Nja, jag har nog känslan av att vi är en hel del som har över 10,000 personer i våra register. Själv har jag nästan 17,000 idag – och jag ser inget klart slut...
Man behöver ju egentligen inte bekymra sig om antalet filer och deras benämning i en html-export, bara det funkar i webbpubliceringen och är stabilt. Viktigt är dock, att filnamnen inte ändras vid uppdatering, utan att varje individ alltid t ex har sitt unika UID som filnamn. Då kan man, som jag tidigare skrev, FTP-synka den lokala mappen mot webb-mappen och bara behöva ladda upp nya och ändrade filer. Naturligtvis vore det önskvärt att en lättarbetad och specialanpassad synk-funktion var inbyggd i Genneys publiceringsverktyg, men det är kanske att önska för mycket?
Jo, några delar upp sina anor i separata träd. Lokalt är det inte att föredra, då man kan missa anförluster mm. Men vid en webbpublicering kan det naturligtvis vara tänkbart. Nackdelen är att det blir omständligt att t ex söka en person i fyra separata grenar, och att vissa personer kan finnas i mer än en gren.
Databaslösningar snyter man inte direkt ur näsan så där, men det finns ju några att välja mellan, som fungerar generellt med uppladdning av gedcom-fil från vilket program som helst. TNG har också online-redigering, så att flera användare kan arbeta med samma databas. Men jag tror att det är ovanligt; de flesta sitter nog på sin kammare och har full kontroll över sitt material! Och program som Genney är ju mycket mera lättarbetade än normala webblösningar.