Författare Ämne: HTML-publicering igen  (läst 4786 gånger)

Alsterolle

• Full Member
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
HTML-publicering igen
« skrivet: 2017-08-04, 09:33:09 AM »
Jag hade anledning att med de olika programmen DISGEN, Holger och MinSläkt skapa HTML-versioner av en databas.
Mitt resultat gav vid handen att MinSläkt skapade en 3 ggr så stor mapp som de andra två. I mitt fall 300MB<>100MB.

Det gäller tydligen att välja rätt metod att skapa HTML på.

MartinB

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
SV: HTML-publicering igen
« Svar #1 skrivet: 2017-08-04, 11:59:50 AM »
Det där med att skapa HTML-versioner är lite knepigt.

För att det ska vara enkelt för de som inte är så tekniskt kunniga så kan man ju inte ha databaser och sådant som kräver konfiguration. Så då blir det "platt" med massvis med filer istället. MinSläkt behöver behöver en fil för personakten, en fil för antavlan osv. Sen beroende på hur bra kod man skrivit så blir det stor eller liten fil av det hela.

För att minska antalet filer så kan man ju faktiskt med dagens teknik och javascript, bygga in både personakten, antavlan och stamtavlor m.m. i en och samma fil med javascript-flikar, så att mängden filer och html-kod som krävs är mycket mindre.
En dröm vore ju att det finns ett släktforskningsprogram (Genney?) som kan exportera både "platt" med HTML-filer för den tekniskt okunnige och som databasversion med lite instruktioner och så enkelt som möljigt, för den som är lite mer tekniskt bevandrad.

Jag är i alla fall väldigt glad att jag genom mitt jobb och intresse kan programmera så jag har byggt min egen med databas :)

/Martin

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-08-04, 12:25:40 PM »
Den webbpublisering som kommer i Genney version 2 är en "platt" typ av den Martin beskriver.
Som exempel blir ett register med 6136 personer 121mb och av dessa är bilder 42mb.

Jag har själv liten erfarenhet av TNG men har för mig att signaturen Hans har använt den ihop med Genney.

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2017-08-04, 13:13:26 PM »
MartinB: Du skulle kanske börja sälja din databas-lösning!

Siwert

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2017-08-04, 16:12:56 PM »
Admin: Jag har för mig att du tidigare skrivit att ver. 2 är på gång. Har du någon tidplan?

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #5 skrivet: 2017-08-04, 17:45:00 PM »
Här går diskussionen varm!  :)
Jag har precis skrivit om TNG på tråden https://genny.se/forum/index.php?topic=484.0 i samband med bildöverföring. Det är en PHP/MySQL-lösning som funkar bra med Genney, t ex får man med kartfunktionen. En annan databaslösning är Webtrees, www.webtrees.net men där saknas kartorna.

En sajt med hosting av Genney-databaser skulle vara trevligt! Kanske MartinB kan lägga grunden till en sådan?
Hans Rosenlund

MartinB

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
« Svar #6 skrivet: 2017-08-04, 17:54:36 PM »
MartinB: Du skulle kanske börja sälja din databas-lösning!

Har fått erbjudanden kring det förut, men lösningen jag byggt åt mig själv är inte direkt användarvänlig. För att sälja så krävs det ju en färdig produkt som är kvalitetssäkrad osv, och det har jag inte :)