Författare Ämne: Minska antalet unika platser  (läst 4616 gånger)

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
Minska antalet unika platser
« skrivet: 2016-10-06, 10:54:32 AM »
Efter import av en gedcom-fil hittade Platstolken i Genney många unika platsen (några fick röd flagga (OK) och de flesta grön (nästan OK)).

Jag skapade en ny gedcom-fil där boende-adressen flyttats till noteringen för boendet:

Plats: Stortorget 17 lgh 1802 Malmö, Malmö Sankt Petri, Malmöhus län

Ändrades till: Malmö Sankt Petri, Malmöhus län
Och, notering blev: Stortorget 17 lgh 1802 Malmö

Vid nästa import i Genney blev det mer än 90% färre unika platser och Platstolken satte röd flagga på allt boende som tidigare fått grön flagga.

På det sättet slipper jag gå igenom alla rader med gröna flaggor.

Då får jag tid över till alla vita rader som behöver justeras (stavfel och församlingar som bytt namn).

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Minska antalet unika platser
« Svar #1 skrivet: 2016-10-06, 21:00:31 PM »
Ja, strategin bör väl vara att detaljera så lite som möjligt. Det är väl inte så många i ditt register, Bengt, som bott i just denna lgh 1802 genom tiderna. Har man enstaka 'utbölingar' kan man ju registrera dem på församlings-, läns- eller t o m landnivå. Det finns ju alltid möjlighet att senare detaljera platserna om man samlar fler individer inom ett sådant område. Och då känns det säkert mindre betungande att omstrukturera, än att behöva ta allt i ett svep.

Hur som helst tycker jag att här finns stor potential för släktforskningen, och jag ångrar absolut inte att jag hoppat på Genney-tåget!
Hans Rosenlund

BengtDNilsson

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2016-10-07, 07:59:34 AM »
De boende-platser som nu blev godkända med en röd flagga (istället för grön) hade kunnat få röd flagga redan tidigare.

Om en person har flyttat fem gånger inom samma församling så ser det nu ut som hen inte flyttat alls då adressen gömmer sig under noteringen.

Nu ska jag fixa till övriga händelser som är gröna såsom kyrkogårdar och bouppteckningar...

LiD

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2016-10-07, 08:44:17 AM »
I Min Släkt hade jag ev. adress under Notering.

Nu i Genney lägger jag adressen under "Adress"

Finns det några nackdelar med att använda "Adress"?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2016-10-07, 09:36:20 AM »
Det skulle väl isf vara att den inte följer med vid export till program som inte stöder adressuppgifter men det gäller å andra sidan mycket annat också. Uppgifterna är gedcom-standard.

BengtDNilsson

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2016-10-07, 10:55:29 AM »
Det bästa med att ha adressen under notering är:

1. Levnadsbanan i Biografin har en kolumn för notering och håller man muspekaren över den så syns adressen.

2. Man kan skapa en gedcom-fil som MinSläkt klarar av att importera.

BengtDNilsson

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2016-10-10, 12:52:57 PM »
Nu när jag flyttat alla adresser till notering så har antalet unika platser minskat från 43000 till under 2400 och då 500 av dem vita rader (sådana som Genney inte lyckas koppla alls).

BengtDNilsson

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2016-10-10, 12:54:09 PM »
Platstolken i Genney kopplar gärna till kommuner.

Jag skulle gärna vilja ha inställningen "Koppla inte till kommuner" i Platstolken.