken. Svarar då ja på att koppla isär familjen med Kajsa.
c) Vigseln mellan Pelle och Kajsa (familjehändelse) raderas, och även familjen. Kajsa finns kvar i registret utan familj med Pelle.
Denna hantering tycker jag är korrekt!

Bild 2: Om jag i bild 1b avstår från att koppla isär familjen (vilket jag ofta gör för att det sedan kan vara svårt att hitta den bortkopplade!)
a) Kajsa är alltså kvar, så att jag har koll på att det är rätt person. Men hon tilllhör inte släkten och har inte i mitt register att göra längre, så jag raderar henne och hennes kopplingar nu manuellt.
b) Pelles vigsel med den borttagna (f d Kajsa), övergår till vigsel med OKÄND. Jag tar bort den vigseln.
c) Den borttagna (f d Kajsa) har ändå kvar en vigsel med Pelle, trots att den inte finns registrerad i hans biografi! Tar bort även den.
Om jag istället vänder på ordningen och tar bort f d Kajsas vigsel med Pelle först, så måste jag spara f d Kajsa som då blir <Namnlös> och finns kvar i registret. Vigseln blir då avregistrerad även på Pelle.

Bild 3: Efter steg 2c får den borttagna benämningen <Namnlös> och existerar då alltså i registret, men utan namn.
a) I Pelles biografi finns fortfarande en Familj med <Namnlös>. Statusen är Gift, trots att vigseln tagits bort.
b) Jag måste alltså gå in och manuellt ta bort Familjen, därefter är banden upplösta.
c) Om jag från steg 1a istället börjar med att ta bort Familjen med Kajsa, så avregistreras familjehändelserna (t ex vigseln) på båda på ett korrekt sätt. Båda finns kvar i registret med sina namn.
Familjer med obefintliga borde inte kunna existera!

Bild 4: Exempel med en familj med barn.
a) Jag raderar familjen Pelle + Lisa med sonen Kalle.
b-c) Familjehändelserna tas bort, och sonen knyts till modern (vilket troligen är naturligast).
Om Pelle skulle vara far, måste jag ändra manuellt i Kalles Familjeflik. Hade kanske varit bra med en fråga om vem som ska vara fortsatt förälder?

Man kan förstås ha olika uppfattning om vad som är rätt och logiskt, men om alla familjehändelser raderas när man kopplar isär en familj utan barn (även om man registrerat vigsel mm), så bör de också raderas då den ena parten raderas från registret – särskilt om man svarat ja på frågan om att radera dess kopplingar till andra personer. Jag uppfattar problemet som att det just är dessa kopplingar till obefintliga personer som ställer till det!

Man kan tänka sig att vid radering av person med familjehändelser, kunde dessa listas i frågerutan. Då ser man exakt hur läget är, och kan avgöra om man vill gå vidare automatiskt eller manuellt.

Förstår vi varandra nu???

LiD: Kan du härleda några av dina problem till mina funderingar?
Någon annan som har åsikter eller frågor kring detta?

Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2017-10-05, 14:29:23 PM »
Jag tror vi menar samma sak men jag uttryckte mig lite kort.

När man kopplar bort en partner från en familj (samma vid radering av ena partnern) ska följande ske.
- Händelser raderas. (Det finns iof händelser som man skulle kunna koppla till en familj med bara en partner som t.ex. folkräkning och egen händelse)
- Familjen raderas om den inte har noteringen eller barn.

Jag vet inte hur vanligt förekommande det är att man byter en person i en familj och har inte tänkt igenom scenariot men man skulle också kunna tänka sig en funktion som byter partner där den nya partnern övertar den förres familjehändelser. Men det kanske bara förvirrar.

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2017-10-05, 17:49:16 PM »
Jo, vi verkar vara på samma spår!  ;D

Om man behöver flytta familjehändelser från en partner skulle man kunna tänka sig samma väljlista som man har när man registrerar familjehändelsen. Då kan man bara byta namn i listan.
Hans Rosenlund