Författare Ämne: Export till Disgen  (läst 5011 gånger)

akeli

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Export till Disgen
« skrivet: 2017-01-02, 15:58:46 PM »
Hej.

Jag går bet på att importera Genneys GEDCOM-fil till Disgen. Om det inte kraschar, så får jag en himla massa fel av samma typ noterade i logfilen, "Fel på rad 72: Tag TYPE i fel sammanhang, ignoreras
  Innehåll : "2 TYPE""

Vad göra?

PS. Jag bifogar fil

[bifogad fil raderad av administratör]

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Export till Disgen
« Svar #1 skrivet: 2017-01-02, 16:38:31 PM »
Undrar lite hur taggen TYPE kommit med vid exporten. Har du gjort några undantag vid exporten?

För att lösa problemet akut kan du använda en text editor och ersätta "2 TYPE" med ingenting eller hellre ersätta "2 TYPE\n" i en mer avancerad text editor typ Notepad++ för att även få bort radbrytningen.

akeli

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-01-03, 07:02:48 AM »
Nej, inga undantag gjorda.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2017-01-03, 09:04:58 AM »
Har tittat lite närmare och TYPE-taggen hör ihop med alternativa namnen. Taggen är inte Gedcom-standard men med i Gedcom 5.5.1.
Om taggen ignoreras så är det inget att bry sig om särskilt om den är tom.
« Senast ändrad: 2017-01-03, 09:26:52 AM av Administrator »

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #4 skrivet: 2017-01-03, 10:02:19 AM »
Jag testade att importera Akelis ged-fil LindströmNilsson till MinSläkt. Själva importen gick bra (förutom ett par datumfel) men exranamnen försvinner! T ex Lars Busk Mattsson:

0 @I29598@ INDI
1 NAME Lars* / Busk/
2 GIVN Lars
2 SURN Busk
1 NAME /Mattsson/
2 TYPE
2 SURN Mattsson

...blir bara Lars Busk (även om man tar bort raden 2 TYPE innan) och någon info om Mattsson finns inte heller i t ex Noteringar. MinSläkt har visserligen inget fält för alternativa namn, så problemet ligger kanske snarare där, dvs i hur olika program tolkar och använder gedcom-standarden och versionerna? MinSläkt är ju ändå känt för ett rätt "fundamentalistisk" förhållningssätt till gedcom.

Jag stötte på liknande problem för ett tag sedan när jag skulle testa MyHeritage FamilyTreeBuilder; alla familjekopplingar försvann, liksom knytningen till födelse- och andra datum. Men när jag importerat och åter exporterat filen (som var mycket liten) via MinSläkt gick det utmärkt! Genney-Admin testade samma fil direkt till FTB och hade inga problem med den, så jag vet inte alls vad som hände.

Sensmoralen är, att det inte är helt oproblematiskt att flytta mellan olika program...
Hans Rosenlund

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2017-01-03, 15:42:09 PM »
Jag dristade mig också att testa gedcomfilen. Provade i MacFamilyTree 8 med överraskande bra resultat (endast datumfel)

Resultatet blev som bif. filer.

[bifogad fil raderad av administratör]