Författare Ämne: Exportera till gedfil från Genney  (läst 5396 gånger)

A K

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Exportera till gedfil från Genney
« skrivet: 2017-12-22, 08:26:24 AM »
Hej. Export till gedfil har fungerat sämre och sämre för mig. Det gäller både version 1 och 2. Nu stannar exporten på 1 %. Man får ut en fil med ett fåtal personer i, mestadels individ 1 - 12 och en gång individerna 1 - 16.

Har läst i forumet att felet kan bero på många mellanslag i texter. Jag har mellanslag i inskrivna texter men tycker att felet har eskalerat på något sätt sedan september/oktober 2017. Förut gick det ändå att exportera till gedfil trots innehållet. Sedan stannade exporten på x% som har förändrats till mindre och mindre för att nu vara 1. Dessutom har storleken på gedfilen blivit mycket större under en period (förut kring 3 Mb och plötsligt kring 100 - 200 Mb). De små filer jag får fram nu är dock bara 12 - 16 kb.

Vad kan jag göra för att rätta till det här? Kan jag felsöka i släktregistret för att hitta det som hindrar exporten? Skulle vilja slippa att ändra i noteringar eftersom "många mellanslag" finns på MÅNGA ställen.

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
SV: Exportera till gedfil från Genney
« Svar #1 skrivet: 2017-12-22, 08:46:33 AM »
Jag hade fått en kopia av en annan forskares gedcom-fil (från ett annat program).

Jag importerade den i Genney, men det blev liknade fel som dig vid export.

Det ursprungliga gedcom-filen skickade jag till admin för felsökning och nästa uppdatering av Genney kommer säkert att fungera korrekt.

A K

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-12-22, 10:25:36 AM »
Tack för svar. Felet började alltså uppstå i version 1. Nu har jag skaffat version 2 för att jag tänkte som du: att felet avhjälps med uppdateringar.  Men tyvärr blir det inte bättre.

I värsta värsta fall får jag väl ändra på text i poster men vill helst undvika det om möjligt. Har nu över 3000 individer i registret och mängder med anteckningar ur hfl mm. Det vore jättebra om man antingen kan fixa något i själva exporten eller hitta vad som hindrar exporten i själva posterna. Det kanske är enstaka poster som spökar?

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #3 skrivet: 2017-12-22, 11:24:30 AM »
Kontakta supporten direkt, här verkar behövas ordentlig experthjälp och det får du säkert där!

Din GEDCOM-fil bör ligga på 2–2,5 MB om jag jämför med proportionen MB/individ på min egen.
Hans Rosenlund

kerranofredde

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2017-12-27, 07:54:55 AM »
Vi hade samma problem och kontaktade admin.
Han lade upp en ny version av Genny med detta problem fixat.
Ladda ner Genny på nytt och installera det ovanpå det gamla.
MVH
Fredric & Kerstin

A K

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2017-12-27, 10:29:40 AM »
Hej och tack för stöd. Support/Micael kontaktade mig redan samma dag som jag skrev mitt första inlägg. Problemet sitter inte i programmet utan i att jag satt inställningarna för säkerhetskopian fel. Bra att få det utrett. 

(Om någon någonsin utvecklar en programvara och vill ha den testad så kontakta gärna mig 😆.. jag kan skapa de märkligaste fel.. )

God fortsättning