Författare Ämne: Lång Start  (läst 12266 gånger)

Andoberg

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
Lång Start
« skrivet: 2017-12-05, 14:11:45 PM »
Det tar vääldigt lång tid för Genney2 att starta, Windows 10

NCC-1031

• Full Member
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: Lång Start
« Svar #1 skrivet: 2017-12-05, 14:17:08 PM »
Upplever inte någon problem med det. Stämmer alla sökvägar och sådant?

NCC-1031

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-12-05, 14:58:53 PM »
Jag pudlar ;) lite, startade Genney men inget mer hände än att Javaprocessen startade. Efter att ha väntat en lång stund stoppade jag Javaprocessen och startade Genney på nytt. Då startade allt på en gång precis som vanligt.

Vet inte om det har något samband med ditt problem men vill ändå berätta om min upplevelse.

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2017-12-05, 16:42:37 PM »
Jag får ofta samma problem som NCC-74656 när jag dubbelklickar på Genney-ikonen på skrivbordet.

Om jag istället klickar på Windows 10:s startknapp sedan klickar på Genney-ikonen som jag placerat på start-meny så fungerar det varje gång.

Torbjörn

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2017-12-05, 19:52:03 PM »
Vad är lååång tid?  ???

Mostermysko

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2017-12-06, 11:25:51 AM »
Nu har jag bara provat Genney 2 någon timme igår kväll, men jag har samma upplevelse.

Det var också så att "väntar"-ikonen (den där snurrande blå cirkeln) aldrig försvann. Programmet gick att använda som vanligt, men med en snurrande cirkel som muspekare (också efter omstart av programmet. Omstartade iofs inte datorn. Det får bli en ny testomgång ikväll).

Torbjörn

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2017-12-06, 11:37:21 AM »
Vid uppstart? som Andoberg hade problem med.

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2017-12-06, 12:53:39 PM »
Igår fick jag samma problem (att java startar, men inte Genney) när jag klickade Windows 10 startknapp och sedan på Genney-ikonen.
Jag avslutade java med hjälp av aktivitetshanteraren och sedan lyckades jag starta Genney korrekt.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #8 skrivet: 2017-12-06, 13:43:14 PM »
Jag har flera Genney-ikoner; på Skrivbordet, Aktivitetslisten, Startmenyn och Programlistan.

Alla har följande egenskaper (om man högerklickar):
  • Plats: bin
  • Mål: "C:\Program Files (x86)\Genney 2\jre1.8.0_131\bin\javaw.exe" -jar -Dsun.java2d.d3d=false -Djava.util.Arrays.useLegacyMergeSort=true -Xms1024M  -Xmx1024M -Dderby.storage.pageSize=8192 "C:\Program Files (x86)\Genney 2\genney_2.0-64.jar"
  • Starta i: "C:\Program Files (x86)\Genney 2"
Men det skiljer lite i sökvägar mellan ikonerna:
  • Skrivbordet: C:\Program Files (x86)\Genney 2\jre1.8.0_131\bin
  • Aktivitetsfältet: C:\Users\CEC\AppData\Roaming\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch\User Pinned\TaskBar
  • Startmeny/Programlista: C:\Users\CEC\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Genney Digit
Här är jag lite frågande till Skrivbordsikonen, vilken installeras som default. Till skillnad från de andra finns i sökvägsmappen ingen Genney 2 länkfil med de Mål-inställningar som de övriga ikonerna startar med (även om de finns definierade som Mål i Egenskaperna)! Kan det ligga någon förklaring till nämnda problem här?

Detta är ett väldigt krångligt startsätt för Genney, men uppenbarligen nödvändigt för att ställa alla java-parametrar. Och dessutom verkar det ligga Genney1-länkar och spöka i vissa fall. Uppdateringen är inte helt enkel heller; det hade varit bra om Genney 1 och dess länkar avinstallerades automatiskt när man uppgraderar. Att manuellt radera programmapparna (men inte avinstallera programmet) bäddar för problem.
Hans Rosenlund

NCC-1031

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2017-12-07, 22:41:56 PM »
Detta är ett väldigt krångligt startsätt för Genney, men uppenbarligen nödvändigt för att ställa alla java-parametrar. Och dessutom verkar det ligga Genney1-länkar och spöka i vissa fall. Uppdateringen är inte helt enkel heller; det hade varit bra om Genney 1 och dess länkar avinstallerades automatiskt när man uppgraderar. Att manuellt radera programmapparna (men inte avinstallera programmet) bäddar för problem.

En av nackdelarna med att använda Java är att det krävs ett antal argument/växlar/papametrar för att starta önskar program. Fast egentligen borde det inte vara något bekymmer för ingen, i mitt tycke, ska in och peta på dessa parametrar utan det ska ske automatiskt via funktioner i programmet. Ex. vis vid ökad minnestilldelning pga. av stor databas.

Delar din åsikt om att den gamla Genney-versionen ska avinstalleras med automatik i något läge eller att man kan välja ett sådant val när man startar den nya versionen med giltig licens första gången. En användare ska inte behöva leta upp vilka programmappar som ska raderas med stor risk för dataförluster.

Var hade du Genney 1-länkar/genvägar kvar någonstans? Menar du de som du själv kan ha lagt på skrivbordet eller dylikt?

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2017-12-07, 22:47:39 PM »
Var hade du Genney 1-länkar/genvägar kvar någonstans?
På Skrivbordet, i Startmenyn och Aktivitetsfältet har jag tagit bort alla Genney1-ikoner. Men t ex i programlistan under Start ligger det kvar en Genney1 eftersom programmet inte är avinstallerat.
Hans Rosenlund

NCC-1031

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2017-12-07, 22:57:29 PM »
Stämmer, hade glömt bort att jag tog bort den från Startlistan är jag gjorde lite annat underhåll.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2882
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2017-12-08, 10:32:49 AM »
... in och peta på dessa parametrar utan det ska ske automatiskt via funktioner i programmet. Ex. vis vid ökad minnestilldelning pga. av stor databas.

Håller med om att det inte är bra och ska försöka se till att det blir enklare.
Problemet är att det inte går att göra programmatiskt eftersom det måste anges innan programmet startas.

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2017-12-08, 10:59:09 AM »
Det går kanske att lägga in en generell grundinställning som bör funka i de flesta fall. I de allmänna inställningarna (med Hjälp och varningar) kunde man därefter ha en möjlighet att ändra, men att det (som i flera nuvarande fall) krävs omstart av programmet. Problem blir det förstås att komma åt Inställningarna om programmet redan har hängt sig vid inläsning av för stort eller felaktigt register...
Hans Rosenlund

Mostermysko

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2017-12-08, 13:01:15 PM »
Nu har jag bara provat Genney 2 någon timme igår kväll, men jag har samma upplevelse.

Det var också så att "väntar"-ikonen (den där snurrande blå cirkeln) aldrig försvann. Programmet gick att använda som vanligt, men med en snurrande cirkel som muspekare (också efter omstart av programmet. Omstartade iofs inte datorn. Det får bli en ny testomgång ikväll).

Nu har jag testat igen, efter omstart av både dator och programvara. Tyckte inte det tog så lång tid att starta denna gång, men det är fortfarande så att jag inte får fram någon muspekare, utan bara den här snurrande cirkeln som normalt sett betyder att programmet är upptaget. Den fungerar dock som en (lite otymplig) muspekare, programmet går att använda som vanligt.