Författare Ämne: Exportera Ged-fil  (läst 6351 gånger)

kalixberen

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Exportera Ged-fil
« skrivet: 2017-11-11, 20:07:56 PM »
Hur länge skall en export av 77000+ personer ta?
Rusar iväg till 23% ( dagens ver 1.2) ( 12% i ver 1.1 ) sedan står allt stilla. Har väntat löjligt länge på en fortsättning jag ger upp.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Exportera Ged-fil
« Svar #1 skrivet: 2017-11-12, 08:42:14 AM »
Kan bero på ett känt fel som orsakas av många mellanslag efter varandra i fri text.

kalixberen

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-11-12, 10:00:44 AM »
Känt av vem?
Det gick ju att importera, har Genney lagt till nått då?
Eller gäller begränsningen bara exporter från Genney?
Exporten jag försökte göra var direkt efter importen av min ged-fil från Mis.
Nåväl, ska kolla om i Mis om det finns någon lång radda mellanslag någonstans.
.....
Har nu kollat utan att hitta någon anmärkningsvärt lång radda mellanslag i Noteringarna i importerad gedfil.
« Senast ändrad: 2017-11-12, 10:50:09 AM av kalixberen »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2017-11-12, 13:57:07 PM »
Om du har möjlighet kan du skicka en backup till supporten för felsökning.

kalixberen

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2017-11-12, 14:16:10 PM »
Vill nog inte det. (bränt barn skyr elden)

Kör filen regelbundet genom GeneWeb omvandlare till databas, och det programmet är verkligen petnoga med konstigheter i filen och borde hittat minsta fel i den. tex Kontrolltecken från Execel och liknande som kan komma med vid kopiering därifrån, Nått son Mis tyvärr inte alltid sållar bort.
Genneys ver 1.1 stannade vid 12% och ver 1.2 vid 23% . Vore det fel på filen borde väl båda versionerna stanna på samma ställe tycker man ju.
Hittar inte heller någon log-fil från Genney som kunde indikera vad som händer och inte händer.

kalixberen

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2017-11-12, 15:50:42 PM »
Ver 2 Stannade ännu fortare, stannat vid 3%. Nu en kvart senare står den kvar och stampar och enligt aktivitetshanteraren händer inget i programmet, varken CPU eller minnet rör sig en millimeter.

Ger nu upp och låter vidare test av Genney vara. Ångrar att jag lade en enda krona och tid på programmet som inte verkar ens halvklart enligt min åsikt. Ser att man lägger större vikt på snyggilitet än stabilitet vilket jag anser är lite fel approch. 
Avinstallerar programmet eftersom det är oanvänbart i mina ögon då mina data inte kan exporteras. ( det är väl inte lönt begära att få tillbaka pengarna trots att jag inte haft någon som helst användning av programmet sedan inköpet.)

Till skillnad mot Mis där jag bara hittat två buggar, sedan starten för en massa år sedan, så går det inte en minut ( något överdrivet kanske) innan man hittar nått man tycker borde förbättras i Genney. 

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2017-11-14, 09:28:49 AM »
Till skillnad mot Mis där jag bara hittat två buggar, sedan starten för en massa år sedan, så går det inte en minut ( något överdrivet kanske) innan man hittar nått man tycker borde förbättras i Genney.

Vilka fördelar har MinSläkt jämfört med Genney (förutom gedcom-export som hänger upp sig)?

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #7 skrivet: 2017-11-14, 10:06:59 AM »
Håller med Bengt; det handlar inte alls om "snyggilitet" bara för att programmet har ett modernt gränssnitt! Genney är nytt, mycket mera avancerat och fortfarande i en kraftig utvecklingsfas. Vi som hoppat på detta tåg (vissa av oss även som beta-testare) är medvetna om att allt ännu inte är perfekt, men programmet har alla de funktioner som vi länge har saknat. Utvecklaren är också mycket lyhörd för användarnas synpunkter och ger god support.

MinSläkt är ett enkelt och stabilt program som jag har använt i nästan 20 år. Men just på grund av sin enkelhet och det faktum att det i princip inte utvecklats alls de senaste 10 åren, så finns det inte heller några buggar att tala om. Så den som är nöjd med ett enklare program kan gärna stanna kvar där. Då undviker man ju också att behöva skriva irriterade inlägg här!
Hans Rosenlund

kalixberen

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2017-11-14, 10:30:00 AM »
Ska jag svara på frågan hamnar vi lite utanför trådens anda men det jag tycker är viktigast kan jag väl nämna.
Kort sagt, Mis har aldrig någonsin krånglat för mig. 
Går det inte att exportera till en Gedfil är programmet totalt värdelöst för mig. Export till html struntar jag i för den funktionen är värdelös för mig även om den fungerar.

I övrigt går det ju för var och en att installera programmen och jämföra vilket som faller en i smaken. Genney förefaller mig mycket krångligare att arbeta med men det kan ju bero på vanans makt och alla har ju som tur är inte samma vanor som jag.

kalixberen

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2017-11-14, 11:40:51 AM »
.... fortfarande i en kraftig utvecklingsfas. Vi som hoppat på detta tåg (vissa av oss även som beta-testare) är medvetna om att allt ännu inte är perfekt, men programmet har alla de funktioner som vi länge har saknat.  ...
Bengt  ställde mig en fråga som jag besvarat!! men nog om det.
Klart du är positiv, annat vore väl konstigt! 
Men jag förbehåller mig rätten att vara av annan mening.  Jag har alltså betalat för något som aldrig ens för en sekund har fungerat.  Ångrar djupt att jag inte testade exporten innan jag betalade... men är man dum så är man, tyckte det såg trevligt ut och trodde väl aldrig för mitt liv att programmet skulle misslyckas med något så rudimentärt som att exportera en gedfil korrekt.

Enligt mig mening är "en kraftig utvecklingsfas" fortfarande ett betastadie och borde vara gratis för utvärdering och tester.
Skicka tillbaka pengarna och kontakta mig när exporten fungerar så kanske jag också blir positiv.
Men nu arbetas det på ännu mer snyggilitet  i ver. 2 och då vill man väl ha nya pengar antar jag?

Tål man inte kritiska inlägg i forumet så är det väl bara att utesluta mig. Enligt min mening är det du Hans som verkar irriterad över nått. Känner mig själv hur lugn som helst. Vill du stänga tråden så är det lugnt och vill du radera tråden så är det också lugnt för mig, struntar i vilket för Genney är dött för mig. Men vill du fortsätta diskussionen så var så god, för mig räcker det.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2017-11-14, 12:43:05 PM »
Jag avslutar den här tråden då den inte handlar om gedcom-export längre.