Författare Ämne: Hur hantera okänd fader?  (läst 3272 gånger)

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
Hur hantera okänd fader?
« skrivet: 2016-10-16, 17:11:20 PM »
Hittills har jag lagt till en partner till modern, registrerat barnet och sedan tagit bort partnern för att undvika att ha okända personer i registret.

I familjevyn står det ju då "+ Ny make/far" och det framgår inte om fadern är okänd eller om jag har missat att registrera honom. Man ju också spara familjevyn som pdf (jättebra!), men då skulle jag vilja att det står "Okänd" i stället för "+ Ny make/far" i faderns ruta.

Så nu funderar jag på om det i alla fall vore värt att ha en fejkperson med namnet Okänd, även om det tar emot. Hur hanterar ni andra okänd fader, och vad är eventuella för- och nackdelar?

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Hur hantera okänd fader?
« Svar #1 skrivet: 2016-10-18, 15:34:30 PM »
Jag kör mest med fejk-personer för att slippa en massa Okända i registret. Om man registrerar en partner kan man lägga in Relation = Okänd under familjefliken. För fejk-personer är den väljlistan inte aktiv, så då bör man kanske anta att det betyder okänd. Statusen är kanske inte heller skriven i sten; framtida forskning kan ju leda till att man fyller tomrummet! Det går också att notera i Forskningsfliken hur det ligger till.
Hans Rosenlund

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Hur hantera okänd fader?
« Svar #2 skrivet: 2016-10-18, 16:47:08 PM »
Tack för svar! Jag är dock lite osäker på om vi menar samma sak med fejkpersoner. Registrerar du en okänd fader som partner till modern och ger den namnet "Okänd"? Registrerar du i så fall en ny person för varje okänd fader eller "återanvänder" du en och samma? Eller gör du på något annat sätt?

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Hur hantera okänd fader?
« Svar #3 skrivet: 2016-10-18, 17:02:10 PM »
Eva: Med fejk menar jag här att jag inte lägger in någon person alls. Det blir en streckad ruta med texten "+ Ny make/far" som du beskrev, och ingen registrerad person i databasen. Att "återanvända" en och samma person skulle ställa till en förfärlig oreda i registret! Ungefär som "Tomten är far till alla barnen".  :)
Hans Rosenlund

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Hur hantera okänd fader?
« Svar #4 skrivet: 2016-10-18, 18:19:56 PM »
Misstänkte att en 300-årig Tomtefar inte är någon höjdare  :D

Då fortsätter jag att göra som hittills, dvs registrerar en partner som jag sedan tar bort när barnet är registrerat.

Det är inget stort problem. Det var egentligen när jag sparade en vy som pdf och visade för min familj som jag insåg att det hade varit snyggt om det hade stått "Okänd" i stället för "+ Ny make/far".

Sedan vore det naturligtvis smidigt om man kunde registrera ett barn med okänd fader utan att gå omvägen via en "tillfällig" partner.

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
    • Visa profil
SV: Hur hantera okänd fader?
« Svar #5 skrivet: 2016-10-18, 18:43:15 PM »
Det kan du.
Ett nytt barn kan du lägga till en person utan partner genom att markera personen och välja lägg till son/dotter.
Ett befintligt "barn" kan du lägga till genom att markera barnet ocht lägga till befintlig förälder i biografin.

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Hur hantera okänd fader?
« Svar #6 skrivet: 2016-10-18, 19:36:35 PM »
Jag har lagt till nya personer via Familjevyn eller Familjfliken i Biografin och helt missat att jag kan högerklicka på en person och välja Skapa ny. Det verkar ju onekligen enklare  ;)

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Hur hantera okänd fader?
« Svar #7 skrivet: 2016-10-18, 23:27:13 PM »
Kolla in kortkommandona som visas i högermenyn; praktiska för snabb inläggning!
Hans Rosenlund

BengtDNilsson

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 420
    • Visa profil
SV: Hur hantera okänd fader?
« Svar #8 skrivet: 2016-10-19, 09:17:31 AM »
Okänd fader (moder) skulle gärna få beskrivas i Genneys hjälp med de tips som framkommit här ovan.