Författare Ämne: Hantera ett stort antal dubletter  (läst 13964 gånger)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2910
    • Visa profil
SV: Hantera ett stort antal dubletter
« Svar #15 skrivet: 2017-10-20, 17:01:13 PM »
Jag kan inte upprepa felet (se film).
https://genny.se/temp/dnd.mov

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 2017-10-20, 17:25:52 PM »
Jag lyckas flytta barnet i Hans lilla testfil i den klassiska antavlan

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #17 skrivet: 2017-10-20, 17:28:34 PM »
Har hittat felet!!! ;D

Dra/släpp-funktionen fungerar bara om automatisk sortering av barn/makar inte är aktiverad i inställningarna!

Det kan ju vara logiskt, men det borde gå att byta familj på barnen ändå – och att det sorteras in på rätt plats i den andra barnaskaran. Visserligen kan man ställa av auto-sorteringen, göra flytten och sedan sätta på den igen, men det kräver två omstarter av programmet innan man är tillbaka på ruta 1!

Det finns lite andra auto-sorteringar som blir konstiga om det t ex saknas datumuppgifter för barn/makar. Att göra en temporär manuell sortering och sedan återgå till auto hjälper tyvärr inte, man förlorar då den manuella inställningen. Borde väl gå att få till en lösning på det? Men om man bytt familj enligt ovan, så kvarstår i alla fall den ändringen!
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 2017-10-20, 18:02:24 PM »
Det borde jag tänkt på.

Autosortering som tar hänsyn till flera olika saker är svårt att få en bra lösning på. Generellt rekommenderar jag manuell sortering av familjer och barn då man har full kontroll. Det är lite jobb innan man får det rätt men sen har man igen det.

Med drag och släpp hanteringen går det också ganska lätt att åtgärda.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #19 skrivet: 2017-10-20, 19:30:09 PM »
Håller med om fördelen med den manuella sorteringen som ger full kontroll.

Om jag nu har ett stort register som är auto-sorterat, kan väl jag ställa om Genney till manuell sortering, och sedan gå vidare därifrån med att åtgärda felsorteringar efterhand?

Bara jag inte ställer om till auto igen (av någon annan anledning, t ex för att importera och grundsortera annat material), för då har jag sabbat allt om jag råkar öppna mitt huvudregister i det läget!
Backup har man förstås, men om man råkar jobba på bara några timmar utan att upptäcka misstaget, blir det ändå svårt att återskapa...
VARNING kunde kanske på något sätt läggas in om man försöker öppna ett manuell-sorterat register i auto-läge?
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 2017-10-20, 20:07:49 PM »
Ordningen för barn och familjer sparas bara om man har ändrat i någon familj för en person och då är det ju sorterat. Det kan då vara det som inte har vigseldatum eller födelsedatum som kan hamna fel i en sån situation.

Om du haft autosorterat en längre period så borde det mesta vara i hygglig ordning och ganska lätt att åtgärda manuellt efter hand man ser det.

HåkanH

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 2017-10-25, 12:16:57 PM »
Alltså, jag har kommit på ett enklare sätt att radera dubbletter. Frågan är om det finns en hake med att göra på detta viset:

Gå igenom personregistret från A till Ö. För varje dubblettperson identifiera den post som innehåller mest information. Radera de övriga medelst knappen "radera" uppe till vänster. Då raderas även personer som är kopplade till denna. Mycket färre knapptryckningar och man slipper problemet med att familjer och händelser dubbleras! En ledtråd till vilken person som är den rätta att spara är att se på id-numret. Högst id-nummer borde väl vara den senaste versionen. Eller, tänker jag fel?

Dubbletterna har uppstått genom att vi är två personer som har laddat in databasen fram och tillbaka mellan våra datorer samt även raderat personer på felaktigt sätt.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 2017-10-25, 12:28:36 PM »
Haken är väl om personerna har olika information, dvs. man har skrivit in samma person vid olika tillfällen och kan då ha hittat olika typer av uppgifter.

När du raderar en person så raderas inte dom personer som är kopplade till den personen, dom bara kopplas bort från familjen så dom ligger kvar som dubbletter (om dom är det innan).

HåkanH

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 2017-10-25, 14:09:10 PM »
Tack för snabbt svar! OK, jag ser nu att man raderar kopplingarna till andra personer men inte personerna. Men om man tuggar sig igenom hela dubblettlistan så borde de väl så småningom också försvinna? (i mitt fall är informationen i dubbletterna oftast identisk)