Jag testade att importera Akelis ged-fil LindströmNilsson till MinSläkt. Själva importen gick bra (förutom ett par datumfel) men exranamnen försvinner! T ex Lars Busk Mattsson:
0 @I29598@ INDI
1 NAME Lars* / Busk/
2 GIVN Lars
2 SURN Busk
1 NAME /Mattsson/
2 TYPE
2 SURN Mattsson
...blir bara Lars Busk (även om man tar bort raden 2 TYPE innan) och någon info om Mattsson finns inte heller i t ex Noteringar. MinSläkt har visserligen inget fält för alternativa namn, så problemet ligger kanske snarare där, dvs i hur olika program tolkar och använder gedcom-standarden och versionerna? MinSläkt är ju ändå känt för ett rätt "fundamentalistisk" förhållningssätt till gedcom.
Jag stötte på liknande problem för ett tag sedan när jag skulle testa MyHeritage FamilyTreeBuilder; alla familjekopplingar försvann, liksom knytningen till födelse- och andra datum. Men när jag importerat och åter exporterat filen (som var mycket liten) via MinSläkt gick det utmärkt! Genney-Admin testade samma fil direkt till FTB och hade inga problem med den, så jag vet inte alls vad som hände.
Sensmoralen är, att det inte är helt oproblematiskt att flytta mellan olika program...