Författare Ämne: Önskemål för personrutornas utseende  (läst 1505 gånger)

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 275
    • Visa profil
Önskemål för personrutornas utseende
« skrivet: 2016-10-16, 23:22:11 PM »
Jag verkligen uppskattar möjligheterna att påverka personrutornas utseende i vyerna, men skulle också gärna vilja ha möjlighet att välja årtal (född och död) + plats.

Kom på en sak till: jag skulle gärna vilja kunna välja att visa/dölja titel också.
« Senast ändrad: 2016-10-17, 00:14:07 AM av Eva Lotsander »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1738
    • Visa profil
SV: Önskemål för personrutornas utseende
« Svar #1 skrivet: 2016-10-17, 09:19:51 AM »
Den klassiska vyn är ju speciell eftersom den är dynamisk och anpassar sig efter utrymmet. I nuläget prioriterar den generationer framför innehållet men man skulle kunna tänka sig en variant där den prioriterar innehållet först.

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2016-10-17, 09:37:17 AM »
Jag förstår inte riktigt vad du menar, kanske var jag otydlig. Det jag menade är att jag önskar fler valmöjligheter under Inställningar > Utseende.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2016-10-17, 09:50:28 AM »
Ok, nu förstår jag :)
Du menar namn titel då antar jag, t.ex. Hr?
Andra har även önskat att kunna visa levnadsålder och det har även kommit förslag på att kunna se alternativa namn.

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2016-10-17, 10:24:17 AM »
Precis! Min mormors far var häradsdomare och det har jag lagt in som titel i Namn-dialogen. Vore bra att kunna visa/dölja den vid behov.

Jag tycker att Familjevyn är suverän för att få en bra överblick över syskon och syskonbarn, men om de är många vore det bra att kunna få ner bredden på personrutorna. Ytterligare ett sätt att minska bredden är att kunna visa endast årtal för födelse och död, samtidigt som jag gärna vill kunna se platsen.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2016-10-17, 10:41:40 AM »
Jag förstår, det spar kanske inte in så jättemycket (namnen kan ju också vara långa) men sammantaget kanske det ger en del om man har mycket folk i en familj.

1900 Nyland
1990 Långsele

1900-01-01 Nyland
1990-01-01 Långsele

Det jag funderar på är om det vore intressant att kunna växla mellan ett "mini-läge" (Namn + (född-död)) när man behöver se mer.

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2016-10-17, 11:34:21 AM »
Jag gillar "ÅÅÅÅ Plats" skarpt. Tycker att hela födelse-/dödsdatumet är lite för mycket information i vyerna, det blir mer lättläst med bara årtal. Men, jag vill fortfarande kunna välja mellan Ingen plats, Minsta ort och Hela platsen för platsvisningen.

Ett "mini-läge" låter väldigt användbart!

Kom på ett önskemål till med tanke på långa namn: vore suveränt om man kunde välja att visa endast Tilltalsnamn + Efternamn. Jag har själv två förnamn, ett mellannamn och ett efternamn, och mellannamnet har jag registrerat som förnamn. Med Tilltalsnamn + Efternamn skulle jag kunna korta ner t ex mitt eget namn väldigt mycket.

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 316
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2016-10-17, 11:36:17 AM »
Vissa församlingsnamn behöver en kortversion, som:
   Malmö Sankt Johannes

eller, ännu längre:
   Domkyrkoförsamlingen i Göteborg eller Gustavi och Kristine