Författare Ämne: Yrkes-notisen  (läst 2834 gånger)

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
Yrkes-notisen
« skrivet: 2017-09-26, 16:11:14 PM »
Jag har fundering angående Yrkes-notisen, kanske inte helt genomtänkt så det finns säkert en massa "ifs and buts". Hur som helst, jag använder bara Yrkes-notisen utan datum och plats, och där registrerar jag personens huvudsakliga yrke (ibland två). Mitt "problem" är att notisen då placeras efter Född- och Döpt-notiserna i levnadsbanan. Det är visserligen logiskt, men det ser lite märkligt ut i biografins visningsläge och i personakten. Om jag fick välja skulle jag helst vilja ha uppgiften om yrke i anslutning till namnet, eller möjligen före Född-notisen i levnadsbanan.

BengtDNilsson

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Yrkes-notisen
« Svar #1 skrivet: 2017-09-26, 18:04:58 PM »
När jag skriver in yrken i Genney hamnar de efter födelsen, men före allt annat, se bifogad bild.

(Bilden från ett register med påhittade personer)

[bifogad fil raderad av administratör]

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Yrkes-notisen
« Svar #2 skrivet: 2017-09-27, 09:28:01 AM »
Det är samma hos mig, och det är just det som är mitt "problem". Jag bifogar två exempel där jag tycker yrket ser lite malplacerat ut.

[bifogad fil raderad av administratör]

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Yrkes-notisen
« Svar #3 skrivet: 2017-09-27, 11:37:18 AM »
Jag använder ofta Yrke med angivelse av tid och plats. T ex kan någon ha varit torpare på ett ställe och sedan köpt en gård och där blivit bonde. Det överlappar visserligen en del med Bosatt, men kan vara tydligare att använda när yrket och platsen hör ihop. Med tidsangivelsen sorteras då dessa händelser rätt i biografin.

En annan uppgift som kanske är mera relevant om man vill ha en allmän benämning (typ Direktör, Doktor, Grevinna...) är Titel. Även denna kan tids- och platsbestämmas.

GEDCOM-standarden kan ge en hint om hur det är tänkt:
  • OCCU: The type of work or profession of an individual.
  • TITL: ... a formal designation used by an individual in connection with positions of royalty or other social status, such as Grand Duke.
Det är en smaksak var dessa hamnar i rapporter och biografi. Inställningen är tydligen att född och döpt alltid kommer först, och jag är inte alldeles överens om att odaterat Yrke alltid ska ligga överst, men möjligen Titel?

Varken Titel eller Yrke skrivs ut i standard-personakten. Då måste man kryssa rutan under Uppgifter eller välja Alla faktauppgifter i redigeringsfunktionen, eller Avancerat urval för att plocka det man vill ha med. Där finns dock en bugg (se bilaga): I listan Uppgifter är Titel förkryssat under avdelningen Namn, men kommer ändå inte med i rapporten. Titel finns också i listan Faktauppgifter bredvid, och måste kryssas där för att komma med.

Om man valt båda skrivs dessa ut på olika rader i rapporten, men utan beteckningarna. Likaså i biografins sammanställning. I inställningarna för huvudfönstret i Genney kan man välja att visa Yrke men inte Titel i personrutorna, vilket är till nackdel om man vill använda det senare.

[bifogad fil raderad av administratör]
Hans Rosenlund

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Yrkes-notisen
« Svar #4 skrivet: 2017-09-27, 12:03:21 PM »
Jag kommer sannolikt inte att börja registrera yrke med tid och plats i någon större utsträckning. Jag har testat Titel, men eftersom den inte visas i Genneys personrutor så kändes den inte aktuell. Dessutom vill jag nog helst använda Yrkes-notisen med tanke på gedcom.

Jag kommer inte ihåg om jag har läst något i det här forumet om att själv kunna påverka ordningen för notiserna i levnadsbanan (som i t ex Disgen). Det skulle ju i så fall lösa mitt "problem", men det kanske inte är aktuellt av andra skäl.

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Yrkes-notisen
« Svar #5 skrivet: 2017-09-27, 12:27:16 PM »
Titel som finns under namn är ett förnamnsprefix, t.ex. Herr, och är inte samma som attributet titel under faktauppgifter även om de liknar varandra.

Som det är nu sorteras uppgifterna i datumordning och typordning (t.ex. konfirmation kommer efter födsel).
Ett antal personliga attribut läggs nu före födsel som t.ex. alternativa namn och personnummer och det är väl inte otänkbart att man skulle kunna ha yrke där också.

En variant skulle kunna vara att ha en lista över alla faktauppgifter, som en personlig mall, vilken man själv skulle kunna sortera för att få "sin" ordning.

Manuell sorteringsmöjlighet för faktauppgifterna är naturligtvis en möjlighet.
« Senast ändrad: 2017-09-27, 12:28:52 PM av Administrator »

BengtDNilsson

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Yrkes-notisen
« Svar #6 skrivet: 2017-09-27, 12:51:29 PM »
En variant skulle kunna vara att ha en lista över alla faktauppgifter, som en personlig mall, vilken man själv skulle kunna sortera för att få "sin" ordning.

Mallen låter bättre än manuell sortering.

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Yrkes-notisen
« Svar #7 skrivet: 2017-09-27, 13:09:31 PM »
Titel som finns under namn är ett förnamnsprefix, t.ex. Herr, och är inte samma som attributet titel under faktauppgifter även om de liknar varandra.
OK, jag förstår nu, men det är ju förvirrande att de båda heter Titel! För att visa förnamnsprefixet får man gå in i namnredigeringen, och där finns även namntillägg, t ex d.y. och smeknamn. Alla dessa visas i personrutan. Bra! I personakten kommer de också i anslutning till namnet, t ex Fru Karin "Kajsa" Persdotter d.y. Frågan kvarstår då vad man ska använda faktauppgiften Titel till?


När det gäller sortering tycker jag också att en utökad rapportmall är att föredra. Visserligen är inställningarna redan rätt svåra att hantera, men ytterligare några kan väl vara möjligt att hantera... :)
Hans Rosenlund

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Yrkes-notisen
« Svar #8 skrivet: 2017-09-27, 21:16:37 PM »
Att yrkesnotis utan datum placeras före födelsenotis vore absolut en förbättring. Däremot är jag lite tveksam till en egen mall. Det är inte så himla ofta jag vill ändra sorteringen, men när det väl händer vill jag kunna göra det på individnivå. Dessutom, om man gör ändringar i mallen är väl risken att det slår igenom på ett sätt som kan vara svårt att överblicka. Att själv kunna styra ordningen för händelsenotiser är faktiskt en av de få funktioner i Disgen som jag saknar i Genney.